e-mail en de providers (Computertechniek)

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 19-06-2011, 14:45 (4697 dagen geleden)

Iets voor een regenachtige dag. Luister en huiver.

Wel handig dat je e-mail kan ontvangen op je mobiel. En internet en zo. Denk je.
Nou gebruikte ik zo'n dongel van kpn bij m'n laptop. Maar die laptop sleep je ook niet altijd met je mee. En dat voor 20 euro iedere maand.
Die dongel gebruikte ik alleen tijdens de vakantie.

Dus dongel opgezegd en in november vorig jaar een HTC-HD2 aangeschaft. Dat bij Vodafone met een zakelijk abonnement.
Daarnaast heb ik webhosting bij, oorspronkelijk Planet, nu al weer een tijd onderdeel van kpn. Dus ook e-mailadressen via deze hosting.
Volgens de verkoper van Vodafone geen enkel probleem.
Nou, dat hebben we geweten.

Thuis is het bij de serverinstellingen voor e-mail gewoon pop.planet. nl en smtp (of mail).planet.nl. Dat gaat altijd goed, nooit problemen.
Hier dus niet.
Na een tijdje kwamen we er achter dat de instellingen voor uitgaande post moest zijn authsmtp.vodafone.nl dat incl. bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord bij vodafone.
Nou de inkomende mail nog.
In de vodafonewinkel zijn ze er bijna een uur mee bezig geweest maar kwamen er ook niet uit. En hij deed echt z'n best.
Advies was kontakt opnemen met de servicedesk van vodafone en dan gelijk vragen naar de 2e lijn.
Dus ... Nou vertikken ze het daar je door te verbinden met die 2e lijn.
Zakelijk of niet, ze vinden dat ze het zelf moeten kunnen oplossen. Maar ook dat lukte dus niet.
Dan maar per mail thuis.
We kregen diverse goed bedoelde adviezen. Gaf ook geen oplossing.

Die inkomende mail moet van de servers van kpn komen. Maar die zegt, we zijn niet thuis, want uw abonnement voor die HTC loopt bij vodafone.
Het zou moeten zijn: pop.planet.nl plus de hierbij behorende gebruikersnaam en wachtwoord. Dat werkt dus niet.
Je blijft van alles proberen.
Toevallig hoorden we na een paar weken dat we eens moesten proberen pop.kpnmail.nl En laat dat nou de oplossing zijn. Logisch? Niet bepaald.
Maar dat konden ze me, noch bij vodafone, noch bij kpn vertellen.
Alleen voor je mail zit je te klooien met twee providers met ieder z'n eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Het wordt nog gekker.
Kort geleden heeft kpn z'n hosting over gedaan aan xs4all Een onderdeel van kpn zelf.
Moet je van alles weer opnieuw instellen.
Uitgaande mail bleef hetzelfde, dat is immers vodafone. Inkomend moet het nou zijn pop.xs4all.nl
Eerst heb ik bij bij xs4all de wachtwoorden die ik bij kpn gebruikte hier overgenomen. Bespaart je een hoop wijzigingen. De namen hadden ze gelukkig meegenomen en hetzelfde gelaten.
Bij de HTC ging het gelijk goed. Alleen het serveradres voor de inkomende post aangepast, dus pop.xs4all.nl OK dus.

Op de pc's thuis dit ook gedaan. Inkomende post lukte meteen.
De uitgaande moet volgens hen zijn smtp.xs4all.nl Logisch toch?
Nee dus. Ik kreeg hier alleen maar allerlei foutmeldingen.

In m'n achterhoofd nog dat gedoe toen met de inkomende mail op die HTC.
Daarom heb ik het op de desktop eens geprobeerd voor de uitgaande mail met smtp.kpnmail.nl En dat werkt nu wèl.
Volkomen onlogisch, tenminste ik zie de logica niet.

