Philips DVD-speler (Toestel of techniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20-02-2011, 21:02 (4827 dagen geleden)

De afgelopen week moest ik constateren dat mijn DVD-speler in alle toonaarden zweeg. Derhalve gisteren het apparaat maar eens opengeschroefd maar kon er niets bijzonders aan zien.

Na het eens een nachtje laten bezinken, heb ik vandaag nog een keer gekeken en zo hier en daar eens spanningen gemeten. Dit was makkelijk omdat de waardes op de print stonden.

Dat ging allemaal goed tot in bij één punt kwam waar 5V= gemeten moest worden en ik slechts 0,02V= meette. De vermoedelijke boosdoener was toen ook snel gevonden. Een elco van 1000uF/10V stond 'bol'.

Mijn vraag is nu wie kan mij aan een radiale elco van 1000uF aan minimaal 10V helpen. De kosten ervan en porto worden uiteraard vergoed.

Ik weet dat ze bij Jukebox Revival bestelbaar zijn maar om daar één elcootje te bestellen maakt het wel een heel duur elcootje. :-P

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips DVD-speler

door Huub, 20-02-2011, 22:00 (4827 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Huub, 20-02-2011, 22:02

1000 µF 16 VDC , 17,5 hoog x 10 mm dsn ,ax. pootjes H.O.H 5mm dikte 0,6 mm ,85 grd nieuw .

mail maar indien dit past en je die van mij ;-) wilt , vr gr Huub

Philips DVD-speler

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20-02-2011, 22:04 (4827 dagen geleden) @ Huub

Hoi Huub,

Zie jou mail.

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips DVD-speler

door soundman2 @, Wouw, 20-02-2011, 22:47 (4827 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Zo'n 85 graden elcootje gaat het niet redden denk ik. Die dingen hebben meestal een te hoge waarde voor wisselstroom, waardoor ze opwarmen en uitdrogen en bol gaan staan. Je moet beslist een elco hebben met een lager ESR waarde anders is het over twee maanden weer over en uit.
Yaego en Panasonic elco's hebben een redelijke reputatie. Hee zijn te klein voor goede ventilatie, de onderdelen worden warm door grote stromen en elco's zijn daarvan het slachtoffer, doordat ze door de inwendige wisselstroomweerstand nog eens extra opwarmen. Je moet dus echt zoeken naar een merk elco, waarvan de gegevens bekend zijn.

Soundman2

Philips DVD-speler

door Paul Brouwer @, Haarlem, 20-02-2011, 22:56 (4827 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Als het toestel met dat 85 graden elcootje weer werkt, weet ik zeker dat dat het probleem is/was en kan dan altijd nog op zoek naar een ander exemplaar.
In elk geval dank voor de tip. :)

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips DVD-speler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-02-2011, 19:53 (4826 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-02-2011, 19:56

Hallo Paul,

Ik heb wel een Panasonic 105 graden elco uit de FM-reeks voor jou liggen. Deze zijn speciaal geschikt voor dergelijke toepassingen (low ESR, long life). Ik ben vanavond en morgen nog in Haarlem, anders komend weekend weer. De kosten zoek ik op, maar kan nooit veel zijn. Mail maar als je hem wilt oppikken.

Philips DVD-speler doet het weer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-02-2011, 13:13 (4821 dagen geleden) @ Paul Brouwer

De afgelopen week bedacht ik mij dat ik nog een print van een videorecoder moest hebben liggen en deze eens opgezocht en al spoedig bleek het benodigde elcootje op deze
print te zitten.

Vandaag het elcootje eraf gesoldeerd en doorgemeten. Deze meette correct en kon, hoewel dit een 16V-exemplaar was, dus in de DVD-speler gebruikt worden.

Na montage was het 'spannende moment' daar. De spanning ging erop en zowaar, de display lichtte weer op en het apparaat reageerde weer op de toetsen en afstandbediening. Vervolgens een DVD erin gedaan en ook deze werd keurig afgespeeld.

Dit was voor mij het eerste halfgeleider-apparaat wat ik succesvol gerepareerd heb. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips DVD-speler doet het weer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-02-2011, 16:58 (4821 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Ik vernam reeds telefonisch van je dat het gelukt was. Mooi!

(en sorry als ik wat verward overkwam, ik ken 3 Paulen waarvan 2 Paul Brouwers en bovendien had ik deze week meerdere apparaten en bestellingen onder handen waar elco's bij nodig waren, dus het kwartje moest nog even vallen).

Mocht jij of iemand anders trouwens bij een andere gelegenheid low-ESR elco's nodig hebben, ik houd hiervan een aardige voorraad bij, dus dat is geen probleem.

powered by my little forum