DVD player Philips PET 705/00 (Algemeen)

door frits @, Meppen Dtsl., 12-06-2022, 14:22 (684 dagen geleden)

Beste Forummers,
In de afvalbak bij de stort vond ik een nog goed uitziende DVD player van Philips. Daar ik nog nooit iets in die richting in huis heb gehad besloot ik hem mee te nemen.
Thuis gekomen heb ik hem extern aangesloten op een 9 volts adaptor en tot mijn verbazing
speelde het apparaat uitstekend.
Volgens de documentatie die ik op internet vond zou het apparaat 2 uur op de ingebouwde accu's
moeten spelen maar ik begreep al gauw dat dat er niets geladen werd via de adaptor.
vervolgens het apparaat geopend en op zoek gegaan naar het accupack maar vond het niet.De externe aansluiting van 9 volt loopt direct naar de print. vervolgens de print losgeschroefd
en zag aan de andere kant 30 als metalen transistor behuizingen uitziende onderdelen die lukraak over de print verdeeld waren. Daar de documentatie ook geen verder uitsluitsel geeft
over een mogelijk batterypack is mijn vraag aan jullie of deze onderdelen tezamen het batterypack vormen? Mogelijk heeft een van jullie wel eens aan een dergelijk apparaat gewerkt en ik ben erg nieuwsgierig hoe het nu eigenlijk zit.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Met vriendelijke groet,
Frits Jansen

DVD player Philips PET 705/00

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-06-2022, 15:15 (684 dagen geleden) @ frits

Beste Frits,

Ik ken het apparaat niet, maar als ik ga zoeken vind ik onder andere dit.

En met deze afbeelding:

[image]

Het batterij deel is een los onderdeel en bevindt zich niet in de speler (grijs blok rechts op de foto).

Misschien nog eens kijken of je niet alles hebt meegenomen?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

DVD player Philips PET 705/00

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 12-06-2022, 17:16 (684 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het batterij deel is een los onderdeel en bevindt zich niet in de speler (grijs blok rechts op de foto).
Misschien nog eens kijken of je niet alles hebt meegenomen?

Als het weggooien netjes is gedaan (in Duitsland is men daar vrij precies in) is het accublok apart naar het chemisch afval gegaan en niet bij de grove stort.

DVD player Philips PET 705/00

door frits @, Meppen Dtsl., 12-06-2022, 23:35 (683 dagen geleden) @ frits

Heren hartelijk dank voor jullie reactie. Ikwas een beetje in de war want naast het "power"'
indicatie ledje zit nog een gele led die volgens de documentatie aangeeft of het apparaat
geladen wordt. Ik zie dankzij de mooie foto een losse batterijunit en heb nu ook aan de achterkant van het apparaat twee sleuven ontdekt waar deze unit waarschijnlijk ingeschoven moet worden. Ik ga erna opzoek en dank jullie voor de oplossing!!!!
Met vriendelijke groet,
Frits

DVD player Philips PET 705/00

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 14-06-2022, 18:24 (681 dagen geleden) @ frits

Frits
Als in de speler zelf een adaptor.aansluiting zit
Want op de accupack zit soms het kabeltje wat daar in moet en op de accupack de aansluiting voor afaptor
Steek het stekkertje direct in het apparaat.
Dan kun je ook kijken
Grote kans dat accupack niet meer leverbaar is
Succes
Grt René

DVD player Philips PET 705/00

door Goldline @, Oranjedorp, 14-06-2022, 19:10 (681 dagen geleden) @ RenéDaemen

[image]
inderdaad.

--
Cees PA1DBA

DVD player Philips PET 705/00

door frits @, Meppen Dtsl., 22-06-2022, 23:15 (673 dagen geleden) @ Goldline

Een beetje late reactie wellicht aan de laatste beide heren. Bedankt voor jullie aanvulling
Ik heb inmiddels wel zo.n losse unit te pakken gekregen maar heb de indruk dat de cellen die erin zitten niet meer goed werken. Je kan hem vrij eenvoudig openschroeven en treft dan 4 staven aan die aan elkaar gesoldeerd zijn formaat iets groter als een normale penlight batterij. Er staat ook een code op KHMY 046936 maar dat geeft geen resultaten bij de diverse zoekmachines. In de unit zit ook een printje met teksten maar deze zijn helaas in het Chinees.
Mogelijk worden deze cellen ook niet meer zo gemaakt dus ben ik eigenlijk terug bij af.
Toch een leuke ervaring geweest. Ik denk dat we dit draadje nu wel kunnen afsluiten.
Allen hartelijk bedankt,
Groet Frits

DVD player Philips PET 705/00

door Goldline @, Oranjedorp, 23-06-2022, 00:07 (673 dagen geleden) @ frits

je hebt kans dat het hier om 18650 cellen gaat, deze zijn nog volop verkrijgbaar.
Geef de maat van de cellen maar op en eventueel een foto.
Indien je er verder mee wil.

