Kuba converter. UHF geeft slecht beeld. (Toestel of techniek)

door a.vankan, 09-03-2011, 00:44 (4807 dagen geleden)
Gewijzigd door a.vankan, 09-03-2011, 00:47

Hallo,

Heb een Philips 17TX291a en een Kuba converter. De converter is een versie met transistoren. VHF kanalen krijg ik goed door. Scherp en helder beeld.

Bij inschakeling van de UHF krijg ik de zenders wel door maar het beeld is grof korrelig. Ik weet niet waar het aan ligt. [image][image]

Wie kan mij helpen?

Groeten Arnaud

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2011, 08:58 (4806 dagen geleden) @ a.vankan

Hallo,

Heb een Philips 17TX291a en een Kuba converter. De converter is een versie met transistoren. VHF kanalen krijg ik goed door. Scherp en helder beeld.

Bij inschakeling van de UHF krijg ik de zenders wel door maar het beeld is grof korrelig. Ik weet niet waar het aan ligt. [image][image]

Wie kan mij helpen?

Groeten Arnaud

Vanaf de variabele condensatoren zie je drie strips lopen (lecherlijnen). Die zitten gesoldeerd op busjes rond een keramische drager, net als de afstemplaten. Soms is een van die ringetjes gescheurd, Centreer de plaatjes met stukjes karton en soldeer het busje (Niet al te warm stoken).
Verder waren deze kiezers uitgerust met een AF139, die gingen ook vaak stuk, meestal na een onweersbui. Ze zitten op een voetje en zijn vrij eenvoudig uit te wisselen.

soundman2

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door henk43 @, Bovensmilde, 09-03-2011, 16:45 (4806 dagen geleden) @ soundman2

Dit lijkt mij geen defekte af 139 Ik zie n.l geen ruis maar interferentie net of er een vhf kanaal door de uhf heenkomt trek de vhf antenne er eens uit.
henk

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door a.vankan, 09-03-2011, 21:21 (4806 dagen geleden) @ henk43

Heb de VHF eruit getrokken. Beeld is zoals op de bijgaande foto. Blijft dus storing vertonen.

Na langdurig naar de elektronica te hebben gekeken zie ik dat een weerstand dood loopt en niet is verbonden. Ziet eruit alsof die is afgeknipt. Het is de bruine weerstand op de foto. Ik heb geen schema en ik kan ook geen foto's vinden op het internet van iemand anders die zo een ding eens heeft opengeschroefd. [image][image]
[image]

De middelste baan, waar een rode pijl bij staat, die naar een keramisch buisje loopt, is op geen enkele manier met de schakeling verbonden. Zoals het er nu naar uitziet zou het dus geen functie hebben. Kan me niet voorstellen dat dat zo hoort. Ik kan zo geen sporen vinden van afgebroken draden. Dus ik weet niet of en waarmee die in verbinding moet staan.

Aan de buitenkant zie ik een uitstekende weerstand die eveneens met niets is verbonden. Lijkt ook dood te lopen. Ook daarvan denk ik dat dat niet kan kloppen. Maar wederom kan ik verder geen sporen vinden van kabels of soldeer zodat ik niet weet of en waarmee die weerstand in verbinding moet staan.

Als iemand foto's zou hebben van zijn eigen converter en deze zou plaatsen kan ik de schakeling vergelijken.

De VHF/UHF antennesplitter is new old stock. Denk niet dat daar iets mis mee is, maar goed, ik heb geen 2e splitter om het te vergelijken.

Groeten Arnaud

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door a.vankan, 09-03-2011, 21:32 (4806 dagen geleden) @ soundman2

Heb de transistoren besteld. Zal ik volgende week wel in huis hebben.

Kijkend naar hoe de transistoren bevestigd zitten ga ik er nog wat werk aan hebben om ze te vervangen als dat nodig mocht zijn. Ze zitten inderdaad in een voetje maar vervolgens zijn de uiteinden vastgesoldeerd in de schakeling zodat ik eerst van alles moet gaan loshalen om erbij te komen. Het is helaas niet eruittrekken en vervangen door er een nieuwe in te steken.

Gezien de moeilijkheid van het vervangen van de transistoren wil ik dat echt bewaren tot het uiterste en kijken of het niet aan iets anders ligt. Kijk even bij mijn reactie op het bericht van henk43 , misschien dat dat verder helpt bij het lokaliseren van het probleem. Heb daar extra foto's bij geplaatst van dingen die mij zijn opgevallen aan de converter en waarvan ik denk dat het niet is zoals het hoort.

Groeten Arnaud

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2011, 09:11 (4805 dagen geleden) @ a.vankan
Gewijzigd door soundman2, 10-03-2011, 09:13

Ik krijg niet het idee, dat je niet vaak met hoogfrequentschakelingen te maken hebt.
Die bruine "weerstand " is een condensator en zit op een zeer bepaalde plaats gesoldeerd op een afstemleiding en het chassis.
De "doodlopende" staafjes zijn lecherleidingen, die op keramische condensatoren gesoldeerd zijn. Het zijn samen met de condensatoren afgestemde kringen en je moet ze beslist niet verbuigen!. Als de lecherleiding bij de rode pijl los zit, dan moet te zien zijn of die soms losgkrompen is.
Vergis je echter niet met UHF. Soms zie je gewoon koperdraadjes die doelloos als een U beugeltje op het chassis gesoldeerd zitten. Die moet je zeker niet verbuigen, die maken ook weer deel uit van afgestemde kringen. Je kunt wel wat repareren aan een dergelijke tuner, maar een ontregelde tuner krijg je zonder de benodigde apparatuur niet meer goed.
Overigens zal de tuner uiteindelijk pas helemaal goed werken, als ook het dekseltje er weer opgeschroefd zit.


