Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die? (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-03-2011, 20:53 (4801 dagen geleden)

De Philips met als type nr S6000 (staat 2x in de radio)
Datumstempel is 25 spt 1968.

Kast voor achter plastic zij is Hout.

Hoezo in eens als type Sxxxx,
Lijkt gezien de stempel een duitse uitvoering.

VEB Vereinigte Gehauseindustie
bezerik Suhl -Site Sannrb..
Werk II Rotschstrasse

Zo ver ik de stempel lezen kan.

[image]

[image]

[image]

[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door TransistorTube, 14-03-2011, 21:55 (4801 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De Radio kwam me gelijk bekend voor. Hier in west-Europa verkocht door het West Duitse INTEL. Iets ander front, maar knoppen in gelijke volgorde.:-D
Maar dat was niet de producent......

Dat V.E.B. zegt het al:Volks Eigene Betriebe!:th
En die vonden we destijds in de DDR.
Lijkt me dus een radio gefabriceerd door 1 van de fabrieken van de RFT groep.
De genoemde plaats in het stempel lijkt me dan de betreffende vestiging.
Maar nu: Wat doet dat PHILIPS merkje er op? Staat het ook op de labels binnenin?
Of is hier iemand heel creatief geweest?
Het type-nummer S6000 lijkt in de verste verte ook niet op een PHILIPS nummer, meer op dat INTEL nummer. Dat was volgens mij ook S6000.......

Wanneer PHILIPS niet op labels binnenin staat lijkt het me geen productie voor bovengenoemde...
Zo gek zou het niet zijn trouwens, want die "lentebode-replica" uit de jaren'80 werd ook gemaakt bij een firma in de DDR, die ze leverde aan PHILIPS......
Er waren dus banden in die tijd!
Hmmmmmmm.......

Vriendelijke groeten,:m: TT :m:

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 14-03-2011, 22:05 (4801 dagen geleden) @ TransistorTube

Hallo Maurice,

Aan de binnenzijde lijkt het helemaal niet op Philips en aan de buitenkant.....tja, ze hebben natuurlijk wel extreem lelijke toestellen gemaakt......

Maar als ik eerlijk ben verwacht ik dat iemand er ooit het Philips embleem gewoon heeft op gelijmd....

Maar met honderd procent zekerheid is het natuurlijk niet te zeggen, hoewel Transistortube wel een punt heeft met VEB......

Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2011, 22:11 (4801 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-03-2011, 22:16

Zeer interessant!

Het is met de aanwijzingen die we nu hebben (de in het koper aangebrachte tekst op de printplaat zou ik wel erg graag weten en de types van de aanwezige halfgeleiders moeten het laatste uitsluitsel brengen maar het stempel in de kast zegt eigenlijk al genoeg), een in de DDR geproduceerd toestel. De vraag waar het om gaat is of het Philipsmerkje er op thuishoort. Ik geef dat nog wel een aardige kans en zal dat toelichten.

Zoals hierboven al genoemd werd waren er handelscontacten. Er zijn in de jaren '70 (en misschien ook wel '60) toestellen voor Erres geproduceerd en zoals genoemd in 1982 de bekende replica's.

De aanduiding Philips is juist door die handelscontacten opzich wel plausibel, aangezien geleverde goederen vaak niet in Westerse deviezen betaald konden worden en er dus geruild moest worden.

Om met wat meer zekerheid vast te stellen of het Philipsmerkje er echt op thuishoort is het belangrijk om details (liefst een scherpe foto) van de typeaanduiding(en) te zien. Een andere mogelijkheid zou natuurlijk een folder/catalogus zijn waar dit model in staat, maar het is niet zeker of die ueberhaupt zal bestaan.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-03-2011, 00:39 (4801 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maurice, 15-03-2011, 00:41

Bedankt voor alle info,

Philips plakker lijkt er toch heel netjes op te zitten, in ieder geval geen sporen van ooit een ander merkje.

Printtekst: STSo B600 271-1(3)

De LS een RTF VEB elektroakustik Leibzig 124MB/B
3VA Z=8 Ohm
en inderdaad Made in Germany DDR

(ik had nog niet de print opgeklapt om de LS te bekijken)

enkele torren
GC116/20
GC117

[image]

[image]

De hoofdprint bevat 2 nrs hier het logo bevat een -wiel met spannings "Z" en liggende streep-
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Naast het Philips logo is nergens 1 spoor van een ander merk ergens te vinden.
Enkel inwendig dus 2 stikkers beide met "S6000 en het Geratnr:"
[image]

[image]

[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-03-2011, 09:42 (4800 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad dan zeer duidelijk DDR fabrikaat. De stickers met S6000 en het geraetnr, zijn die te fotograferen of als die op een lastige plek zitten zou je het geraetnr eens kunnen geven?

