Technics SU A900 MK2 (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 19-12-2010, 19:56 (4878 dagen geleden)

Ik krijg van iemand de volgende vraag.
Van zijn Technics versterker hebben een paar luidspreker draden sluiting gemaakt.
Nadat dit ontdekt was is het geluid nog wel hoorbaar, maar met een dikke brom er doorheen.
Ben er nog niet mee bezig geweest, maar kan iemand met dit verhaal iets vertellen wat er waarschijnlijk stuk kan zijn.
Ik weet ook nog niet of het op alle 1 of 2 of op alle 4 de LS aansluitingen is.

Heeft iemand misschien een schema van het uitgang gedeelte?

Hessel

Technics SU A900 MK2

door Willem.H.N. @, Enschede, 19-12-2010, 20:33 (4878 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Willem.H.N., 19-12-2010, 20:36

Dikke brom is meestal DC spanning op de luidspreker uitgangs klemmen.
Geen luidsprekers meer aansluiten want kunnen dan doorbranden.
Dus vermoedelijk de eindtrap defect.
Een schema van de A900 MK2 heb ik helaas niet.
grt. willem.

Technics SU A900 MK2

door hdegreeuw @, Andijk, 19-12-2010, 20:54 (4878 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,

Bedankt voor je snelle reactie.
Als ik een scoop aan de LS uitgang hang, moet ik het dan kunnen zien?
Er zit zo'n dikke eindmoduul in met vele pootjes de SVI 3205 B zou dat de boosdoener kunnen zijn.
En kan ik daar dan nog iets aan meten?


Hessel

Technics SU A900 MK2

door Willem.H.N. @, Enschede, 19-12-2010, 21:03 (4878 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Willem.H.N., 19-12-2010, 21:25

Hallo Willem,

Bedankt voor je snelle reactie.
Als ik een scoop aan de LS uitgang hang, moet ik het dan kunnen zien?
Er zit zo'n dikke eindmoduul in met vele pootjes de SVI 3205 B zou dat de boosdoener kunnen zijn.
En kan ik daar dan nog iets aan meten?


Hessel

Met de scoop hoeft niet,een universeelmeter in dc stand aan de uitgang/luidspreker aansluiting en meet je
waarschijnlijk wel ongeveer de voedingsspanning en dan is vermoedelijk het versterkerblok defect.

Technics SU A900 MK2

door ruud, 20-12-2010, 17:03 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Grote kans dat het eindmoduul defect is.

Technics SU A900 MK2

door ruud, 20-12-2010, 17:03 (4877 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Je komt een heel eind zonder schema door de eindtorren te controleren op sluiting. Vervangen zou het probleem wel eens op kunnen lossen.
Kijk ook of de uitkoppel C sluiting heeft.

Technics SU A900 MK2

door maarten van dijk @, 19-12-2010, 21:49 (4878 dagen geleden) @ hdegreeuw

hallo Hessel,
Toen ik je relaas las wist ik al dat de eindtrappen uit hybride IC's bestonden.
Aan de uitgang wordt de bufferelco niet toegepast? Dan uitkijken, de halve voedingsspanning staat dan over de luidspreker! Hybride IC vervangen;:-( voorzichtig uit solderen en de hnieuwe er heel secuur weer insolderen, bij het minst geringe kontatsluiting knalt hij er net zo hard weer uit; als ze nog te koop zijn, zijn ze prijzig!

suk6, Maarten van Dijk.

Technics SU A900 MK2

door soundman2 @, Wouw, 19-12-2010, 22:16 (4878 dagen geleden) @ maarten van dijk

hallo Hessel,
Toen ik je relaas las wist ik al dat de eindtrappen uit hybride IC's bestonden.
Aan de uitgang wordt de bufferelco niet toegepast? Dan uitkijken, de halve voedingsspanning staat dan over de luidspreker! Hybride IC vervangen;:-( voorzichtig uit solderen en de hnieuwe er heel secuur weer insolderen, bij het minst geringe kontatsluiting knalt hij er net zo hard weer uit; als ze nog te koop zijn, zijn ze prijzig!

suk6, Maarten van Dijk.

