Weer wat leuks - Quadrofonie (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-02-2011, 17:58 (4828 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 18-02-2011, 17:59

Heb weer wat leuks.
Quadrofonie set.

Gelukkig met stapel LP's.
De zogenaamde CD-4 systeem.

3 type demodulatoren er bij en een speciale cartridge 4ch.

1 CD-4 demodulator is defect en bromt als de ziekte.
Dat is de JVC 4DD-10
de andere een Panasonic SE-405 werkt zowaar.

Was even stoeien.
Element wilde geen enkel teken van leven geven.
Ik dacht dat het lag aan de adapter.
Echter het bleek een SC-element te zijn en dat werkt echt niet op een MM ingang.

T's dat mijn broer het opmerkte anders was ik er niet 123 achter gekomen.
Gelukkig heeft de Panasonic een schakelaar SC-MM verscholen zitten.
Omschakelen en flop perfect.

Zodra de CD-4 Lp opgezet wordt gaat het lampje branden van de 4CH-Radar.
En verdomd mooi surround geluid.

Dit alles met een Dual 721 platenspeler.
Ook dat is geheel geen verkeerde.

De CD-4 LP's moet je absoluut afspelen met de 4CH cartridge anders gaat het mis met die lp's.


De andere decoder is een Sony boekenkast serie SQA-100 en dat is een ware SQ.
Dus weer heel andere koek.

Er zijn namelijk diverse systemen geweest.
http://www.soundtapewereld.nl/Quadro/Quadro-geschiedenis.html

Zelf had ik reeds een LP van Santana in SQ en bij de stapel zit ook nog een SQ-LP.
Mijn broer heeft in zijn collectie ook nog een SQ-LP.

Het SQ systeem speel je dus af met een gewoon 2Ch element.

Enfin nu kan ik eindelijk ook mijn Korting/neckermann Ambiphoni quadrofoon uit proberen. Artikelnr: 821/993
Deze heeft de uitvoering van mijn Transmare set T600 en A600.
Kan er verder niets over vinden betreft aansluitingen.

Tape-Quadro-Tuner zijn de 3 DIN pluggen en 2 LS uitgangen.
Dus een 2e versterker.

Denk de PU gewoon op de A600 aansluiten en dan...
Denk Din vanaf de Tape uitgang naar de Quadro-ingang en dan Tape gewoon wer op tape aansluiten.
Waarom dan die Tuner ingang??

Werd op FM ook in quadrofonie uitgezonden misschien?

Nog eens gaan stoeien daarmee.
Ieder geval weer een mooie aanvulling op de verzameling.
Daar mijn interesse ligt in de diverse soorten en maten van apparatuur ontwikkeld over de jaren, hoort deze daar zeker bij.

Weer wat leuks - Quadrofonie

door soundman2 @, Wouw, 18-02-2011, 21:12 (4828 dagen geleden) @ Maurice

SC en MM.
Het laatste is moving magnet, de normale dynamische elementen.
Dan ken ik ook nog MC, moving coil, een element met een nog grotere compliantie, maar die vereist een ingangstrafo voor de versterker of een speciale voorversterker, die vaak is opgebouwd uit de parrallelschakeling van een groot aantal transistoren om aan de nodig lege impedantie te komen. Maar wat is een SC element?
Volgens internet een Single Coil. Die term kende ik niet

Soundman2

ruis in ingangstrappen

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-02-2011, 10:20 (4827 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Ik dacht dat de parallelschakeling eigenlijk vooral bedoeld was om aan een laag ruisgetal te komen.
Grofweg gaat dat omlaag met de wortel uit het aantal parallelgeschakelde transistors.
Als er 2 parallel staan is de ruis een factor 0,7x zo groot al met 1 transistor.
Als er 4 parallel staan, een factor 2.
Dat gaat natuurlijk niet oneindig lang door, en je zou ook enorme hoeveelheden transistoren nodig hebben om nog wat te winnen.
Tot een stuk of 6 zie je nog wel.

