Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Gezocht)

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 16:01 (4685 dagen geleden)

Beste forum leden,

Ik heb een Yamaha tx-930 tuner gekocht, welke een NIET EUROPEES model betreft. Nu heb ik het probleem dat de standaard coax stekker niet past in de FM ingang! Wie weet waar ik zo'n wél passend model stekker, of bv een koppelstukje kan kopen? Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor dit probleem!
Hier bij doe ik er een foto bij van de afwijkende FM antenne ingangen.
[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door rondej, 09-07-2011, 16:54 (4685 dagen geleden) @ Samro

goedendag, ziet er uit als een tulpaansluiting mischien is er wat te maken met een tulpkabel waarschijnlijk niet de beste oplossing maar beter iets dan niets
gr. Ron

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 17:48 (4685 dagen geleden) @ rondej

Hallo Ron,

Dank je wel voor het meedenken, maar de buitenste rand is helaas veel te klein van zo'n tulp aansluiting!:-(

Ik heb er maar even een betere foto bij geplaatst.:-D

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-07-2011, 16:55 (4685 dagen geleden) @ Samro

De foto is helaas onscherp, en het is niet te zien of er schroefdraad op de connectoren zit. Als dat wel het geval is, denk ik richting F-connectoren.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 17:43 (4685 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maaarten, bedankt voor je reactie. De foto was inderdaad niet scherp. Ik kan deze niet meer verwijderen helaas. Ik doe hierbij even een nieuwe, betere foto van de FM ingangen. De buitenste connector rand is precies even groot als de standaard europese. Alleen de signaal ingang behoort een dunne pen te zijn (een mannetje dus!:-D ). Maar het europese 'mannetje' model stekker welke ook in het antenne stopcontact behoort. of op de TV ingang past kan dus ook niet!

[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door soundman2 @, Wouw, 09-07-2011, 19:57 (4685 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door soundman2, 09-07-2011, 20:03

Voor testdoeleinden bestaan er F-quick connectoren. die hebben een dunne pen en geen schroefdraad, maar een klembus. Aan de andere zijde kun je dan een F connector aansluiten. Meet de diameter van de bus eens. Die connectoren heb ik waarschijnlijk wel. Ik vraag me overigens af waarvoor een tweede connector aanwezig is. Als het een doorlus is, moet er ook nog een afsluitweerstand op.

Nedis FC-027

[image]

Ook is er een kabel, met twee van die stekers, kun je aan een zijde dus een CAI steker zetten

Nedis CABLE-529
[image]

Soundman2

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 20:29 (4685 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Samro, 09-07-2011, 20:40

Dank voor je reactie! De buitenste rand van de bus meet 9,50 mm (precies) Ik denk dat dit wel eens zou kunnen passen! Zo'n losse stekker zou nog het handigste zijn. Maar als ik zo'n kabel kan kopen die lang genoeg is naar het antenne stopcontact dan is het probleem denk ik wel opgelost. Als de bus doorsnee de goede maat is tenminste......Die 2 antenne ingangen op de tuner kun je bv 1 aansluiten op de kabel, en de andere op een eigen antenne (als je b v piraten wilt ontvangen of zo) Ik kan deze 2 ingangen apart schakelen met een knop op A òf antenne B :-)

Groet Samro

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door ruudtx @, Utrecht, 10-07-2011, 17:56 (4684 dagen geleden) @ soundman2

2 antenne ingangen betekent dat je om kn schakelen tussen 2 antenne's, In de VS zijn er veel FM zenders, waarbij het ook mogelijk is dat ze elkaar wat storen. Met een 2e antenne in een een andere richting kan je dan meer ontvangen.
Onderhand zou het voor NL buitenontvangst ook wel handig zijn.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 10-07-2011, 19:41 (4684 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruudtx,

Ja dat klopt, maar dat was mijn vraag niet.....:-P !