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door soundman2 @, Wouw, 15-03-2011, 14:30 (4800 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik denk eerder dat er in het verleden door iemand zomaar een Philips plaatje opgeplakt is. Als het Philips was geweest, dan had het een plaatsje gekregen op het raster, maar dan een zonder perforatie, Volgens mij plakte Philips bijna nooit over gaatjes. Een logischer plaats zou onder de grote knop onder of boven de knoppen geweest zijn. Verder ontbreekt het Philips logo op de radio. Volgens mij werd dat er altijd samen met de naam op de kast afgebeeld.
Het binnenwerk laat uiteraard niets meer te raden over.

Soundman2

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 15-03-2011, 15:31 (4800 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Ik ben het met jou eens. Kijk ook eens goed naar het gebruikte font en de kleur van de opdruk.

[image]

Volgens mij gebruikte Philips in die tijd zilveren letters die recht toe recht aan waren. Verder staat de 'S' hoger dan de overige letters.

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-03-2011, 18:03 (4800 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Beetje spijkers zoeken op laag water.

Als iets niet bekend is dan is dat niet bekend.

Bekijk de torretjes uit die periode en staan veel Phl logo's links onder.
Philips heeft erg veel uitvoering logo gehad .
Daar iets over roepen is ook niet echt waardevol of de P iets hoger staat en dus...

Ook argument over rooster gaat niet op bekijk maar de diverse toestellen.
22RL282
22RL583
L5S51T
11RL432

Gezien de uitvoering export is erg veel mogelijk.

Het niet zeker weten geeft geen recht tot stellingname.
De vorige eigenaar zie ik er niet voor aan dat logo er op geplakt te hebben.
Komt ook niet uit een verzameling maar uit inboedel.

Dat toestel niet gebouwd/ontworpen is door Philips dat weet ik nu.

Haal de info verder van Sonneberg 6000.

Deze firma maakte ook de export versie en kennelijk zijn er in de grensstreek dus verkocht onder merk Philips.

Of werkelijk Philips hier ook van afwist....

We weten het niet.

Tot die tijd dan ook geen stellingname.


Ik laat het er bij.
Oorsprong is me helder, belangrijker nu er weer herrie uit te krijgen.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-03-2011, 18:31 (4800 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-03-2011, 18:41

Maurice,

Helemaal mee eens, stellingnames zonder voorbehoud over iets dat alle kanten uit kan lijken me ook niet verantwoord (Philips blijft sowieso verbazen, dus waarom zou dat nu niet kunnen). Zeker omdat er op de achterwand geen meegeperst opschrift staat (dus het toestel is verder merkloos) is het nog best aannemelijk dat er toch wel iets meer aan de hand is. Maar wat precies... Wie weet komen we er nog achter.

Geluid er uit krijgen is absoluut belangrijk, en nu je het bijpassende Stern model hebt gevonden ook niet moeilijk meer lijkt me.

Heb ik nog wel een allerlaatste vraagje, namelijk naar het typeplakkertje of in elk geval het geraetnummer (serienummer). Hoe dat er uit ziet of de aanwezigheid van letters voor het nummer kan ook een richting geven aan de vermoedens.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-03-2011, 17:58 (4799 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op 3 plaatsen te vinden
1e zijkant tuner
2e onder de tunerprint
3e in batterijvak

nr2 is niet te fotograferen maar bevat zelfde type en nr.
S 6000 geratnr: 2158600

[image]

[image]

[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2011, 10:54 (4798 dagen geleden) @ Maurice

Dat zijn in elk geval duidelijk Oost-Duitse plakkertjes en nummers. Niet de aanwijzing in de richting van Philips waar ik op hoopte, dus ik denk dat de zoektocht naar achtergrondinformatie nu even op een dood spoor zit. Maar wie weet wat er later nog boven water kan komen.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2011, 10:57 (4798 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Die S die er niet helemaal bij lijkt te horen is een visueel grapje dat je bij goed kijken in heel veel Philips-opschriften terug ziet komen. Wellicht een bijwerking van het gebruikte lettertype.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-03-2011, 15:30 (4798 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten , staat op alle 3 de type platen die "S 6000"

Zelf bedenk ik me dan dat die S staat voor Sonneberg.

Wie weet duikt er ergens ooit nog eens 1 op.

Ieder geval ben ik al blij met de wetenschap dat het orgine een RTF / Sonneberg is.
Degelijke opbouw met houten triplex kast.
Germanium torren CGxxx type er in en zo te zien een dikke LS.


De verhalen van die RTF in de DDR zijn ook erg aardig om die eens te lezen hoe dat ging.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2011, 21:49 (4798 dagen geleden) @ Maurice

Ik bedoelde de S van PHILIPS op het frontje, waar iemand over viel dat die niet zou kloppen.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-03-2011, 23:50 (4798 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is niet alleen de 'S'. Ook het font en de kleur in niet des Philips.