--
Cees PA1DBA

DVD player Philips PET 705/00

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-06-2022, 09:18 (673 dagen geleden) @ Goldline

je hebt kans dat het hier om 18650 cellen gaat, deze zijn nog volop verkrijgbaar.
Geef de maat van de cellen maar op

Een 18650 cel lijkt op een penlight batterij maar heeft een diameter van 18mm en een hoogte van 650 tiende millimeter.
Het systeempje is: millimeters doorsnede, dan hoogte in tienden van millimeters.
Meet bv maar eens een CR2032 op, doorsnede is 20mm en hoogte 3,2.

Wat zou de spanning van het batterijblok moeten zijn? Vier NiMH in serie geeft ongeveer 5V.
De 18650 geeft ongeveer 3,7 per stuk dus vier in serie is 14 a 15 volt.

DVD player Philips PET 705/00

door frits @, Meppen Dtsl., 23-06-2022, 14:33 (673 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

[image][image]

Hallo Gerard en Goldline,
Om het verhaal te completeren nog in kort het volgende:
Daar ik toch wel nieuwsgierig was naar dat batterij pack gezocht op een Duitse site en vond daar een complete set van de speler (dus inclusief de batterij unit) voor 20 euro inclusief
verzendkosten met de boodschap dat de zaak wel werkte maar af en toe stopte door een los contact. Na aansluiting kreeg ik meteen de melding dat de batterij zwak was maar merkte
dat de aan/uit schakelaar van het apparaat niet goed werkte (op een bepaalde stand ging het net goed maar bij de geringste aanraking stond het apparaat stil). Toen de batterijunit maar eens geprobeerd op mijn gevonden exemplaar en de indicatie "'charge"' ging meteen branden en na een paar uur was het mogelijk het apparaat op de unit te laten spelen.
Voorlopig werkt het dus allemaal.
Omdat jullie het over bepaalde types hadden m.n. de Nihm accu voeg ik nog wat fotoos bij.
Het gaat dus waarschijnlijk om Li-on accu's. Mogelijk zijn de "'staven"' die ik zie ook weer samengesteld uit diverse cellen in ieder geval zijn de buitenafmetingen van 1 staaf 65mm x 18mm
en de spanning die ik op een staaf meet is 4.10 volt.
Alle bedrading gaat naar het printje dat waarschijnlijk dient als beveiliging van de laadstroom en de maximale ontladings toestand.
Zo dat was het hele verhaal ter lering en vermaak, bedankt voor jullie meedenken in deze toch
een geweldig forum zo!!!
Met vriendelijke groet,
frits

DVD player Philips PET 705/00

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2022, 14:42 (673 dagen geleden) @ frits

Dus inderdaad 18650 cellen, er zit maar één cel per staafje in, en dan 2 parallel en 2 in serie. 4,1V is een nette spanning om ze lang mee te laten gaan. 4,2V is de nominale laadspanning als ze 100% vol moeten, maar dan slijten ze ook harder.

DVD player Philips PET 705/00

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-06-2022, 16:22 (673 dagen geleden) @ frits

Ik ben het helemaal eens met Maarten hierboven. Nog wat aanvulling.

Die vier staan twee parallel en dan twee in serie, een S2P2 configuratie heet dat in het moeilijks.
De capaciteit op je sticker is 3600mAh, blijkbaar ging men dus uit van 1800mAh als capaciteit van 1 cel (de capaciteit verdubbelt bij het parallelschakelen van twee). Het kan zijn dat de capaciteit van de cellen is teruggelopen, je pack is sneller leeg dan. Tegenwoordig kun je wel 3000mAh cellen kopen, waarmee je pack dus 6000 zou worden en juist veel langer meegaat.
Als spanning wordt vermeld 7,4. Van een enkele cel is het 3,7 gemiddeld en de spanning verdubbelt bij het serieschakelen van twee.

LiOn cellen hebben een vrij groot spanningsverloop tijdens het laden en ontladen, dat loopt van zo ongeveer 3,2 bij een lege tot 4,2 bij een volle cel.

DVD player Philips PET 705/00

door frits @, Meppen Dtsl., 23-06-2022, 17:31 (673 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Beide heren enorm bedankt ik ben er een stuk verder mee gekomen. Heb bij onze Aziatische vrienden een ( redelijk betaalbare) versie gevonden onder het type nr. NCR18650 die al bedraad zijn waardoor het aansolderen aan de accu niet meer hoeft.
We kunne dit draadje wat mij betreft dus wel sluiten en hoop dat ook andere leden hier wat aan hebben.
Met vriendelijke groet,
Frits

powered by my little forum