Diode Russische mini TV'tjes (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 18-12-2010, 11:12 (4880 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 18-12-2010, 11:17

Hallo,

Laatst deze Orbiter 403DE hersteld.Voeding was stuk,enkele koude lassen videogedeelte hersteld en elcootjes vervangen.Lineariteit afgeregeld en beeld opnieuw gecentreerd.Het beeld en de symmetrie zijn nu prima in orde.
Tijdens de herstelling kwam ik 3 van deze diodes tegen waar ik niets kan over vinden.Ze staan in serie en dienen voor de gelijkrichting en transformatie van de hoogspanning naar het beeldbuisje.
Dit staat er op (Russische letters reeds omgezet) 5GE200AFC Bij een andere Shiljalis en Euromatic zitten er 4 in die kleiner zijn en ander typenummer.
Door welke gangbare diode(s) is(zijn) deze te vervangen moest er één sneuvelen?

Vriendelijke groeten,:-) Armand

[image]

[image] [image] [image] [image]De horizontale lijnen en de zwarte band komen door de camera/foto's.

Diode Russische mini TV'tjes

door soundman2 @, Wouw, 18-12-2010, 14:03 (4880 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 18-12-2010, 14:05

Inde latere zwartwit tv's, ook van Philips is de gelijkrichtbuis vervangen door diodes die in een keer 18KV konden gelijkrichten.
Ik heb hier een exemplaar bewaard van AEG , TV18-MT2.
De lengte is 80mm, de diameter ca 6mm. Ik denk dat je in die richting moet zoeken
Je hebt er dan maar een nodig.

Ik heb dat toestelletje ook. Het is een sjialis denk ik, maar heb jij daar toevallig een schema van? Ik heb wel iets wat er op lijkt, maar is net weer even anders.
Soundman2

Diode Russische mini TV'tjes

door Armand @, België, 18-12-2010, 16:27 (4880 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 18-12-2010, 16:51

Hallo Henk,

Zo'n TV18 moet wel lukken,denk ik als vervanger.Ze zijn nog wel te vinden maar worden schaars.'k Vond nog een foto op het net.
Ik heb hier ook nog de gegevens van het beeldbuisje (wel in het Russisch).Wat ik hier kan uit opmaken is HSP 9 KV (7KV tot 11KV)

[image] [image]

Ik gebruikte het schema van Shiljalis 403D (= de Russische uitvoering van de Orbiter 403DE).Wel in het Russisch maar volgens mij geen verschil.Er zit alleen verschil in de afregeling geluid en de regelspanning UHF tuner.
Het is te downloaden bij eservice.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Diode Russische mini TV'tjes

door snameroc @, Etten Leur, 18-12-2010, 17:13 (4880 dagen geleden) @ Armand

ie ik geen condensators in dat doosje achter de diode's dan vormen ze samen een cascade en die kun je niet door 1 diode vervangen.

Diode Russische mini TV'tjes

door Armand @, België, 18-12-2010, 17:33 (4880 dagen geleden) @ snameroc

Inderdaad 2 C's van 470 nF / 6,3 KV
Hier te zien de 3 diodes en de 2 C's :

[image]

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Diode Russische mini TV'tjes

door soundman2 @, Wouw, 18-12-2010, 17:46 (4880 dagen geleden) @ Armand

Inderdaad 2 C's van 470 nF / 6,3 KV
Hier te zien de 3 diodes en de 2 C's :

[image]

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Waarschijnlijk heb je dan drie diodes TV18 nodig. Gaat met de TV 18 wellicht ook nog lukken, al is de doorslagspanning wat hoog.

Soundman2

Diode Russische mini TV'tjes

door Armand @, België, 18-12-2010, 20:49 (4879 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 18-12-2010, 20:53

Bedankt voor de tips.;-)

Doet jouw TV'tje het niet meer?
Moest je onderdelen zoeken,dan kan ik je misschien wel helpen.Ik heb hier nog wel wat liggen van die Russische TV'tjes en printjes met onderdelen van een slopertje Euromatic 405.In de verschillende types Shiljalis zitten veelal dezelfde onderdelen.
Ik hoor het wel.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Diode Russische mini TV'tjes

door Huub, 19-12-2010, 18:47 (4879 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand ,

mocht Henk de diode's niet kunnen gebruiken .. , ik zeker niet .
Andersom misschien , iets ander type , al is (zeker een) ons voorraad wel beperkt :-D , m vr gr Huub .

[image]

Diode Russische mini TV'tjes

door Armand @, België, 19-12-2010, 19:56 (4878 dagen geleden) @ Huub

Dag Huub,

Type is me iets duidelijker. :-D :-D :-D
En ... te bestellen ook nog bij www.globexltd.com maar ik herinner me een minimum order iets van 200 Euro ... (-: (-: (-: (had daar al eens een mail naar gestuurd een jaar of vijf geleden)

Omgezet naar verstaanbare taal is het type van die diode KTS106G
Die U met dat kleine verticale streepje rechts is TS en die F zonder dat streepje in het midden is een G

Vriendelijke groeten,;-) Armand

Schema van Shiljalis 403D is aan de schematheek toegevoegd

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 24-12-2010, 00:30 (4874 dagen geleden) @ Armand

Met dank aan Armand Verboven is dit schema aan de schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum