Storing AM bij autoradio (Toestel of techniek)

door ruudam @, Utrecht, 11-07-2022, 18:52 (655 dagen geleden)

Mijn auto radio heeft veel last van storing, veroorzaakt door de aan boord computers op de AM banden.
Hoe lager de frequentie hoe sterker de storing. Het is een continu brommend en krakend geluid, dus heeft niets met de ontsteking te maken.

Het gaat om en Citroen Xantia 1.8 Automaat. Ik denk dat er wel 3 computers in zitten. 1 voor algemeen management, 1 voor de hydraulische vering en 1 voor de automaat. Als ik bvb de selectie handel vd automaat bedien verandert het storende geluid.
Soms hoor ik ook andere schakelpulsen zoals de remlichten.

Ik heb een ontstoorset in de voedingsleiding gemonteerd. Een LC setje, dat eerst wel veel weghaalde, maar steeds minder. Waarschijnlijk is de C kapot.

Maar ik he het liefst een nieuwe kleine ontstoorset die de RF storing in Midden en lange golf wegfiltert.
Zouden ferriet kralen helpen.

(Het probleem is extra lullig omdat ik mn eigen MG zender niet goed kan ontvangen)

Storing AM bij autoradio

door ewoud @, Amstelveen, 11-07-2022, 20:12 (655 dagen geleden) @ ruudam

Hallo Ruudam,

Mogelijk kan het helpen om vanaf de autoradio een 'eigen'massadraad naar de minpool van de accu te leggen.
Zo ben je er zeker van dat de massa schoon is van stoorsignalen.
Dit geldt ook voor de + deaad. hoewel dit lastiger is omdat deze geschakeld is.
Een extra relais aanbrenegn achter de radio welke meeschakelt met het deel van de geschakelde voeding in de auto.

Ook de 'aarding' van de computers nakijken op goede verbindingen.

Succes met de operatie.

vriendelijke groet,

Ewoud

Storing AM bij autoradio

door Frans @, Bredene, België, 11-07-2022, 20:40 (655 dagen geleden) @ ruudam

Hallo Ruudam ,

Ik heb best wel wat ondervinding met het ontstoren van radio's in auto's en ik kan je verzekeren
dat het best wel moeilijk kan zijn om alle storingen op AM er uit te krijgen , toch zeker in de moderne wagens want daar krijg je de digitale storing er gratis bij wat je in de jaren 70 niet had.

Misschien hier en paar tips :
Je hebt al geprobeerd met een voedingsfilter (wat al een goed begin is) maar zonder veel resultaat.
De kans is groot dat de storingen niet allemaal via de voedingslijn komen maar wel langs de antenne.
Dit is simpel te testen , je koppelt de antenne uit de radio en zie als je een verbetering hoort.
Ook belangrijk is welk soort antenne is er gebruikt in die auto en de plaats waar de antenne
gemonteerd is.

Is het een antenne met voorversterking en is hij vooraan gemonteerd eventueel geïntegreerd in de voorruit of in de buiten spiegels dan is er groot kan dat je storing nooit volledig weg krijgt.

Wat je ook eens moet na meten is de ohmse weerstand tss masse van de antenneplug en masse van de radio , die moet zeer klein zijn of nagenoeg nul ohm.

Ontstoorfilters in de antenneleiding is onbegonnen werk en heeft meestal slecht resultaat.

De beste antenne voor AM ontvangst in een auto is de gewone staaf antenne geplaatst achteraan
op het metaal van de carrosserie , maar die optie is niet altijd mogelijk.

Verder succes,

Groeten
Frans,

Storing AM bij autoradio

door ewoud @, Amstelveen, 11-07-2022, 21:36 (655 dagen geleden) @ Frans

Houdt bij het plaatsen op metalen schermen er rekining mee dat er in moderne veel delen zijn gelijmd waardoor er overgangsweerstand mogelijk aanwezig is en hierdoor de massa van het metalen scherm niet optimaal is. Waardoor er mogelijk toch weer storing te horen is.

Ontstoren,...je word er gestoord van.

vriendelijke groet,

Ewoud

Storing AM bij autoradio

door Goldline @, Oranjedorp, 11-07-2022, 21:01 (655 dagen geleden) @ ruudam

Probeer de radio eens te voeden met een extern accu'tje.
Dan sluit je uit wat via de voedingslijn binnen komt.
Een klassieke telescoop antenne geeft het beste resultaat.
vergeet die korte sprietjes of haaienvinnen.

--
Cees PA1DBA

Storing AM bij autoradio

door verbeek @, Zutphen, 12-07-2022, 09:43 (655 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door verbeek, 12-07-2022, 10:04


Ik heb een ontstoorset in de voedingsleiding gemonteerd. Een LC setje, dat eerst wel veel weghaalde, maar steeds minder. Waarschijnlijk is de C kapot.

Beste Ruud,

Hoe is de staat van de auto, veel roest, waardoor de massa niet meer 100% is?

Mijn ervaring met storingen in auto-elektronica is dat massa verbindingen in de loop de tijd minder worden. Wat je vroeger (met name Zuid Europese auto's) zag dat als een auto remde en zijn richtingaanwijzer knipperde, het remlicht verzwakt mee knipperde. Slechte massa verbinding of vocht in de achterlichtunit.

Je zou de massaverbinding van de cpu (als je al bij kan) opnieuw vastzetten. Meestal zit er op dit massapunt meerdere massa aansluitingen, wellicht ook die van de radio.