Mvg Samro:-)

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door ruudtx @, Utrecht, 11-07-2011, 18:31 (4683 dagen geleden) @ Samro

Nee, maar het was een reactie op een vraag van een ander.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 11-07-2011, 21:48 (4683 dagen geleden) @ ruudtx

Ja dat klopt inderdaad. Ik had het niet zo gezien. Sorry:-)

Groet Samro

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-07-2011, 20:29 (4685 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 09-07-2011, 20:46

Ik heb een JVC radio met zo'n aansluiting.
De maat van de buitenste ring van de connector aan de kabel is exact hetzelfde als die van een female IEC-connector. Hier is het echter een male connector met een middenpen van 0,77 mm.

EDIT: Een F-connector zonder schroefdraad moet passen.

[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 20:38 (4685 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ja dat klopt. Ik denk dat Soundman daarom ook de oplossing heeft voor mijn tuner, en daarmee het probleem is opgelost. De connector bus is inderdaad exact dezelfde doorsnee, nl 9,50 mm als de normale europese modellen. Als ik nu zo'n losse stekker kon kopen zou dat helemaal mooi zijn:-D

Gr Samro

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door soundman2 @, Wouw, 10-07-2011, 06:04 (4684 dagen geleden) @ Samro

Ik ga kijken of ik er nog heb en zal de maat controleren.
Dan laat ik wel wat weten.

Soundman2

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 10-07-2011, 07:35 (4684 dagen geleden) @ soundman2

Oké, zou mooi zijn. Ik hoor graag van je!

Groet Samro:-)

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door Samro @, Sondel (Friesland), 09-07-2011, 23:00 (4685 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Sorry Ed,

Ik zie nu pas dat de linker stekker de juiste zou moeten zijn voor mijn Yamaha tuner. Sorry, ik had het schijnbaar niet goed begrepen. Ik zal eens zien of ik zo'n stekker ergens kan kopen. Hartlijk dank voor je bericht!:-)

Mvg Samro

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-07-2011, 08:13 (4684 dagen geleden) @ Samro

Ik zie nu pas dat de linker stekker de juiste zou moeten zijn voor mijn Yamaha tuner. Sorry, ik had het schijnbaar niet goed begrepen. Ik zal eens zien of ik zo'n stekker ergens kan kopen. Hartlijk dank voor je bericht!:-)

Nee, het is andersom, ik had duidelijker aan moeten geven dat de linkse connector voor jouw radio geschikt is :-)

Op de website van Conrad heb ik wel F-quickstekkers, zoals Conrad dat noemt, gevonden. Maar die hebben, net als de standaard F-connector, geen middenpen. De middenpen wordt bij een F-connector gevormd door de harde kern van een nogal stugge coaxkabel. Zo'n stugge kabel lijkt me niet handig om tussen een radio en een CAI wall-outlet te zetten.
Misschien heeft Henk een betere oplossing.

Hier een foto van F-quickstekkers van Conrad en een link naar de F-quickstekker 7 mm
De maten 6, 7 en 7,5 mm zijn de doorsnede van de te gebruiken coaxkabel. Maar zoals gezegd, voor jouw doel niet zo handig.

[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door soundman2 @, Wouw, 10-07-2011, 12:19 (4684 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 10-07-2011, 12:22

Ik heb de schroefdraad gemeten van een onderdeel met F aansluiting en ook aan de achterzijde van de FC-027. De buitendiameter van de schroefdraad is volgens mij 9,2 mm. Ik heb nog één connector liggen zoals op foto FC-027 (Op de bijdrage van Ed, artikelnummer 290030-8A). Die meet binnenwerks ook iets van 9,2. Het wordt derhalve proberen of het past.
Op de FC-027 past dan weer een normale F-connector. Die heb je voor verschillende kabeldiktes.
De handelsprijs is 13 cent ex btw. In de winkel zouden ze niet meer dan 50 cent mogen kosten.

Soundman2

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-07-2011, 17:06 (4684 dagen geleden) @ soundman2

[image]

Ik heb de linkse connector op de foto gepast op een female F-connector. Dat past precies.

