Scherm (monitor) (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-06-2011, 18:45 (4708 dagen geleden)

Hoi, Is er iemand die informatie heeft over dit scherm?
Het betreft een Compaq type PE1232.
Alle informatie is welkom zoals schema of reparatietips.
De storing is: geen beeld meer na 1 tot 3 seconden, en dat is erg kort om iets te meten.
Waarschijnlijk stopt de hs voeding voor de schermverlichting er mee, maar blijft de rest wel in bedrijf.
De led blijft groen (bij geen ingangssignaal wordt deze geel.)
Misschien is er een ander model/merk met dezelfde inhoud waar wel een schema van te vinden is, ik kon op het web niets vinden, wel een aanvraag voor een schema met geen reactie.

Dirk.
[image]

Scherm (monitor)

door snameroc @, Etten Leur, 08-06-2011, 19:00 (4708 dagen geleden) @ doktordirk

Heb je al gekeken of bijde buisjes starten in die 3 seconden.
Waarschijnlijk doet er eentje niet mee waardoor hij in beveiliging gaat.
Dan kun je de trafotjes ohms vergelijken.

Scherm (monitor)

door Arjan Havelaar @, 08-06-2011, 20:23 (4708 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,

Om te kijken of er nog wel beeld is, kun je met een zaklamp o.i.d. van dichtbij op het scherm schijnen.
Als er beeld is kun je dat op die manier zien, anders is alles helemaal zwart.
Het is goed mogelijk dat er een elco'tje is die niet helemaal lekker meer is.
Ik heb het ook weleens meegemaakt dat 1 van de torren die de trafotjes aansturen, defect was, dan gaat ook alle verlichting uit.

Meestal zijn schermen wel zonder schema te repareren. Ik heb er tenminste al een aantal gerepareerd zonder schema.

Met vriendeljke groet,

Arjan

Scherm (monitor)

door robin, 08-06-2011, 22:17 (4708 dagen geleden) @ doktordirk

Ik gok dat het de elso's op de voedingsprint zijn , heel typisch probleem het wegvallen na enkele seconden , heb dit al verschillende keren meegemaakt , met het vervangen van deze elco's kan je weer een hele tijd verder.

Robin

Scherm (monitor)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2011, 09:00 (4708 dagen geleden) @ doktordirk

Ik neem aan dat je al op PE1232 hebt gezocht op de bekende sites als elektrotanya en eserviceinfo. Aangezien Compaq zelf geen monitoren maakt, is je beste kans op een schema het herleiden naar een type van een ander merk. Een foto van de typesticker en eentje van de print waarop de opschriften leesbaar zijn, kan dan al veel helpen.

Dat gezegd hebbende: even warmstoken met een haardroger haalt de elco's er vaak nog wel uit en van de invertertrafo's kan je de secundaire wikkelingen eens ohms vergelijken zoals al voorgesteld werd.

Scherm (monitor)

door Willem.H.N. @, Enschede, 09-06-2011, 10:02 (4708 dagen geleden) @ Maarten Bakker

even warmstoken met een haardroger haalt de elco's er vaak nog wel uit

Ik doe het met goed resultaat even boven op verdachte elko verhitten
met de punt van de soldeerbout.:-D
grt. willem.

Scherm (monitor)

door soundman2 @, Wouw, 09-06-2011, 17:23 (4707 dagen geleden) @ doktordirk

De voedings/inverterprint is niet doorgemetalliseerd,en van hardpapier. Kontroleer eens aan de soldeerzijde, of de trafopootjes van de TL inverters niet zijn losgekrompen in het soldeer, Dat was ook in gewone tv's veelvuldig het geval.

Soundman2

Scherm (monitor)

door doktordirk @, Noordbeemster, 09-06-2011, 17:38 (4707 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo allemaal,
Alvast bedankt voor de reacties, ik ga er eens mee aan de slag.
Dat de verlichting de schuldige is zou kunnen kloppen.
Voor deze storing zat er deels een afwijkende kleur in, maar een voedingsprobleem is dan ook mogelijk.
5 en 12 volt zijn weliswaar aanwezig zonder noemenswaardige rimpel, maar een paar elco's testen kan geen kwaad.
De twee trafo'tjes worden aangestuurd door 4 fet's welke al omgewisseld zijn zonder resultaat.
Groeten, Dirk.

Scherm (monitor)

door Arjan Havelaar @, 09-06-2011, 18:27 (4707 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Wat voor kleur was die afwijkende kleur? Als het een roze gloed was, dan is 1 van de buisjes in het scherm defect.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Scherm (monitor)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2011, 19:06 (4707 dagen geleden) @ doktordirk

Een afwijkende kleur, als in oranje-roze?

Dat kan duiden op een te lage brandstroom, hetgeen meestal veroorzaakt wordt doordat de brandspanning van versleten buisjes verder oploopt dan wat de inverter kan leveren. Als de brandstroom te hoog of te laag is, of de spanning loopt te hoog op, schakelt de inverter in veel ontwerpen simpelweg af.

Scherm (monitor)

door doktordirk @, Noordbeemster, 10-06-2011, 18:23 (4706 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,
Wat je aangeeft zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Wat kennis over deze monitors betreft ben ik eerlijk gezegd niet op de hoogte, maar dat de inverter een probleem heeft is nu wel duidelijk.
Tijdens een meting met een scoop bleef het scherm werken, de invloed van de meetkop op 10x (1x werkte niet) is voldoende voor de inverterbelasting.
Op dit punt is nu als proef een c van 1.2 nano geplaatst, en het scherm werkt nu ik dit schrijf al weer ruim een uur.
Een van de twee trafo's wordt ca 20 graden warmer wat wel weer terug te voeren is op een verkeerde belasting.
Van kleurverschil kan ik nu niets waarnemen(zie foto)
Gezien het prijsniveau van onderdelen denk ik niet dat reparatie rendabel is, en de eigenaar heeft al een ander scherm aangeschaft.
Al met al toch weer wat geleerd;-)

Groeten, Dirk
[image][image]

Scherm (monitor)

door doktordirk @, Noordbeemster, 24-06-2011, 18:38 (4692 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door doktordirk, 24-06-2011, 18:40

Hallo iedereen,
Het heeft even geduurd, maar nu werkt de monitor weer zoals het hoort.
De storing werd veroorzaakt door een kapot ccfl buisje (de onderste op de foto)
Zo eenvoudig kan het zijn.
Het grootste probleem was waar haal je die dingen vandaan?
De zoekmachine gaf weinig resultaat, alleen Ebay in Amerika, maar met Google(wel de beste volgens mij)vond ik een Duits bedrijf wat een gigantisch assortiment te bestellen was (www.invertech.de).
De verzendkosten waren wat aan de hoge kant, maar een bedrijf in Nederland bleek ze ook te kunnen leveren(bestellen)(www.onlineonderdelenshop.nl).
Deze waren weliswaar iets dikker (ca 0.3 mm) ,maar ze passen er in en het werkt!!
Slechts 1 schroefje overgehouden:-D en een ervaring rijker.
De buisjes hebben een standaard levensduur (er zijn ook betere leverbaar) en ik heb ze voor de zekerheid alle 4 maar vervangen, er was er nog 1 die wat minder licht gaf.[image]
Groeten, Dirk.

powered by my little forum