Belangrijker is nog dat je de nieuwe module krijgt van een betrouwbare leverancier. Er worden voor niet te veel geld ook door bekende groothandels, modules aangeboden, wat gewoon slechte kopieën zijn, die niet aan de specs voldoen. Meestal sneuvelen ze al bij de eerste tests.
Ook van de bekende STK modules zijn tegenwoordig fakes in omloop.

Soundman2

Technics SU A900 MK2

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 19-12-2010, 22:53 (4878 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hallo Hessel,

Ik heb een service manual van de SU A900 MK2, zie jou mail.

groet Dirk.

Technics SU A900 MK2

door hdegreeuw @, Andijk, 20-12-2010, 19:43 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het apparaat binnen gekregen
Eerste aan de 4 luidspreker aansluitingen gemeten in de dc en de ac stand.
In alle standen van aux, cd, tuner of pu alles was en bleef 0 Volt
Heb er toen een pick-up op aangesloten en geluisterd met een koptelefoon, en dat gaf een prima geluid.
Toen er een losse luidspreker toch maar op aangesloten, en op alle 4 aansluitingen muziek en geen brom te horen.
Wegens gebrek aan een goede cd speler en tuner de pick-up ook daarop aangesloten.
Ook daar kwam een redelijk geluid uit, alleen was het veel zachter.

Toen maar de eigenaar van het apparaat gebeld wat er precies aan loos is.
Het kwam er op neer dat soms bij het aanzetten en soms na bv een half uur of langer er een dikke brom door het geluid te horen is.

Het zou dus zo kunnen zijn dat als het apparaat warm wordt er ergens een sluiting optreed.
Of bij het inschakelen dat er een spanningspiek optreed die sluiting veroorzaakt
Misschien in het eind moduul de SVI-3205-B, maar daar moet je wel een echte monteur voor zijn omdat te meten.
Mocht iemand na dit verhaal nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Anders wil ik een ieder bedanken voor het meedenken

Het is trouwens wel een AA klasse apparaat.

[image]

[image]


Hessel

Technics SU A900 MK2

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-12-2010, 20:23 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hessel, hopelijk zit er een service luikje zodat je de soldeerpunten kunt kontroleren op kringetjes,mogelijk wat slechte soldeer verbindingen of de eigenaar heeft slechte audio kabels.
grt. willem.

Technics SU A900 MK2

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2010, 20:37 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het apparaat binnen gekregen
Eerste aan de 4 luidspreker aansluitingen gemeten in de dc en de ac stand.
In alle standen van aux, cd, tuner of pu alles was en bleef 0 Volt
Heb er toen een pick-up op aangesloten en geluisterd met een koptelefoon, en dat gaf een prima geluid.
Toen er een losse luidspreker toch maar op aangesloten, en op alle 4 aansluitingen muziek en geen brom te horen.
Wegens gebrek aan een goede cd speler en tuner de pick-up ook daarop aangesloten.
Ook daar kwam een redelijk geluid uit, alleen was het veel zachter.

Toen maar de eigenaar van het apparaat gebeld wat er precies aan loos is.
Het kwam er op neer dat soms bij het aanzetten en soms na bv een half uur of langer er een dikke brom door het geluid te horen is.

Het zou dus zo kunnen zijn dat als het apparaat warm wordt er ergens een sluiting optreed.
Of bij het inschakelen dat er een spanningspiek optreed die sluiting veroorzaakt
Misschien in het eind moduul de SVI-3205-B, maar daar moet je wel een echte monteur voor zijn omdat te meten.
Mocht iemand na dit verhaal nog een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Anders wil ik een ieder bedanken voor het meedenken

Het is trouwens wel een AA klasse apparaat.