De inwendige maat van de verende buitenbus is 9,3 mm, de dikte van de pen is 0,77 mm.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner (Edit

door Samro @, Sondel (Friesland), 10-07-2011, 12:24 (4684 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Samro, 10-07-2011, 12:26

Hoi Ed,

Ik dacht dat met de doorsnee, de doorsnee van de connector bus bedoeld werd. Nu heb ik dus wel begrepen dat dit de coax kabel dikte is. Soundman2 zou nog even kijken of hij zo'n afwijkende stekker heeft liggen eventueel. Ik wacht zijn bericht nog even af.

Ik heb nu zoveel info gekregen dat ik mijn 'niet Europese' tuner
vast wel aan de praat zal krijgen:m: !

Thanks.

Groet van Samro:-)

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door ruudtx @, Utrecht, 10-07-2011, 17:59 (4684 dagen geleden) @ Samro

Het lijkt wel op de auto-antenne aansluiting van auto-radioos.
Daar moet ook een verloop tussen voor aansluiting op een normele auto-antenne

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 10-07-2011, 19:46 (4684 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruudtx,

Ik heb geen idee hoe zo'n verloop van een autoradio eruit ziet.....:-D
Ik geloof dat het probleem van de afwijkende stekker al is opgelost.
Ik heb alleen de betreffende stekker nog niet. Ik heb intussen ook begrepen dat de coax fm stekker een Canada/USA connector moet zijn voor mijn tuner.

Thanks. Mvg Samro:-)

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door ruudtx @, Utrecht, 11-07-2011, 18:30 (4683 dagen geleden) @ Samro

Even langs de auto-onderdelen zaak rijden. Daar hebben ze verschillende verlopen.
Maar uit de plaatjes leek het er veel op.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-07-2011, 18:56 (4683 dagen geleden) @ ruudtx

Even langs de auto-onderdelen zaak rijden. Daar hebben ze verschillende verlopen.
Maar uit de plaatjes leek het er veel op.

De auto verloop die je bedoelt heeft zowiezo een dikkere pen.

Coax stekker autoradio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 12-07-2011, 15:19 (4682 dagen geleden) @ ruudtx

Het lijkt wel op de auto-antenne aansluiting van auto-radioos.
Daar moet ook een verloop tussen voor aansluiting op een normele auto-antenne

Na flink zoeken heb ik de verloopconnector gevonden die bij een autoradio in een slede wordt gebruikt. Die verschilt aanzienlijk van de F-quick connector.
Rechts de F-quick connector, links de autoradio verloopconnector. Boven de standaard autoradioconnector die in de verloopconnector wordt gestoken.

[image]

Coax stekker autoradio

door Samro @, Sondel (Friesland), 12-07-2011, 19:34 (4682 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik zie dat ik daar niet veel aan heb inderdaad. Ik heb de signaal kabel voorlopig maar even in de FM ingang geprust, en de buitenmantel met een knijper om de massa bus geklemd. De Yamaha tx-930 speelt in elk geval;-) ! Ik zag na lang zoeken nog wel een, waarschijnlijk, (of die pen is tóch nog te dik..) passende connector op een hele bekende verkoop site. Wordt toch wel een dure grap, omdat ik dan een stuk of 20 moet kopen, en dan de verzendkosten nog......:-D

Groet van Samro
[image]

Coax F-Quick connector gevonden

door Ed van der Weele † @, Zeist, 12-07-2011, 21:46 (4682 dagen geleden) @ Samro

Hiermee moet het wel lukken. 1 connector afknippen en een IEC-connector monteren.

[image]

http://www.allekabels.nl/na/0/1049575/F-QUICK-F-QUICK.html

Coax F-Quick connector gevonden

door Samro @, Sondel (Friesland), 12-07-2011, 22:16 (4682 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hoi Ed,

Ja dat is ook een heel prima idee. Soundman2 heeft deze suggestie ook al gedaan
en inderdaad dat zou ook een oplossing zijn. Ik dacht eerst dat de kabel misschien te kort zou zijn, omdat de tuner nogal ver van contact doos verwijderd staat. Ik heb ook even een advertentie geplaatst op MP. Mocht ik nu de juiste stekker, zoals ik eerder hier op het forum ook een foto van plaatste kunnen kopen van iemand, dan zou dat ook wel handig zijn. Mocht dat toch niet gaan lukken, dan ga ik deze door jullie aanbevolen kabel kopen.
Thanks:-)

Mvg Samro

Coax F-Quick connector gevonden

door Samro @, Sondel (Friesland), 14-07-2011, 20:49 (4680 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Samro, 14-07-2011, 21:06

Dag Ed,

Ik heb deze F-Quick kabel inmiddels al besteld welke jij, en ook Soundman2 al aanbevolen :-) ! Ik moet de kabel dan wat verlengen omdat 1,5 meter te kort is. Als alles voorelkaar is laat ik dat jullie natuurlijk even weten. Want dankzij dit nuttige en leuke forum, en al jullie suggesties moet het nu toch echt wel goed komen neem ik aan::-D !

Mvg Samro:-)

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door verbeek @, Zutphen, 17-07-2011, 07:23 (4677 dagen geleden) @ Samro

Zo te zien staat er 75 ohm UNBAL bij de aansluitingen. Dat zou betekenen dat er op beide ingangen een (bij de radio geleverde) OPEN dipool antenne aangesloten zou moeten worden.

Gr. Paul

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 17-07-2011, 13:51 (4677 dagen geleden) @ verbeek

Hallo Paul,

Ja daar heb je wel gelijk aan. De originele plug zat er dus helaas niet meer bij :-( Ik heb de handleiding van de tuner er nog eens bij opgezocht, en wat foto's gemaakt van de juiste stekker die erbij hoort. Ik heb inmiddels nog een aanbieding van een (hopelijk) juiste stekker gekregen via een andere site. Ook heb ik, zoals ik hier al melde een coax kabel met juiste stekkers besteld. Ik laat hier op het forum nog even weten of het allemaal goed komt:-)

Mvg Samro:-)

Aan deze foto's is goed te zien dat hier ook een coax kabel aan gemaakt kan worden. Dat is ook mijn bedoeling, omdat ik op de kabel zit.
[image]
[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2011, 01:00 (4675 dagen geleden) @ Samro

een lekker lange thread over een simpel onderwerp :-) (kom net terug uit verlof)

ter info, als je er echt niet aan uit komt; ik heb nog één originele stekker liggen (met balun, maar die haal ik er wel uit, kwestie van het varkensneusje te recuperen) de stekker mag je hebben, helaas is er de transportkost ..

groeten

Kris

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 20-07-2011, 14:47 (4674 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Samro, 20-07-2011, 14:49

Hallo forum leden,

Kris hartelijk dank ook voor jou reactie, en aanbod van de stekker. Maar het is niet nodig, want ik heb inmiddels dankzij dit forum, en suggesties van de forum leden een passende kabel/plug kunnen vinden!

Ik wil daarom alle leden die hebben gereageerd hartelijk bedanken:-P

Zie foto's van mijn spelende USA/Canadese Yamaha tuner:m:

Mvg Samro:-)

Passende stekker.
[image]
De Yamaha tuner in werking!
[image]

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door ruudtx @, Utrecht, 28-07-2011, 14:11 (4666 dagen geleden) @ Samro

Dat is een luxe ontvanger, zelfs met bandbreedte regeling.
Moet op AM ook geweldige ontvangst geven.

In de buurt van Utrecht zou je verbaast zijn over 1584, met de regelaar op wide.

Coax FM antenne stekker voor NIET EUROPEES model tuner

door Samro @, Sondel (Friesland), 28-07-2011, 21:44 (4666 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door Samro, 28-07-2011, 21:46

Ja die tuner is zeker wel heel erg goed. Maar ik heb deze hoofdzakelijk voor FM ontvangst gekocht. Maar omdat het een USA/Canadees model is, klinkt deze ook niet goed voor Europa. Er zit veel te weinig hoog in nl. Een forum lid heeft nu voor me uitgezocht welke onderdelen ik dan moet gaan vervangen.

Mvg Samro:-)

powered by my little forum