Reparatie transistor radio`tje (Toestel of techniek)

door lee, 05-06-2011, 13:19 (4718 dagen geleden)

Puur uit jeugd sentiment en omdat de hij optisch in onberispelijke staat is wil ik deze radio voor mezelf houden maar helaas speelt hij niet meer:-(
Als ik de radio inschakel hoor ik een heeeel zacht gekraak, bij het zoeken naar de zender houd ik het toestel tegen mijn oor en hoor dan in de verte een wisselende fluittoon.
Is hier nog redding mogelijk en waar begin ik.
Mijn technische kennis hierover is minimaal dus als het in Jip en Janneke taal kan.....
Hopelijk kan iemand mij verder helpen om er weer muzikaal leven in te brengen:m:

Lee

[image]
[image]

Reparatie transistor radio`tje

door soundman2 @, Wouw, 05-06-2011, 13:46 (4718 dagen geleden) @ lee

Puur uit jeugd sentiment en omdat de hij optisch in onberispelijke staat is wil ik deze radio voor mezelf houden maar helaas speelt hij niet meer:-(
Als ik de radio inschakel hoor ik een heeeel zacht gekraak, bij het zoeken naar de zender houd ik het toestel tegen mijn oor en hoor dan in de verte een wisselende fluittoon.
Is hier nog redding mogelijk en waar begin ik.
Mijn technische kennis hierover is minimaal dus als het in Jip en Janneke taal kan.....
Hopelijk kan iemand mij verder helpen om er weer muzikaal leven in te brengen:m:

Lee

[image]
[image]

Lee, die dingen zijn goed te repareren.
Hopelijk heeft een onbenul niet aan de kerntjes gdraaid. Met verkeerd gereedschap en vastdraaien sneuvelen de TOKO spoeltjes nog al licht. Er is nog wel aan te komen, maar denk vrij lastig.
Als je het toestelletje op enige manier bij mij kunt krijgen, wil ik het best repareren

Soundman2

Reparatie transistor radio`tje

door lee, 05-06-2011, 13:55 (4718 dagen geleden) @ soundman2

Hoi soundman,
De kernen zien er onberoerd uit, verzegeling is niet verbroken
Kan ik er zelf iets aan doen of moet hij jou richting uitkomen en waar is dat dan
Lee

Reparatie transistor radio`tje

door soundman2 @, Wouw, 05-06-2011, 19:17 (4718 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 05-06-2011, 19:34

Hoi soundman,
De kernen zien er onberoerd uit, verzegeling is niet verbroken
Kan ik er zelf iets aan doen of moet hij jou richting uitkomen en waar is dat dan
Lee

West Brabant. volgens mij heb ik wel eens een Paso versterker aan jou verkocht.
Ja wat kun je er zelf aan doen? Wat is je kennis van de werking van een radio en vervolgens systematisch door de schakelingen heen.
Een paar meetapparaten heb je wel nodig waarschijnlijk, zoals een voltmeter en een signaalgeneratortje, of een signaaltracertje.
Er zijn vele wegen om een radio weer aan de praat te krijgen. Is het een fout in het laag - of hoogfrequent gedeelte? Dat is bijv. een van de eerste vragen.
Mijn email haal je uit mijn profiel.


Soundman2

Reparatie transistor radio`tje geslaagd.

door soundman2 @, Wouw, 11-06-2011, 13:33 (4712 dagen geleden) @ soundman2

Het printje werkt weer.
De LFtrap had vrijwel geen versterking meer, doordat de koppelcondensatortjes waren uitgedroogd. Toen dat werkte, oscilleerde de hele print hevig. De ontkoppel C's was eenzelfde lot beschoren. Omdat het maar 8 onderdeeltjes zijn, is alles uitgewisseld. De beste condensator, kwam niet verder dan een kwart van de capaciteit.
Aan het printje is verder niets meer afgeregeld, temeer omdat de kerntjes met was waren gefixeerd. Aan het aantal ontvangen zenders te meten, is de gevoeligheid meer dan voldoende.

Soundman2

Reparatie transistor radio`tje

door lee, 15-06-2011, 11:29 (4708 dagen geleden) @ lee

Vandaag het door Henk gerepareerde printje weer terug gekregen en meteen ingebouwd.
Het toestelletje speelt nog beter als nieuw:-P , dus weer een stukje (spelend)jeugd sentiment terug:-D :-D
Henk...Bedankt:) :) :)
[image]
[image]

powered by my little forum