Ik heb de aangedragen voorbeelden bekeken en dat waren alleen zilveren kleuren.
Ook was het font beduidend anders. Mogelijk is het een 'nagemaakt' naamplaatje wat hier opgeplakt is

Het toestel in kwestie is overduidelijk een Oost Duits toestel maar en Philips is het in mijn ogen niet. Die merknaam is erop geplakt in de hoop de verkoop te stimuleren.

Ook ik heb Philips portables uit dit periode en deze droegen allen een merknaam in ziveren kleur of indien op de display aangebracht in het wit of zwart.

Ik vermoed dat het hier om een exportmodel gaat waar een bekende merknaam de verkoopwonderen moest verrichten.

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 18-03-2011, 00:20 (4798 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik heb diverse van dit soort plaatjes van huishoudelijke apparatuur afgesloopt in vroeger jaren, en daar zitten toch echt wel subtiele verschillen in lettertype tussen. Zowel met rode opdruk als met zwarte opdruk op zilver, en ook de wat kromgetrokken plaatjes van dun (ietwat bol staand) kunststof folie zoals op de radio van Maurice.

De letters op een knijpkat zijn nog wel het meest 'geknepen'.

Morgen wil ik wel eens kijken of daar iets van een foto van te maken is.

Groeten,

Matthias

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 18-03-2011, 11:11 (4797 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hoi Matthias,

Klopt helemaal. Op diverse huishoudelijke apparaten kom je merknamen in afwijkende lettertypes en kleuren tegen.
Op radio's of TV's heb ik nog geen 'gekleurde' merknamen gezien.

Groeten,
Paul

--
[image]

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-03-2011, 00:52 (4798 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat het overduidelijk een Oost-Duits toestel is, daar ontworpen en gefabriceerd, daar zal iedereen het wel over eens zijn. Daarna, namelijk bij de opdrachtgever en de verkoper, begint de onzekerheid en mijnsinziens zijn er aan het gebruikte lettertje geen duidelijke conclusies te verbinden, zelfs niet met vergelijkingsmateriaal hoewel dat wel zal aantonen dat er variatie in kan zitten.

Je kan dus best gelijk hebben dat het een originele vervalsing is, maar die moeten dan wel zeldzaam zijn aangezien ik er geen moment aan twijfel dat Philips hard achter zulke dingen aan zat. Ik acht zelf de kans dat Philips er wel degelijk zelf achter zat, net iets groter. Maar ook voor die theorie zijn nog geen harde aanwijzingen.

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door franc @, Loosbroek, 16-03-2011, 22:15 (4799 dagen geleden) @ TransistorTube

Hallo medeforummers,

De kast lijkt inderdaad sterk op de Intel.
Maar die Intel was toch zo'n topklasse toestel van ,,Ter Meulen Post"?
En volgens mij zat er een Italiaans binnenwerk in.
Ook kwalitatief weinig bijzonder.

Het Philips embleem lijkt me er niet vanaf een ander toestel opgeplakt.
Het merkje ziet er zoals eerder genoemd niet al te best uit voor Philips begrippen en zal daar in opdracht van Philips erop zijn gedaan.
Verder vind ik het DDR spul heus niet slecht, da afwerking is wat minder.

gr Frank

Philips S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-03-2011, 10:56 (4798 dagen geleden) @ franc

Zowel Oost-Duitse als Italiaanse apparatuur was naar mijn idee typisch wat je, naast het opkomende Japanse en Koreaanse spul, in die tijd bij postorderbedrijven tegenkwam. Lekker goedkoop en toch best degelijk.

Sonneberg S6000 -TR Radio- kent iemand die?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-03-2011, 01:35 (4801 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 15-03-2011, 01:44

Is deels opgelost.
RM-org leverde de sleutel.
Ik had er al wel opgezocht maar zag hem nu wel staan zoekende onder juiste zoektermen...
Sonneberg 6000 ook wel onder Burns 6000

http://www.radiomuseum.org/r/stern_sonn_sonneberg_6000.html
-Met 20 pagina schema er bij dus ook dat opgelost.

of ook wel verkocht als BURNS

http://www.radiomuseum.org/r/bruns_s_6000s600.html

Bruns; Nordkanalstraße 46, 2000 Hamburg 1. Bruns ist eine Handelsmarke der ehemaligen DDR. Unter diesem Namen wurden Geräte in der BRD vermarktet.

Dan toch typisch er geen enkele vorm van merkaanduiding op het toestel.
Of dan toch en hoe zo Philips er op geplakt.....
Immers de Sonneberg heeft wel een type aanduiding in de achterdeksel
De Burns 6000 heeft net als mijn toestel weer geen type print op de achterdeksel.


Misschien dan dus ook in de grensstreek verkocht als Philips in de export.
Immers mijn toestel komt uit Venlo.

Hier de tekst op de Sonneberg S6000- een dergelijk iets dus niet op mijn toestel.
[image]

powered by my little forum