Nou werk ik al vanaf 1976 in de automatisering. O.a. als netwerk- en systeembeheerder, en heb in die tijd honderden mailboxen geïnstalleerd. Met alles wat daar aan vast zit.
Ervaring hierin moet ik dus wel hebben.

Als je dan geen ervaring hebt, krijg je die handel op die manier nooit aan de praat.

Morgen toch maar eens bellen met xs4all Het werkt nu allemaal wel, maar of ze het daar ook weten hoe het moet? Ben wel benieuwd.

Han

e-mail en de providers

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19-06-2011, 15:01 (4697 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han,

KPN en Vodafoon doen er werkelijk alles aan om elkaars diensten te dwarsbomen waardoor deze (bijna) niet door middel van een andere server te benaderen c.q. te gebruiken zijn dan die van de provider zelf.

Maar het kan ook nog gekker. Zo weet ik dat op b.v. een Lenovo X200 of T400 uitsluitend KPN-dongels gebruikt kunnen worden, ook al zijn er drivers voor de Vodafoon-dongels voor deze apparaten beschikbaar. Je kan echt doen wat je wil maar een Vodafoon-dongel werkt echt niet op deze apparaten.

Groeten,
Paul

--
[image]

e-mail en de providers

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 19-06-2011, 18:27 (4697 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Dat ze elkaar niet 'liggen' wist ik natuurlijk ook wel.
Maar ja, het was een leuke aanbieding en dan ga je soms toch voor de bijl.
Eigenlijk wilde ik de iPhone 4, maar de HTC-HD2 kwam in recensies er uit als net zo goed. Dus ...

Dat een dongel op bepaalde pc's niet werkt is toch bij de wilde spinnen af. Je mag toch verwachten, en dus eisen, dat een bedrijf van die grootte er alles aan doet om de zaak wèl werkend te krijgen.

Nou heb ik me nog nooit laten ringeloren door een pc. Die moet doen wat ìk wil dat die doet. Het kost me wel eens meer tijd en moeite dan soms aanvaardbaar is. Maar het doen, dat zal die. Voorop gesteld dat er niet iets echt kaduuk is.

Dat van die mail op de HTC met vodafone en kpn heeft ongeveer drie maanden gekost. Kwam ook omdat ik eigenlijk nog geen ervaring had met smartphones.

Mogelijk een wat eigenwijs trekje van me. Mijn vrouw zegt dat ook wel eens van me, maar ze kan ermee leven. Zegt ze dan.
Zij heeft overigens net zo hard zitten vogelen op dat ding als ik, misschien zelfs meer.
Met als resultaat, hij doet het :m:

Groet,
Han

e-mail en de providers

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 19-06-2011, 23:32 (4697 dagen geleden) @ Verdicom

Mijn ervaring met xs4all is goed te noemen. Dat wil zeggen dat je normaal te woord gestaan wordt en dat ze weten waar het over gaat of, zo niet, iemand oproepen die dat wel weet. Dat ze duurder zijn, heb ik er sinds mijn negatieve ervaringen met UPC dan ook wel voor over.

(Een man met zoveel ervaring in ICT verwacht toch geen logica meer van softwareleveranciers, providers en andere grootgeldverdieners in deze sector? :-) )

petrus bitbyter

e-mail en de providers

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 20-06-2011, 08:21 (4697 dagen geleden) @ Verdicom

Vanmorgen gebeld met xs4all.
En inderdaad, net wat Petrus zegt, ze weten waar ze het over hebben.
Er waren twee oplossingen, waarvan die door mij was gevonden er één was.
Ik kreeg ook de verklaring te horen waarom dat zo kan. Maar ook waarom het in bepaalde gevallen toch weer niet werkt.

Een verademing eens te kunnen praten met iemand die echt van de hoed en rand weet. En ook een normaal gesprek voert. Mijn ervaringen zijn meestal een stuk minder positief.

In dit geval, hulde aan xs4all :)

Han

powered by my little forum