TBA700 IC (Philips) omstreeks 1970 (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-09-2022, 00:23 (568 dagen geleden)
Gewijzigd door kris, 08-09-2022, 01:00

beste forumgenoten,

kent iemand de geschiedenis van deze chip? Voor wie het IC niet kent, deze chip bevat mf versterkers voor FM/AM + een eindtrap en dateert van +- 1970. Kortom, eentje die vooruit was op zijn tijd. Vorige maand kon ik een 22RL425 radio kopen, waar deze chip inzit. (dank U Dave, voor het transport), dus kon ik eens aan de tand voelen hoe goed deze chip presteert.
Valt verbazingwekkend goed mee. Deze radio is zeker niet minder gevoelig dan een klassiek opgebouwde radio van die tijd ".met sommige early IC radio's valt het dik tegen, maar die TBA700 is prima en dat met een print die vooral leeg is :-)
Nu vind ik het vreemd dat Philips deze chip niet in meer modellen heeft toegepast en de hamvraag is dus waarom ? Er was waarschijnlijk een of ander probleem, dat tussen de plooien van de tijd is gevallen.. (te duur? ) Het heeft dan ook nog eens 10 jaar geduurd eer Philips met een soort opvolger kwam, de TDA7000, daar zat dan de ganse radio in (ok, enkel FM).. Zou het een verhaal zijn "we gaan eens tonen dat we het kunnen" en dan gedaan? dat kan allemaal, maar dan is het wat vreemd dat de radio niet vermeld "IC RADIO" wat in die tijd een slogan was voor dit soort hoogstandjes, net zoals "all transistor" tien jaar ervoor.
enfin, je voelt dat hier nog een verhaal achter zit, en misschien blijft het voor altijd een mysterie, tenzij??

groeten

Kris

ps : vergat nog te vermelden dat het eindtrapje wel snel aan het einde van zijn adem is. Moet het vermogen nog eens meten.

TBA700 IC (Philips) omstreeks 1970

door Cornelisjan @, Lunteren, 08-09-2022, 11:40 (568 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 08-09-2022, 12:25

kent iemand de geschiedenis van deze chip?

Helaas niet.

Het enige wat ik me kan bedenken is het volgende.
Miniaturisering heeft een positief effect op de productiekosten.
Echter dit gaat niet op wanneer mogelijk de volgende problemen speelden.

Je noemde zelf al de prijs, zeker in de beginjaren van deze toen nog jonge technologie was deze nog niet echt laag.

Mogelijk productie problemen bij het maken van dit IC

Aangezien in dit IC een veelvoud aan halfgeleiders en verbindingen t.o.v. van klassieke ontwerpen zitten was de faalkans van dit IC nog te groot voor grootschalige productie.

De combinatie eindtrap (warmte) en de rest van de schakelingen.

Groet,

Cor

TBA700 IC (Philips) omstreeks 1970

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-09-2022, 12:28 (568 dagen geleden) @ kris

Interessante vraag, waar ook ik het antwoord niet op weet. In 1967 kwam natuurlijk de 22IC2000 al uit, de eerste IC radio, met alleen middengolf.

Begin jaren zeventig was er een hele serie portables die met IC's werkten. Philips gaf er zelfs een aparte lettercode IC voor uit voor in het typenummer, zoek maar eens op 50IC dan krijg je deze lijst IC-portables. Deze draaien allemaal (voorzover ze FM hebben) op het IC TBA570. Een paar jaar geleden verkreeg ik een paar mooie Hurricanes waarover hier een lezing.

Vrijwel alle portables later in de jaren zeventig waren weer discreet van opbouw. Tot je in de jaren 80 weer andere series kreeg, de "D2000" serie die deels hiertussen staat. Die hadden dan weer de TBA820 chip. Hierover ook een lezing.

Vanaf de jaren tachtig waren de ICs niet meer weg te denken. Maar heet gat tussen 1972 en 1980 kan ik niet verklaren.

TBA700 IC (Philips) omstreeks 1970

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-09-2022, 10:43 (567 dagen geleden) @ kris

Goed verhaal.

Tja je moet er dan verser en breeder induiken.
Wat kostte het radiootje in de verkoop tov gelijkwaardige.
Was er vraag naar. Dus verkoop aantallen enz.

Zeker in die jaren waren dergelijke ICs gewoon duur.
Weegt dat op tegen de andere proces kosten van analoog
Ontwerp.

Of inderdaad zoals aangehaald de productie kosten van IC zelf.
Kan nog zijn dat er te weinig productie mogelijkheden waren
En gekozen voor productie van andere ICs omdat dat meer belang
Had dan dit soort ICs in een portable radiootje van
weinig belang.

Ik bedoel dus de computer IC . IC voor televisie en dergelijke.
We zullen het Philips zelf moeten vragen

TBA700 IC (Philips) omstreeks 1970

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-09-2022, 16:25 (564 dagen geleden) @ Maurice

Tja zo heeft elke productgroep, elk chassis enz. in bepaalde perioden vaak een rijke historie, zowel op marketing, commercieel en technisch gebied.

Dit kunnen we vaak b.v. via dit forum achterhalen maar dit lukt natuurlijk niet altijd.

Maar wie weet soms hebben dingen tijd nodig.

powered by my little forum