Tuner Pioneer F-104 (Toestel of techniek)

door Eddy Bellinckx, 03-06-2011, 08:47 (4721 dagen geleden)

Hallo beste medeforumers,
Kan iemand mij deze tuner enigszins dateren? Ik vind 2 goedkeuringen van 'ministero PT' op de kast met data resp uit 1985 en 1987, doch uit nrs op de voedingtransfo zou ik afleiden dat de transfo zelf uit 1998 dateert.
Deze transfo is overigens defect, de primaire wikkeling is onderbroken. Ik heb mij een paar avonden vergeefs te pletter gezocht op het net naar een schema of een transfo, via een plaatselijke Pioneer verdeler kreeg ik te horen dat dit onderdeel niet meer leverbaar was. Via internet was ik ook te weten gekomen dat deze transfo's wel eens meer stuk gaan.
Er was nog een klein stukje van de primaire wikkeling heel, waarschijnlijk om van 220 naar 240 om te schakelen (is dus een wikkeling voor ca 20 Volt). Aan de hand van de gebruikte spanningsregelaar (7812) wist ik bij benadering welke spanning er gebruikt was op wikkeling 1. Ik ben dan met de variac voorzichtig spanning gaan geven aan de primaire kant, ( dat stukje van vermoedelijk 20Volt dus) Bij 20V kon ik 15 Volt meten op wikkeling 1, dat zou dus kunnen, en dan kon ik op de tweede wikkeling de spanningen meten, bleek 2 x 1,5 volt met een middenaftakking. Daarna ben ik op zoek gegaan tussen de afbraaktransformatoren die ik nog had liggen, maar daar zat niets tussen. Gelukkig viel mijn oog op een afbraak ATEA parlofoonvoeding (zo een ding uit de jaren '50 met een metalen deksel) die de weg naar de oudijzerbak nog niet had gevonden, en daar zat een transfo met geschikte wikkelingen. Voor wikkeling 1 was de spanning goed (14Volt), wikkeling 2 was 4 x te hoog, maar daar hebben we weerstandjes voor. Gaatje boren om de transfo vast te zetten, draadjes aan elkaar solderen en krimpkousjes erover. Voor alle zekerheid nog een zekering bijplaatsen aan de 230 Volt kant en klaar.
Ik hoop dat er ooit iemand met deze herstelwijze verder op weg kan geholpen worden, origineel is de tuner natuurlijk niet meer, maar hij kan wel terug in de originele staat gebracht worden als de gelegenheid zich zou voordoen.
In de jaren '70 werden pioneer apparaten steeds geleverd met schema, ik heb geen idee of het met deze tuner ook zo was.
met vriendelijke groeten,
Eddy Bellinckx

Tuner Pioneer F-104

door Willem.H.N. @, Enschede, 03-06-2011, 09:05 (4721 dagen geleden) @ Eddy Bellinckx

Eddy, zat er geen temp. veiligheid tussen de primare in de trafo verstopt?
grt. willem.

Tuner Pioneer F-104

door Eddy Bellinckx, 03-06-2011, 11:45 (4720 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,
heel waarschijnlijk zit er idd een thermische veiligheid in, dat verklaart dan meteen het ontbreken van een zekering aan de primaire kant. Ze zit in ieder geval goed verstopt, ik heb de plastiek beschermkap er voorzichtig afgepeld en er is niets te vinden. Het vervangen van deze zekering zou waarschijnlijk niet veel opleveren, want als een thermische veiligheid sneuvelt is er een oorzaak. De tuner zelf is niet het probleem, deze staat al 2 dagen proef te spelen en er is niets dat abnormaal opwarmt. Toch bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Eddy Bellinckx

Tuner Pioneer F-104

door Willem.H.N. @, Enschede, 03-06-2011, 12:02 (4720 dagen geleden) @ Eddy Bellinckx

Een temp. zekering kan defect raken doordat het soms de warmte niet kwijt kan omdat er onverhoopt wat op de radio heeft gestaan o.i.d.
Het komt namelijk regelamtig voor vooral bij stekker voedinkjes, het is vaak te herkennen aan een blank draadje die aan een pen zit met de spoel wikkeling.
grt. willem.

Tuner Pioneer F-104

door Eddy Bellinckx, 03-06-2011, 12:28 (4720 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Daar moet de oorzaak m.i. niet gezocht worden, de tuner staat netjes tussen de versterker en de CD speler geparkeerd, normaal moet de sleuf die ontstaat met de pootjes voldoende koeling kunnen bieden. De tuner is vanbinnen trouwens één grote lege doos. Op de plastiek bescherming van de transfo zat op één plaats wel een verdachte donkere vlek. De tuner is ook zo gebouwd dat het voedingsgedeelte permanent onder spanning staat zolang de stekker in het stopkontakt zit. Ouderwetse netschakelaars worden spijtig genoeg steeds minder gebruikt. Ik erger mij er rot in, maar daar is nu eenmaal niets aan te doen.
Mvg,
Eddy

Tuner Pioneer F-104

door ruudtx @, Utrecht, 03-06-2011, 19:09 (4720 dagen geleden) @ Eddy Bellinckx

Ik heb al diverse trafo's gehad waarvan de thermische zekering zomaar defect ging, met een andere zekering werkten ze weer normaal, jarenlang.

Tuner Pioneer F-104

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-06-2011, 23:18 (4720 dagen geleden) @ ruudtx

Meer nog, bij alle Japanse trafo's uit de jaren 70 - 80 is het de hoofdreden van hun defect (zonder dat de trafo zelf defect is) . Je moet niet gans de trafo afpellen, gewoon rond de pootjes is voldoende om de aansluiting van de thermische zekering te vinden. De zekering zelf kon je bij oude Philipsen wel mooi vervangen, bij de Japanners zit ze tussen de windingen gekneld. Enige mogelijkheid is een nieuwe temp zekering tegen de windingen aan laten leunen.
groeten

Kris

Tuner Pioneer F-104

door Eddy Bellinckx, 04-06-2011, 13:41 (4719 dagen geleden) @ kris

hallo allemaal,
ik heb vanalles met de transfo geprobeert tot hij helamaal aan flarden hing, maar geen zekering te vinden. Ze hebben dus wel heel hard hun best gedaan om ze te verbergen. De transfo is ondertussen naar de oudijzerbak verhuisd, er bleef toch niet veel meer van over. De tuner speelt prima met de Atea transfo.
Allemaal bedankt voor de tips, misschien lukt het een volgende keer wel om de zekering te lokaliseren.
met dank en vriendelijke groeten,
Eddy

NB Indien er iemand bij benadering weet wanneer dit type geproduceerd werd, dan wordt deze info alsnog met dank aanvaard.

Tuner Pioneer F-104

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-06-2011, 15:58 (4719 dagen geleden) @ Eddy Bellinckx

Aan de hand van een paar goed scherpe foto's van het interieur, zal dat meestal wel vast te stellen zijn.

powered by my little forum