10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst (Toestel of techniek)

door Laurens @, Zaandam, 05-02-2011, 12:52 (4842 dagen geleden)

Ik heb een klein portable radiootje, dat niet werkt.
Het audiodeel werkt - signaal injecteren op ieder trapje leidde tot de ontdekking dat een elcootje zodanig was uitgedroogd dat er geen signaal meer van de volumepotmeter naar de versterkertrapjes kwam.
De oscillator werkt - het oscillatorsignaal is te horen op een andere radio die naast het te repareren toestelletje ligt.
Als ik met een meetzender gemoduleerde HF injecteer op de detectiediode, dan is de modulatie in de luidspreker te horen. Dat is echter niet op alle frequenties even sterk.
Als ik met de meetzender gemoduleerde HF injecteer op de antenneingang, dan is die zeer zwak te horen. Als ik de meetzender op 455khz zet, dan zijn er hier en daar interferentiefluitjes te horen maar zeer zacht.
Op alle transistoren in het HF deel is er 'n basisspanning van 0,2 tot 0,5v volgens mij - ik kan het nog eens nameten als dat van belang is.

Hoe nu verder? Alles lijkt een beetje te werken, het lukt mij niet om dingen uit te sluiten en veel verstand van HF elektronica heb ik zeker niet...

Schema :
[image]

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door ruud, 05-02-2011, 18:43 (4842 dagen geleden) @ Laurens

Dat het signaal op de diode frequentie afhankelijk is is normaal.
Heb je 450 kHz op de basis van T3 en T4 gezet?

Opvallend is een aparte tor als oscillator T2, kan zijn dat T1 de mixer defect is.

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-02-2011, 19:40 (4842 dagen geleden) @ Laurens

Een goed gedocumenteerde transistor radio. Dat is mooi.

Kijken we eerst even naar de gelijkspanningen van de HF-torren. De basisspanning is belangrijk maar nog belangrijker is de basis-emitterspanning. Die moet bij deze germaniumtransistors ongeveer 0,2V zijn. Uiteraard moet dan de emitterspanning die 0,2V lager zijn dan de basisspanning. Ook de collectorspanningen zijn van belang. Deze moeten meetbaar onder de batterijspanning liggen en zijn gelijk. Het verschil staat over het weerstandje rechtsboven in het schema dat in de voedingsleiding zit.

Als je met een meetzender voor de detector een signaal injecteerd, is het geluid afhankelijk van de frequentie. Dat kan wel kloppen want die detector hangt aan een middenfrequent die is afgestemd op 455kHz. Bij die frequentie moet het meetresultaat goed zijn. Hetzelfde geldt voor de bases van de middenfrequent-transistors. Ook vanaf de basis van de mixer, T1, moet de 455kHz er nog doorkomen. Zorg er wel voor het signaalniveau te verlagen om oversturing te voorkomen.

Om dezelfde reden is het meestal praktischer de meetzender niet direct aan de antenne te koppelen. Een paar wikkelingen om de ferrietantenne doen het beter. Uiteraard moet je dan over de hele middengolf af kunnen stemmen.

petrus bitbyter

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-02-2011, 00:05 (4841 dagen geleden) @ petrus bitbyter

beste Laurens,
je geeft al zoveel informatie dat het me verbaast dat je de fout niet vind:-). Ga met je 450kHz signaal eens trap per trap achteruit (vanaf het audiogedeelte beginnen) om de defecte trap te ontwaren . Zet hiervoor je gemoduleerd mf signaal in serie met een 470pF capaciteit en injecteer dit op de collectoren en basissen van de verscheidene trappen, alzo moet je er snel uitkomen welke niet meewerkt.

groeten

PS: stuur dan ook eens een scan van je schema naar het forumbeheer (met vermelding van merk en type, ik denk, aan het schema te zien, dat het een oostblokker is)

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-02-2011, 23:55 (4839 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 07-02-2011, 23:57

Beste Kris,

Het schema intrigeerde mij ook maar ik schatte het 'iets verder naar het Oosten'.

De toegepaste transistortypes 2Sxx lijken equivalenten van de gelijkgenummerde 2SAxx types. Dat wijst ook meer in de richting van Japan. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van het toestelletje en aanwijzingen richting de fabrikant (er zou ook iets van een klein gedrukt of meegegoten 3-cijferig getalletje van die strekking op kastjes van Japanse apparatuur aanwezig kunnen zijn, daar weet ik het fijne nog niet van).

P.S. Ik zie hieronder dat Transistortube me al voor was ;)

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door Laurens @, Zaandam, 10-02-2011, 18:47 (4837 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zal een foto maken, er staat een klein merktekentje op de print. Het is in ieder geval een japans dingetje.

Foto's!

door Laurens @, Zaandam, 17-02-2011, 21:59 (4829 dagen geleden) @ Laurens

[image]

[image]

Ik heb inmiddels elcootjes besteld. Het handjevol wat er in zit ga ik maar vervangen...

Foto's!

door TransistorTube, 19-02-2011, 10:41 (4828 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Ziehier! :-D Dit is het radiootje wat ik je had beschreven. De ":international HiFi 10 Transistor"fabrikant; Nipco.:||:
Buiten is het guur, dus lekker aan de koffietafel die elcootjes wisselen zou ik maar zeggen.....
Heb ik grote hoop voor je dat ie weer speelt! Mocht dat nu niet het geval zijn, ik heb nog zo,n radiootje, nou ja het chassis dan met en halve kast, in mijn sloopbak liggen.
Succes!:)

Groeten, :m: TT.:m:

10 Transistor Hifi portable - geen ontvangst

door TransistorTube, 06-02-2011, 12:58 (4841 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door TransistorTube, 06-02-2011, 13:00

Hallo Laurens,

Het schema herkende ik direct....:-D Het behoort toe aan een NIPCO HiFi 10 transistor.
Deze radiootje werden onder vele namen verkocht.(o.a.:NIPCO,International, Kent, TopStar, TopHit, enz.)
De bekendste zijn de "HiFi 10 Transistor", en de "Jet Wing" 10 en 8 transistor.
Deze 8transistor heeft een grote metalen varicon, waar de 10 transistor reeds uitgerust is met het kleine bekende plastic dobbelsteentje....
Het radiootje is in die varianten onder meerdere namen in mijn bezit.:-P
De fabrikant is zogezegd "NIPCO Mfg.,Co.,Ltd. Uit Tokyo in Japan.Telegraaf-adres;"NIPSELCOTRA",Tokyo.:-D
Bouwjaar ongeveer 1960,a'61.

Maar nu het probleem!
Ik heb zelf 6 van deze toestelletjes, en heb een aantal aan de praat moeten slingeren.
In alle gevallen waren de gebruikte "Toshiba"transistoren perfect, diodes goed, enz.
Het probleem waren de elcootjes......:fir Opgedroogde exemplaren!
Maar mag ook na bijna 50 jaar.

Kortste klap:Alles even vervangen door correcte exemplaren. Op zich een karweitje wat zeer goed te doen is, ook voor een absolute leek.
Gewoon kijken wat de waarde is die je er uit haalt, en de polariteit checken.
En precies zo terug solderen........:th ;-)
Ik heb even geteld bij mijn exemplaar, het zijn er 8.
Succes!

Vriendelijke groeten, :m: TrannieTube.:m:

powered by my little forum