Philips CM100 CM153 schema's (Computertechniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 19-08-2022, 11:07 (616 dagen geleden)

Van diverse Philips historische apparaten is documentatie verkrijgbaar. Weet iemand of dit ook vrijgegeven werd van de computerafdeling? Ik heb een CM100 CD-rom speler en een CM153 controller daarvoor.

De CM100 was 's werelds eerste CD-rom speler en ziet er uit als een dikke CD100.

Ik krijg vragen over de controller, mensen willen deze na maken omdat deze vaak ontbreekt. Nou kan ik hem op de scanner gooien en dan heb je 95% van het sporenplan inzichtelijk. Alleen de sporen onder de chips niet.

En ik denk bij mezelf, het is Philips. Dat moet toch gedocumenteerd zijn? Als iemand schema's weet te vinden of misschien wel documentatie heeft, dan houd ik me van harte aanbevolen.

[image]
[image]

Groeten, Roland

Philips CM100 CM153 schema's

door tienen27 @, 07-01-2023, 11:17 (475 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Dezee link : https://youtu.be/1t2_EJG9w verwijst naar een video over deze kaart op Youtube.
Deze video kwam voorbij toen ik door de home-pagine van Youtube aan het bladeren was.
Electronica is niet echt mijn ding maar dit trok toch mijn aandacht vanwege het merk Philips.
Naar aanleiding hier van ben ik even gaan zoeken op internet naar de betreffende kaart en kwam ik als eerste terecht bij jouw post op het Transistorforum.
Het lijkt me welkome informatie voor de vragenstellers in jouw post.
Ik heb daarom een account aangemaakt om dit antwoord te kunnen geven.
De eigenaar van dit youtbekanaal heeft de printplaat weten na te maken en een werkend exeplaar van de kaart geproduceerd.
De layout van de print is vrij beschíkbaar gesteld.
Mogelijk ken je de video al, maar niet geschoten altijd mis.

Groeten,
Luuk

Philips CM100 CM153 schema's

door Roland Huisman @, Zwolle, 07-01-2023, 11:54 (475 dagen geleden) @ tienen27

Hallo Roland,

Hallo Luuk,

Deze link : https://youtu.be/1t2_EJG9w verwijst naar een video over deze kaart op Youtube. Deze video kwam voorbij toen ik door de home-pagine van Youtube aan het bladeren was. Electronica is niet echt mijn ding maar dit trok toch mijn aandacht vanwege het merk Philips. Naar aanleiding hier van ben ik even gaan zoeken op internet naar de betreffende kaart en kwam ik als eerste terecht bij jouw post op het Transistorforum. Het lijkt me welkome informatie voor de vragenstellers in jouw post. Ik heb daarom een account aangemaakt om dit antwoord te kunnen geven. De eigenaar van dit youtbekanaal heeft de printplaat weten na te maken en een werkend exeplaar van de kaart geproduceerd. De layout van de print is vrij beschikbaar gesteld. Mogelijk ken je de video al, maar niet geschoten altijd mis.

Bedankt! Maar deze wereld is soms kleiner dan je denkt :-) Jouw YouTube linkje werkt niet, maar ik denk dat je naar deze onderstaande video wou linken van Tech Tangents. Mocht je het filmpje nog eens bekijken dan zal je mijn naam Roland diverse keren horen in dat filmpje :-D

https://youtu.be/0W1t2_EJG9w

De maker van deze video is Shelby Jueden. Hij heeft contact met mij opgenomen omdat ik zo'n 10 jaar geleden een filmpje heb gemaakt van mijn werkende CM100 set.

https://youtu.be/fj-uSWg0LOY

Shelby wou graag het proces in om die kaart te clonen. Ik heb eerst hier nog even rondgevraagd of iemand documentatie heeft. Maar dat bleek niet het geval. Dus heb ik mijn (reserve) kaart hiervoor gefotografeerd en heb ik de diverse metingen voor hem gedaan.

Op school had ik een soortgelijk voorval trouwens. Diverse studenten weten wel wat ik me bezig hou met oude techniek en ook oude computers. Één van de studenten had op mijn YouTube kanaal die CM100 gezien. En hij vroeg of ik de controller en zo ook had. Want hij had een filmpje op YouTube gezien van iemand die deze kaart had gekloond.

Ja zei ik, als je goed hebt geluisterd dan had je mijn naam herhaaldelijk gehoord. Want ik heb alle input geleverd om dat project mogelijk te maken. Te bizar hoe klein de wereld is :-D

Groeten, Roland

powered by my little forum