Modulator 80m band gezocht (Algemeen)

door Roland Huisman @, Zwolle, 27-02-2022, 22:40 (789 dagen geleden)

Hallo mensen,

Ik ben opzoek naar een simpele modulator voor de 80m band ( 3.5 - 3.8MHz )

Nu gebruik ik een Grundig generator om mijn Kerkhof TV aan te sturen.
Maar ik wil naar iets eenvoudigs toe wat ik gewoon permanent aan kan sluiten.
Vermogen heb ik dus niet echt nodig.

Heeft iemand hier misschien suggesties waar ik zoiets kan kopen?

Alvast bedankt!

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door focus103 @, Zaandam, 27-02-2022, 23:37 (789 dagen geleden) @ Roland Huisman

Modulator 80m band gezocht

door Otto @, Drenthe, 28-02-2022, 06:32 (788 dagen geleden) @ focus103

De IC's uit de CD4000 serie zijn niet geschikt voor die frequenties. Je zou kunnen proberen om het hele circuit om te bouwen naar 5 volt, en dan de IC's vervangen door hun 74HC4000 broertjes. Let wel op, dat de onderdelen rond de 74HC4046 dan ook opnieuw berekend moeten worden.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-02-2022, 21:34 (788 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Ik had het vermoeden al dat deze dat niet kan. De frequenties in de tabel
kwamen ook al niet in de buurt van die 3.5MHz. Toch maar even zien dat ik
iets anders eenvoudigs vind.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Otto @, Drenthe, 01-03-2022, 10:01 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik had het vermoeden al dat deze dat niet kan. De frequenties in de tabel
kwamen ook al niet in de buurt van die 3.5MHz.

Hallo Roland,

Uiteraard kan dat wel, maar moet je een beetje met de kristallen en de standen van de DIP-switches spelen. Ik heb even snel een Excel sheet gemaakt:

[image]

Links heb ik wat gangbare bruikbare kristallen vermeld. De mooiste zijn 9,216, 10,24, en 18,432 MHz, omdat die mooie stappen geven (18 resp. 20 KHz). De andere kristalen geven stappen met vele cijfers achter de komma, maar dat is uiteraard ook niet erg, aangezien het om analoge apparatuur gaat.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 11:31 (787 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Bedankt, ik heb zo'n modulator liggen. Dus ik zou het even kunnen proberen.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Otto @, Drenthe, 01-03-2022, 11:43 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Otto, 01-03-2022, 11:46

Bedankt, ik heb zo'n modulator liggen. Dus ik zou het even kunnen proberen.

Dus wel eerst ombouwen naar 5 volt en 74HC IC's.

Misschien kun je wat inspiratie halen uit: Frequentie- en golflengte-uitlezing voor de PLL zender. Daar is een gedeelte al uitgevoerd met 5 Volt. Denk er om de CD5053 ook om te zetten naar 74HC, en voor de opamp zou je de low voltage versie LMV358 kunnen nemen.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Modulator 80m band gezocht

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-02-2022, 09:37 (788 dagen geleden) @ Roland Huisman

Vorig jaar heb ik een mini middengolfzendertje gebouwd van een Ali bouwpakketje. De golfvorm is zo beroerd, dat je harmonischen over het hele kortegolfbereik kunt horen. Stem je af tussen 1167 en 1267, dan zit de 3e harmonische in dat bereik.

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-02-2022, 13:23 (788 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

hahaha dát is toch wel heel bijzonder. Ik wil voorkomen dat ik een stoorzender in de wijk wordt. Anders ben ik niet veel beter dan al die adapters etc...

Modulator 80m band gezocht

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-03-2022, 11:08 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman

Dat stoorzenderen zal wel meevallen, toch. Je gaat er immers geen antenne aan maken, en verder kun je in de koppeling naar je TV een filter voor 3,75 MHz inbouwen.
Ik heb m’n zendertje nu op 1037 staan (alvast voor de LC-Kring van morgen) en hoor ‘m op mijn Yaesu FRG7700 op 3111kHz in zeer goeie kwaliteit. Je hebt overigens niet geschreven welke bandbreedte je nodig hebt.
Mijn zendertje draait op 6V en ik denk dat hij het als modulator op 5V ook prima zal doen.

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 19:18 (787 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hoi Gerard,

Ik zal het eens nader bekijken. Ik heb iets van 9KHz aan bandbreedte nodig.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-03-2022, 11:21 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door kris, 01-03-2022, 11:26

Van alle zenders hier voorgesteld is die Chinees van Gerard wel de betere voor jouw toepassing.

Het is de enige die ook makkelijk DC toelaat als modulatiespanning, en dat is zeer wenselijk. ook de bandbreedte stelt geen probleem. dit het zendertje wat harmonischen produceert ligt vooral aan de laatste trap, die staat in klasse C. Nu, die harmonische heb je wel nodig..

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 19:22 (787 dagen geleden) @ kris

Van alle zenders hier voorgesteld is die Chinees van Gerard wel de betere voor jouw toepassing.

Het is de enige die ook makkelijk DC toelaat als modulatiespanning, en dat is zeer wenselijk. ook de bandbreedte stelt geen probleem. dit het zendertje wat harmonischen produceert ligt vooral aan de laatste trap, die staat in klasse C. Nu, die harmonische heb je wel nodig..