De lage ingangsimpedantie (afsluitimpedantie voor het element) wordt bereikt door een laagohmige weerstand (bijvoorbeeld 10 of 22 Ohm).

Ondanks de hele lange spanning van een MC-element is de ruis nog wel acceptabel laag, omdat de impedantie (ruisbron) zo laag is.

Bij een MM wordt vaak gerekend met een "vervangingsweerstand" van het element van 1 kOhm, maar dat is veel te rooskleurig voorgesteld, omdat een spoel wel een halve H kan zijn. En dan heb je voor hogere frekwenties (waar je de ruis ook lekker goed kunt horen) al snel een flinke bronimpedantie.

Bij quadrafonie is het probleem natuurlijk ook de spoel- (dus bron-)impedantie bij de hoge modulatiefrekwenties.
Dus de kanalen die op de draaggolf gemoduleerd zijn, zijn een stuk minder van kwaliteit dan de "grond"kanalen.
Leuk spul, die quadrafonie!

Jac Janssen

Weer wat leuks - Quadrofonie

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-02-2011, 12:15 (4827 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Het is
input level: 3.0mV (semiconductor cartridge), 1.5mV (moving magnet cartridge)

De SC heeft een impedantie van 4,7k.

Zojuist de manual van de SE-405 bekeken.


Het element wat ik heb behoort dus bij deze panasonic decoder.
4CH 450C-II met naald EPS-450QD.

Weer wat leuks - Quadrofonie SE-405H

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-02-2011, 13:07 (4827 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 20-02-2011, 13:13

De manual SE-405h zat tussen de papier winkel van wat video camcorders.
(edit: zo is beter leesbaar)

[image]

[image]

Met beschrijving in het kort hoe dat werkt CD-4 system
[image]

[image]

Weer wat leuks - Quadrofonie SE-405H

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-02-2011, 14:50 (4827 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Ik meen me te herinneren dat ik eens ergens heb gelezen dat er 1mA door het element moet lopen om de goede output te krijgen.
Dat moet gemakkelijk aan de hand van het schema of door een meting vast te stellen zijn.
Het is materiaal waarvan de weerstand verandert door de naaldbewegingen.

Ik zal nog eens zoeken of ik het terug kan vinden. Van de Technics catalogi die ik heb, word ik niets wijzer.

Jac Janssen

Weer wat leuks - Quadrofonie

door Laurens @, Zaandam, 18-02-2011, 21:13 (4828 dagen geleden) @ Maurice

Als een FM stereo zender muziek in SQ quadro draait, dan blijven de quadro faseverschuivingen gewoon intact en moet je dus thuis quadrafonisch geluid kunnen horen :)

Ambiofonie is wat anders dan quadrafonie, alleen als er expliciet een merkje of standaard matrix bij staat, is het echte quadrafonie.
Met Stereo-4 of die andere nepquadrosystemen wordt er overigens wel iets gedecodeerd, omdat ze altijd enigszins op de SQ faseverschuivingen reageren.

Als je meer SQ quadro muziek wil hebben, meld je dan aan op het forum van www.mfbfreaks.com. Ik, samen met Gromsound, hebben een CD uitwisselingsprojectje gestart :)

Weer wat leuks - Quadrofonie

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19-02-2011, 22:40 (4827 dagen geleden) @ Laurens

Hoi Laurens,

Ik weet niet of dit systeem ook tot "de nepsystemen" behoort maar de Grundig Studio 2000 HiFi uit 1974 had ook een 4D-stereo decoder aanboord. Onderstaand een foto van het toestel wat ik bezit.

[image]

Ik heb er vroeger wel eens 4 boxen aangehad om het te proberen. Het nadeel was wel dat je er speciale gramofoonplaten voor nodig had om de 4D-stereo te beleven. Destijds had ik de LP "Yellow Submarine" van de Beatles waarvan de B-kant voorzien was van een speciale codering wat de 4D-decoder trickerde. Dit was toch een beleving op zich. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

powered by my little forum