Zenerdiode meten. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-06-2022, 14:10 (671 dagen geleden)

Laat ik nou een multimeter hebben liggen waarmee je wel diodes kan testen.

Als ik de meter in stand diode test zet zonder aangesloten diode geeft het display meteen 7,9 Volt aan.

Sluit ik de zenerdiode aan in doorlaat dan geeft de meter 0,7 Volt aan.

Sluit ik de diode aan in sper dan geeft de meter die 7,9 Volt weer aan.

Op de zenerdiode staat 32 - 10

Kan iemand mij uitleggen of de diode goed is?,

Dank alvast,
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zenerdiode meten.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-06-2022, 14:19 (671 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Op de zenerdiode staat 32 - 10

Kan iemand mij uitleggen of de diode goed is?,

Definieer "goed"....

Een zenerdiode gedraagt zich in doorlaat als een gewone diode en dat lijkt in orde: een drempelspanning van ongeveer 0,7 volt.

In sper slaat de diode door bij een bepaalde spanning (de zenerspanning). In jou geval zou het getal 32 op de zenerspanning kunnen slaan, hij zou dan 32 volt zijn (of 10?). Je kan dat met jou meter niet meten, de spanning is niet hoog genoeg.

Je kan wel een externe regelbare voeding aansluiten, in serie met een weerstand waarbij je de zener in sper aansluit. Met je universeelmeter op spanningsbereik kun je meten of de zenerdiode inderdaad in geleiding komt bij een bepaalde spanning (voedingsspanning langzaam opvoeren).

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Zenerdiode meten.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-06-2022, 16:19 (671 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dank je Leo, ga ik proberen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zenerdiode meten.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-06-2022, 19:38 (671 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Als je een voeding hebt met een instelbare stroombegrenzing dan zet je die op bijvoorbeeld 1mA en heb je geen serieweerstand nodig. Wel eerst de zener aansluiten en dan pas de spanning omhoog draaien; anders loop je kans dat een eventuele uitgangselco in de voeding, de zener opblaast. Zo doe ik het altijd.

Zenerdiode meten.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-06-2022, 20:27 (671 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb een voeding met regelbare stroom begrenzing dus zal ik proberen. Heb geen ervaring met diode’s meten vandaar mijn vraag hier.

Dank Maarten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Zenerdiode meten.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-06-2022, 18:10 (671 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mogelijk dat dat je batterij spanning is?

Kijk eens goed bij schakel stand of dat aangegeven is?
Kan soort van controle zijn op je batterij.

Vaak hebben knopstanden meerdere functies.
Anders heb ik nooit eerder op een meter die diode functie een voltage gezien.

vervang de batterij voor een frisse en zie of die 7,9 veranderd in 9V


Je ziet in beide situaties kun je met je meter die rechterzijde testen.
Een defecte zener in principe dan ook defect.
In bijzondere gevallen kan zijn dat de zenerspanning iets afwijkt en kritische schakelingen
kan dat dan een probleem geven.

Dit is een zener diode, linkerzijde is dus afhankelijk van type spanning
[image]


Dit van een gewone diode.
Als links de doorslag bereikt wordt is ook meestal gedaan met ding
[image]

Zenerdiode meten.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-06-2022, 20:21 (671 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor de tip Maurice maar ik heb net een nieuw 9Volt blokje in meter gedaan maar ik zal blokje zelf even meten, lag al een half jaar in verpakking.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum