LaCie voeding gezocht (Computertechniek)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 27-06-2011, 15:37 (4689 dagen geleden)

Mijn LaCie ext. HD-drive voeding type 'Sunfone 706479' gaf van het ene op het andere moment (wèl netgevoed maar niet op de drive aangesloten) de geest.
Twee vragen:
- Wie weet hoe je het voedinkje openmaakt;
- wie heeft/weet een gebruikt exemplaar te koop?

Alvast bedankt voor een reactie!

Ted Mooren.

P.S. Zie de wat afwijkende plug voor de 12- en 5 v. gelijkspanning.

[image]

[image]

LaCie voeding gezocht

door Willem.H.N. @, Enschede, 27-06-2011, 15:57 (4689 dagen geleden) @ Ted Mooren
Gewijzigd door Willem.H.N., 27-06-2011, 15:59

Mijn LaCie ext. HD-drive voeding type 'Sunfone 706479' gaf van het ene op het andere moment (wèl netgevoed maar niet op de drive aangesloten) de geest.
Twee vragen:
- Wie weet hoe je het voedinkje openmaakt;
- wie heeft/weet een gebruikt exemplaar te koop?

Alvast bedankt voor een reactie!

Ted Mooren.

P.S. Zie de wat afwijkende plug voor de 12- en 5 v. gelijkspanning.

[image]

[image]

Meestal een snoerbreuk.
In de kabel zelf wil de omsponnen massa nog weleens onderbroken zijn
zoniet kan er inwendig in de kast een zekering stuk zijn en bolle elko'tjes.
De kast op de helft met een schilmesje op de naad en een lichte tik met de hamer erop tot er wat los springt.
Gewoon a.h.w.losbreken en later de helften op de naad even hier en daar met de hete bout wat aan elkaar smelten zodat het niet uitelkaar valt.
grt. willem.

LaCie voeding gezocht

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2011, 18:09 (4689 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Die Lacievoedingen gaan veelvuldig stuk, door een probleem met de elko's.
Elko's vervangen en alles werkt weer. Je kunt de voeding op de lijmnaad met een scherp mesje openwrikken.
Zet er wel een goede kwaliteit elko's in met een zeer lage ESR. Verder zou een wat grotere behuizing met eventueel een fan, een grote verbetering zijn.
Voor een harddisk heb ik model nummer ACU057A-0512. Dat is dezelfde met een iets groter vermogen.
Berucht op het internet en uitverkocht bij Lacie wegens veelvuldig defect. Er worden wel alternatieven voor een paar tientjes aangeboden.


Soundman2

LaCie voeding gezocht

door Willem.H.N. @, Enschede, 27-06-2011, 18:38 (4689 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Willem.H.N., 27-06-2011, 18:39

Dit bericht is natuurlijk voor Ted Mooren bedoelt.
Heb zelf van dit soort al menig hersteld van draadbreuk,bolle elko'tjes
en nieuwe stekkertjes monteren i.v.m. breuk direct achter de 4 polig stekkertje.;-)

LaCie voeding gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-06-2011, 19:36 (4689 dagen geleden) @ soundman2

Elco's die ik zelf veel gebruik voor dit soort reparaties zijn die van Panasonic uit de FM-reeks. Ik zal een assortiment bij me hebben volgende week in Driebergen (en aan een bestelpagina op internet wordt ook nog gewerkt), hoewel ze voor historische apparaten vaak overkill zijn of een te lage werkspanning hebben.

LaCie voeding gezocht

door Ted Mooren @, Amsterdam, 30-06-2011, 13:06 (4686 dagen geleden) @ Ted Mooren

Dank voor de adviezen!
Heb de boel 'opengebeukt' (zat goed dicht...).
De zekering heeft het opgegeven tengevolge van printproblemen (zie foto).
Aan de C's is niets te zien, maar oververhitting van een aansluiting van de 86uF/400V is natuurlijk mogelijk.
Ik heb de kabel, die 'goed' meet, losgesoldeerd en zal wel een wat ruimer/solider gebouwde 5/12-V voeding vinden.
(Het barst ervan op rommelmarkten, maar ik zoek even door naar een openschroefbaar/opnemaakbaar exemplaar.)

Vriendelijke groet,

Ted Mooren.

[image]

LaCie voeding gezocht

door Willem.H.N. @, Enschede, 30-06-2011, 14:11 (4686 dagen geleden) @ Ted Mooren

Komt volgens mij niet vaak voor aan de 230v zijde,meestal zijn het de
elko'tjes aan de laagspannings kant.
grt. willem.

LaCie voeding gezocht

door soundman2 @, Wouw, 04-07-2011, 22:00 (4682 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Als de zekering defect is is er ook meer aan de hand. Mogelijk doordat de primaire voedingselco capaciteitsloos is, zal de schakeltransistor moeilijk gaan doen, doordat de 300 volt niet meer correct is. Als de transistor sneuvelt, kan ook nog de brugcel mee naar de eeuwige jachtvelden gaan. Moet je de voeding laten repareren, dan is een nieuwe veel goedkoper. Doe je zelf reparaties, dan is de voeding voor een paar euro materiaalkosten wel te herstellen.

Soundman2

LaCie voeding gezocht

door Ted Mooren @, Amsterdam, 05-07-2011, 10:51 (4681 dagen geleden) @ Ted Mooren

Allen dank voor de reacties!
Zoals eerder geschreven vervang ik de LaCie-voeding (die kennelijk ook onder andere merknamen door onze Chinese vrienden wordt gemaakt; uiteraard herkenbaar aan uiterlijk en vormgeving typeplaatje, maar ook aan de typische vierpolige plug) door een robuster gebouwd en openmaakbaar 12/5-volt exemplaar, waar ik de LaCie-kabel aan soldeer.

Nogmaals dank en groet,

Ted Mooren
[image]

powered by my little forum