[image]

[image]


Hessel

Je kunt op het verdachte kanaal (of zijn het beide kanalen, dan is het wellicht niet de module) een voltmeter hangen tot de fout optreedt. Je kunt dat ook doen met twee leds.
Knoop de leds antiparallel aan elkaar, dus tweemaal een lang en een kort pootje aan elkaar. Zowel bij een positieve als negatieve spanning zal een van de twee leds branden, Sluit parallel over de leds ook nog twee in seriegeschakelde elco's van 100uF. De elco's met de plus aan elkaar (bipolair).
Verbindt een knooppunt met de zwarte luidsprekerklem en het andere knooppunt via een weerstand van 3300 ohm (3K3) aan de rode klem. Bij normaal muzieksignaal zullen de leds niet branden. Komt er DC op de uitgang dan gaat een van de leds aan. Gebeurt dat, is toch het moduul verdacht.
Overigens komt het wel voor dat de bevstigingsschroeven van de printen, tevens als aardpunt dienen. Draai die ook vast. Het is niet de eerste keer dat door oxidatie een aardpunt wegvalt met daaruit voortvloeiend een probleem.

Soundman2

Technics SU A900 MK2

door hdegreeuw @, Andijk, 20-12-2010, 21:41 (4877 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat de laatste tips gouden tips zijn
En dan heb ik ook veel aan de documentatie van Dirk gehad.
Wat is het geval, er zit geen service luik in (tenminste dat dacht ik)
Nog eens goed de documentatie bekeken en daar zie ik dat ik aan de onderkant 9 bruggetjes moet doorknippen om bij de solderingen van het powermoduul te komen.
Ik dacht dat het alleen een rooster voor de koeling was.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en de boel losgeknipt.

En daar zag ik bij 12 van de 18 pootje een ring in de soldering

[image]

Het zelfde zag ik ook bij het andere moduul, en heb alle 36 solderingen maar over gesoldeerd.

Bij de andere soldeerpunten in de omgeving van het moduul was eigenlijk niets te zien van slechte solderingen.
Nu moest het luikje omgekeerd worden geplaatst en kon het met een parkerschroef vast gezet worden.
Verder de tip van Soundman zal ik bewaren, dat zijn dingen waar je later profijt van kan hebben.

Eind van de week gaat het apparaat weer terug en hoop dat het probleem is verholpen.
Ga hem morgen zelf nog eens met de pickup proberen, misschien zit er nu wel een brom in, maar dat horen jullie binnen kort.

Ik laat het weten hoe het af komt.


Hessel

Technics SU A900 MK2

door soundman2 @, Wouw, 20-12-2010, 23:14 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ik denk dat de laatste tips gouden tips zijn
En dan heb ik ook veel aan de documentatie van Dirk gehad.
Wat is het geval, er zit geen service luik in (tenminste dat dacht ik)
Nog eens goed de documentatie bekeken en daar zie ik dat ik aan de onderkant 9 bruggetjes moet doorknippen om bij de solderingen van het powermoduul te komen.
Ik dacht dat het alleen een rooster voor de koeling was.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en de boel losgeknipt.

En daar zag ik bij 12 van de 18 pootje een ring in de soldering

[image]

Het zelfde zag ik ook bij het andere moduul, en heb alle 36 solderingen maar over gesoldeerd.

Bij de andere soldeerpunten in de omgeving van het moduul was eigenlijk niets te zien van slechte solderingen.
Nu moest het luikje omgekeerd worden geplaatst en kon het met een parkerschroef vast gezet worden.
Verder de tip van Soundman zal ik bewaren, dat zijn dingen waar je later profijt van kan hebben.

Eind van de week gaat het apparaat weer terug en hoop dat het probleem is verholpen.
Ga hem morgen zelf nog eens met de pickup proberen, misschien zit er nu wel een brom in, maar dat horen jullie binnen kort.

Ik laat het weten hoe het af komt.


Hessel

Wat scheelt het toch veel als een defect apparaat bij je op de werkbank staat.Het uitknipbare dekseltje zie je wel bij meer merken, zoals Philips.
Onderdelen op een koelblok en die met meer dan drie pootjes krimpen los. Sony TV's waren er berucht om. Zo zie je maar dat repareren op afstand helemaal nog niet mee valt.
Deze fout loop je onmiddelijk tegen aan, als je op het IC wil meten,
Heel herkenbaar, maar dat is allemaal achteraf.

Soundman2

Schema is aan de schematheek toegevoegd.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-12-2010, 23:56 (4877 dagen geleden) @ hdegreeuw

Met dank aan Jan Dirk is het schema aan de schematheek toegevoegd.

Forumbeheer

powered by my little forum