Als dat ok is, en je hebt nog steeds last van storing, zou je met een C met een kant aan de min van de accu de diverse plus aansluitingen kunnen nalopen.

Normaal gesproken ontstoor je bij de bron (bijv. ruitenwissermotor etc.) met een C van 0,1 -2,2 uF/ 160V.

Wellicht weet dit forum een oplossing voor jou type auto

Succes,

Gr. Paul

Storing AM bij autoradio

door jvschaik @, Lekkerkerk, 12-07-2022, 10:06 (655 dagen geleden) @ ruudam

Ik heb het even gecontroleerd. Ik heb er zelf twee. Ik heb nog nooit de middengolf aangezet in mijn xantia maar het stoort inderdaad zodra de motor loopt. Op 10m en 6m heb ik er geen last van.
Het is een xantia 1.8 geen exclusive of activa dus er zit geen computer in voor de vering.
De AL4 automaat zal het waarschijnlijk ook niet zijn. Ik heb overigens alleen maar xantia's met een handbak. Van roest heb je geen last deze auto's zijn nog verzinkt. Geplakt is er ook niets in deze auto dus de hele carrosserie heeft een goede massaverbinding
De antenne op het dak is geoptimaliseerd voor FM maar niet echt voor middengolf maar staat ook niet echt op een verkeerde plek.
Ik zou beginnen met een extra massaverbinding maken naar de computer voor het motermanagement.

Storing AM bij autoradio

door Piet van der Pol @, 12-07-2022, 11:36 (655 dagen geleden) @ ruudam

Zoals anderen reeds aangegeven hebben, probeer de radio met een losse accu te voeden. Dan is de voeding als stoorbron uitgesloten.

Sluit als het kan even losse speakers aan, met korte draden, om te zien of de storing via de luidspreker leidingen binnen komt.

Probeer de radio zonder antenne; of een aparte, losse antenne, komt er dan nog storing binnen.

Probeer de antenne met een verlengkabel, en zoek de locatie met minimale storing.
Sluit de antenne op een draagbare radio aan, en kijk of het dan beter werkt.

Loop rond met een kleine, losse draagbare radio, met ingeschoven en uitgeschoven spriet, en kijk waar de storingen minimaal zijn. Probeer deze radio vooral ook bij de huidige locatie van de antenne.

Zomaar een paar suggesties, om te zien waar de storingen vandaan zouden kunnen komen.

Piet

Storing AM bij autoradio

door ruudam @, Utrecht, 12-07-2022, 14:27 (654 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Dank voor alle reacties.

Nog wat aanvullende info.
Op de hoge frequenties van de MG was t lange tijd behoorlijk, zelfs helemaal storingsvrij. Met een filter in de voedingslijn. Vooral op 1584, mn oude zendfrequentie,
Ik gebruik de permanente plus, die gaat via het filter naar zowel permanente als "geschakelde" + van de radio, zodat ik kan luisteren als het contact uit staat.

De storing nam steeds meer toe, maar als ik de min van het filter, waar de C mee verbonden is, een tijdje - soms maar een paar uur - los had gelaten was de storing weer een tijd veel minder of zelfs weg, zeg boven ca 1400 kHz. Ik kon zelfs nog bij open terrein redelijk naar BBC R 4 op de LG 198 luisteren!
Maar nu maakt het geen verschil meer of ik de min van de C aansluit of niet, dus de C lijkt defect.

Het eenvoudigst lijkt dus het filter in de voedingslijn te vervangen, maar dan zoek ik een echt goede, liefst beter dan er nu inzit. Dus daar hoor ik graag concreet een suggestie voor.

Er zijn zaken die de AM ontvangst verbeteren.
Er zit een kleine spriet boven de voorruit op. Zet je die wat meer rechtop dan wordt het hoorbaar beter. Misschien kan ik er een langere spriet op zetten, zoals bij een XM.

Ik vergat de melden dat de ontvangst zeer goed is (SONY) als de motor uit staat. Ik kan dan de gekste dingen ontvangen, tot op de LG aan toe, bvb Ijsland op 189 en 207 in de avond.

Ja, ik ben een AM fan. Helaas is de MG kapot gemaakt door markt en overheid, zo mag er maar met 100 W PEP gezonden worden (in werkelijkheid gaat men tot 1 kW draaggolf !!) en is zgn hoogvermogen verboden. Dus er is maar weinig meer te horen.
In de USA leeft de AM nog wel, in grote steden als LA meer dan 30 zenders. Waaronder verdien stations zoals nieuws en sport en talk zenders. In Cincinnati is een zender op 700 kHz (WLW) al sinds mensenheugenis marktleider. OOk in Latijns Amerika, zoals Venezuela en Colombia, is de AM nog populair. (Maar weer niet op de Antillen, alles is daar FM met 20 zenders per eiland, Aruba en Curacao.)

Nogmaals dank en groet,
ruud
Stichting Middengolf

Storing AM bij autoradio

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 12-07-2022, 21:08 (654 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Anton van den Oever, 12-07-2022, 21:09

Het is al weer een heel poosje geleden dat ik iets aan het ontstoren van AM autoradio's heb gedaan, maar wat destijds nog wel eens hielp was een LC filter in de voedingslijn.
Gemaakt door een afgedankte ferrietstaaf vol te wikken met draad en de C was zo'n model wat in die tijd aan de zijkant van een verdeler zat parallel aan de contactpuntjes.
(ja,ja ik weet wel dat je het eigenlijk onderbreker hoort te noemen :-) )
Kan natuurlijk alleen werken als de storing via de voeding komt.
Succes.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

powered by my little forum