Hoi Kris,

DC is inderdaad iets waarvan ik niet weet hoe mijn huidige Grundig modulator daarmee omgaat.
Maar als video bron gebruik ik een CD-speler. Die geven volgens mij geen DC component af.
Nou ja, leuk om mee te experimenteren en te zien of de ontvanger daar gevoelig voor is.
't is alweer even geleden dat mijn ontvanger heeft staan spelen.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 28-02-2022, 12:22 (788 dagen geleden) @ Roland Huisman

je zou iets kunnen bouwen met een kg spoel en een ECH81,uit een sloop radio
De triode als oscillator, en de hepthode als versterker, deze am moduleren op zijn anode.
De oscillator kan je stabieler maken met een ntsc kristal (3,58Mhz) deze zit in de 80 meter band.
Oh, nu zie ik pas dat je hier een silicium oplossing voor zoekt ;-)

--
Cees PA1DBA

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-02-2022, 13:22 (788 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees,

Ja knutselen kan, maar dit leek me zó eenvoudig dat er vast wel iets voor te koop moet zijn. 't is natuurlijk wel een beetje ordinair om zo'n historische TV op een halfgeleider zendertje te laten werken. Maar ik wil voorkomen dat dit modulatortje een project apart gaat worden.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 28-02-2022, 16:16 (788 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Misschien is dit een idee. Werkt aardig en als je er een andere oscillator opzet doet'ie het ook op een andere frequentie.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-02-2022, 21:32 (788 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Ook geinig, heb je er ervaring mee? Die oscillatoren geven een blokgolf af. Zou dit enigszins gefilterd zijn en een schoon signaal geven? Of verwacht ik dan te veel van Ali? :-) Voor de prijs is de gok wel te wagen natuurlijk.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Erik @, 28-02-2022, 23:26 (788 dagen geleden) @ Roland Huisman

De modulatie van dit "zendertje" gaat via een audio trafotje.
Ik betwijfel eigenlijk of de bandbreedte daarvan genoeg is voor een grof-raster video signaal?

Grtz,
Erik

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 19:04 (787 dagen geleden) @ Erik

De modulatie van dit "zendertje" gaat via een audio trafotje.
Ik betwijfel eigenlijk of de bandbreedte daarvan genoeg is voor een grof-raster video signaal?

Hoi Erik,

Ik meende dat het iets van 9KHz is wat je nodig hebt.
De videobeelden staan gewoon op een audio CD.
Één kanaal is audio, andere kanaal is video signaal.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door Oldtimer @, Oegstgeest, 01-03-2022, 19:33 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Oldtimer, 01-03-2022, 19:36

De modulatie van dit "zendertje" gaat via een audio trafotje.
Ik betwijfel eigenlijk of de bandbreedte daarvan genoeg is voor een grof-raster video signaal?


Ik meende dat het iets van 9kHz is wat je nodig hebt.

<Roland

De bandbreedte voor 32 lijnen grofraster tv is inderdaad circa 9kHz, zie de formule in het boek (blz. 72, nummering van boek) dat je hier kunt vinden.

Willem

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 20:31 (787 dagen geleden) @ Oldtimer

De bandbreedte voor 32 lijnen grofraster tv is inderdaad circa 9kHz, zie de formule in het boek (blz. 72, nummering van boek) dat je hier kunt vinden.


Hoi Willem,

Tja, het is alweer 11 jaar geleden dat ik deze TV heb gebouwd. Dus soms moet
je even nadenken wat het ook alweer was. Maar mooi dat je het bevestigd!
Leuk boekje trouwens, de kerkhof TV wordt daar ook aangehaald.

Groeten, Roland

Modulator 80m band gezocht

door hanswal @, Hoorn, 01-03-2022, 11:45 (787 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door hanswal, 01-03-2022, 11:55

heb je er ervaring mee?

Ik wel, maar dan met een nagebouwd dingetje. deze

En je ziet dat de schakeling zelf een blokgolf geeft, maar dat met een viertal goedkope onderdelen je er een mooie sinus van maakt.

Of verwacht ik dan te veel

Dat zeker, want het bereik is niet groot.

Hans

EDIT:
Filmpje lijkt mij niet de inspiratiebron die ik gebruikte. Dit schemaatje wel:[image]

Maar of dit ook werkt met een ander kristal voor de gevraagde 80-meter weet ik niet.

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Modulator 80m band gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-03-2022, 19:14 (787 dagen geleden) @ hanswal

Oh geinig, men moduleert dus gewoon de voedingsspanning :-)
Dat moet zonder problemen genoeg bandbreedte geven

Modulator 80m band gezocht; let op

door Laurens @, Zaandam, 01-03-2022, 21:47 (787 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Pas op met dit schakelingetje. Er lijkt geen enkele filtering aanwezig. Doordat die oscillatorblokjes een behoorlijk mooie scherpe blokgolf genereren, produceer je harmonischen die zomaar tot in het VHF bereik kunnen reiken en kunnen worden uitgestraald door de korte antenne.

Plaats een lowpassfiltertje er achter. Dan heb je alsnog veel harmonischen maar in ieder geval niet van de golflengtes die door een sprietantenne goed worden uitgestraald.

Modulator 80m band gezocht; let op

door Frans Hamer @, 02-03-2022, 20:18 (786 dagen geleden) @ Laurens

Klopt helemaal, ik dacht ooit een goedkoop zendertje te maken met zo'n oscillator van 1 mHz.
Resultaat was: op de hele middengolf band was mijn uitzending te horen.
Weliswaar maar op zo'n 5 meter afstand maar dit wil je dus niet.
Met vriendelijke groet, Frans Hamer.

powered by my little forum