Vankan? heb jij een familielid, die Rogier heet?

Soundman2

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door henk43 @, Bovensmilde, 10-03-2011, 12:46 (4805 dagen geleden) @ soundman2

Dit lijkt mij geen defekte af 139 alhoewel ik nooit kuba converters gerepareerd heb .Dit lijkt op genereren en kan best te maken hebben met dat het deksel er niet op zit.,maar ik neem aan dat de fout er ook in zat met deksel erop.

Ik zou nu eerst controleren af er ook ondeskundig aan "gedraaid"is dat werd in het verleden veel gedaan om hem nog een tikkeltje gevoeliger te krijgen.

succes henk

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door a.vankan, 10-03-2011, 23:43 (4805 dagen geleden) @ henk43
Gewijzigd door a.vankan, 11-03-2011, 00:02

Bedankt voor de reacties!

Heb er te weinig kennis van en literatuur over dit ding is niet 123 zo gemakkelijk te vinden. De opmerking "gedraaid om hem wat gevoeliger te krijgen" heeft me aan het zoeken gezet in het apparaat. Niet bepaald deskundig van mij maar ik zag 7 schroeven in keramische potjes zitten, daar heb ik eens aan gedraaid.

In eerste instantie werd het beeld er bepaald niet beter van maar duidelijk was dat daarmee wel iets af te regelen viel. Soms werd het wat beter soms weer niet. Uiteindelijk bleef het zoals het was of erger. Had het na een tijdje opgegeven en ding uit gezet. Geen zin meer in. Later weer eens aangezet om nog een poging te wagen en toen bleek de storing die er eerst was, plots weg te zijn. Geen idee hoe het zo gekomen is. Ik heb nu aanvaardbaar (bij enkele zenders aan de randen van de tuner is het nog met wat stippels en grofkorrelig) beeld met het kastje. Al kan het uiteraard wel nog wat beter maar ik blijf er nu maar van af tot ik precies weet hoe het werkt.[image] Mijn conclusie is dat zo op het eerste gezicht niets kapot is en het een kwestie van afregelen is. Alleen hoe precies weet ik niet.

Kan best zijn dat ik zenders buiten het bereik van de tuner gedraaid heb door mijn gedraai maar ja, dat moet ik nog maar eens uitzoeken als ik literatuur en een schema heb, en eventueel de juiste meetapperatuur. Mischien dat ik het dan nog beter afgesteld kan krijgen. Maar dat is iets voor de lange termijn.

Ware het niet dat zich incidenteel nu weer het volgende probleem nu voordoet. [image]Er komt soms een iets donkerder horizontale balk door het beeld drijven die soms van boven naar beneden beweegt en soms van beneden naar boven. Het zal in het UHF kastje moeten zitten want op de VHF kanalen is het niet te zien. In het beeldfoutenvademecum kan ik het niet vinden.

Als iemand titels weet van boeken waar de werking van een converter in beschreven staat, zou ik graag die titels horen.

Groeten Arnaud

PS: nee ik heb niemand in de familie die Rogier heet

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-03-2011, 10:25 (4804 dagen geleden) @ a.vankan

Die balk kan eventueel aan een slechte elco liggen.

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door soundman2 @, Wouw, 11-03-2011, 15:40 (4804 dagen geleden) @ a.vankan
Gewijzigd door soundman2, 11-03-2011, 15:42

Bedankt voor de reacties!

Ware het niet dat zich incidenteel nu weer het volgende probleem nu voordoet. [image]Er komt soms een iets donkerder horizontale balk door het beeld drijven die soms van boven naar beneden beweegt en soms van beneden naar boven. Het zal in het UHF kastje moeten zitten want op de VHF kanalen is het niet te zien. In het beeldfoutenvademecum kan ik het niet vinden.

Als iemand titels weet van boeken waar de werking van een converter in beschreven staat, zou ik graag die titels horen.

Groeten Arnaud

PS: nee ik heb niemand in de familie die Rogier heet

OK dan is mijn oudcollega geen familie van jou.
De brombalk die je langzaam over het beeld ziet kruipen is waarschijnlijk te wijten aan het voedingsdeel van de converter. Er zitten meestal een paar afvlakcondensatoren in (elco's) die er voor zorgen dat er niet te veel rimpel op de voedingsspanning zit. Rechts op de foto zie ik er volgens mij een, dat grote rode onderdeel. Wellicht is er een of meer elco's capaciteitsloos geworden. Het snelste zie je dat met een scope, maar je kunt ook een nieuwe elco even op de bestaande elco's drukken met de pootjes. Je ziet dan gauw genoeg of het euvel verdwijnt.

Soundman2

Kuba converter. UHF geeft slecht beeld.

door henk43 @, Bovensmilde, 13-03-2011, 16:41 (4802 dagen geleden) @ a.vankan
Gewijzigd door henk43, 13-03-2011, 16:52

Draai de netstekker van de converter eens om als hij de fout vertoont.
henk

powered by my little forum