Pionier TX 5500 II afregelen (Algemeen)

door robbie ⌂ @, Blaricum, 19-09-2022, 18:55 (585 dagen geleden)

Hallo,

In vervolg op mijn vorige vraag......
Hoe kan ik, zonder scoop, deze tuner opnieuw afregelen?
Is daar een protocol voor?
De selectiviteit is erg klein, vandaar....:-(

Graag reacties,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2022, 19:52 (585 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 19-09-2022, 20:08

Selectiviteit of gevoeligheid. Als je niet weet wat er bij afregelen komt kijken, zie ik de actie somber in.
Selectiviteit is het tekort aan onderscheidend vermogen tussen twee zenders. Bij gebrek aan gevoeligheid ontvang je weinig zenders en vaak met veel ruis. Deze fenomenen kunnen elk een eigen oorzaak hebben. Je hebt in elk geval een goede meetzender nodig en een scope of LF millivoltmeter.
Voor FM is een wobbulator ook wel handig om de doorlaatkromme juist in te stellen.
Op de FM band wordt de selectiviteit bepaald door keramische filters. Die kun je niet afregelen en zijn ook zelden stuk.

Verder voedingen om de AGC vast te zetten en nog wat. Ervaring in afregelen is een grote pre. Heb je het afregelvoorschrift van het toestel al goed bestudeerd?
Je zal eerst moeten bepalen wat fout is. De termen waarmee ik dit relaas begon.

HA1137 FM mF versterker en demodulator
HA1138 AM IF systeem en demodulator
HA1156 Stereodecoder

Pionier TX 5500 II afregelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 19-09-2022, 20:53 (585 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door RAAF12, 19-09-2022, 20:57

Het schema staat op Hifi Engine, het is een vrij eenvoudig ontwerp met 2 keramische filters in de MF. Ik vrees dat je weinig kan doen om de selectiviteit te verbeteren door aan trimmers en/of spoelkerntjes te gaan draaien. De selectiviteit (zenders door elkaar heen) is wel te verbeteren met een richtantenne, maar ik neem aan dat je op een sprietje of op de kabel luistert?

Schema https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/tx-5500.shtml

edit, iets te laat met verzenden en er was al gereageerd.

--
RAAF12

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2022, 21:49 (585 dagen geleden) @ RAAF12

In het AM circuit zitten geen keramische filters. Daar zou nog wat te regelen zijn als het al echt verlopen of stuk is.
De vraag was evenwel of het zonder scope kon. Ik denk dat alleen een scope ook niet voldoende is. Dat gaf ik al aan.

Pionier TX 5500 II afregelen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-09-2022, 22:34 (585 dagen geleden) @ robbie

Zwakke zender opzoeken en op hoogste sterkte afregelen.
Begin zo gezegd van achter naar voren.Dat is dus vanaf de versterker zijde.
Garantie op echt goed lukken is klein.
Maar ja je hebt niets en moet je wat.

Verknoei je het helemaal, is ook niet erg, koop je voor 20-50 euro een analoge scoop
op MP.

Gewoon proberen, stuk is toch al.
En belangrijk; hooguit een hele slag als maximaal, beter maximaal halve slag.
Moet je meer verdraaien,dan is er iets stuk.

Is vaak maar een tikje links of rechts om.
Immers fabriek had hem al afgeregeld.
Door verloop kan het ietsjes op scherpte gezet moeten worden.

Pionier TX 5500 II afregelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 20-09-2022, 01:01 (585 dagen geleden) @ robbie

De selectiviteit is erg klein, vandaar....:-(

Vermoedelijk bedoel je dat selectiviteit laag is, dwz dat er zenders door elkaar worden weergegeven?

Dit is op de FM band? Op de MG band is weinig te vinden. Maar goed, de oplossing is al gegeven en die vergt geen ingreep in de tuner.

--
RAAF12

Pionier TX 5500 II afregelen

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-09-2022, 08:27 (585 dagen geleden) @ robbie

Als het echt de selectiviteit is die slecht is, dan zal er wel wat defect zitten.(of was iemand je voor...)
Bedoel je niet eerder de gevoeligheid of bvb nul afstemming op FM? (door verlopen detector)

Pionier TX 5500 II afregelen

door robbie ⌂ @, Blaricum, 20-09-2022, 12:17 (585 dagen geleden) @ kris

Dank voor alle reacties......

Toevallig heb ik twee van deze type tuners en één daarvan ontvangt (ook zonder antenne) op de FM zelfs enkele stations.

De andere totaal niet, ook bij aansluiting op een FM "draadje" ontvangt de ene tientallen stations en de andere er bijv. maar 5/6.:-|
Ik heb ze niet aangesloten op antenne van bijv. Chello want die versterken de signalen m.i. tot één niveau.

Daarom dacht ik d.m.v. "finetuning" dit wel te kunnen rechttrekken....blijkt dus niet zo te zijn.
Is er bij de antenne ingang misschien een verstelbaar C'tje of spoeltje?

Groet,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 20-09-2022, 12:48 (585 dagen geleden) @ robbie

Kan alles wezen. Niet meteen de soldeerbout pakken hoor.
De eerste transistor in de afstemeenheid kan defect geraakt zijn door bliksem of statische lading. Daarna volgen nog een paar transistortrapjes voor aanpassing aan de ker. filters. Als je twee gelijke apparaten hebt, zou je eerst eens kunnen meten of er grote verschillen zijn in de spanningen op de diverse transistoren in het frontend en de FM MF.Kleine verschillen zijn er altijd.
Als je toch iets wil afregelen, doe dat dan met goed trimgereedschap. Als er binnen een kwartslag geen verandering is, is dat dubieus. Onthoud in elk geval hoe de kerntjes en trimmers staan. Die standen zijn overigens in elk apparaat niet altijd gelijk. Draai kernen niet vast, want sommige filters zijn dan direct stuk.

Pionier TX 5500 II afregelen

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-09-2022, 23:54 (584 dagen geleden) @ robbie

Dank voor alle reacties......

Toevallig heb ik twee van deze type tuners en één daarvan ontvangt (ook zonder antenne) op de FM zelfs enkele stations.

De andere totaal niet, ook bij aansluiting op een FM "draadje" ontvangt de ene tientallen stations en de andere er bijv. maar 5/6.:-|

Dus.. eerder een gevoeligheidsprobleem dan een slechte selectiviteit. De zenders die ie dan toch met voldoende sterkte ontvangt, doet hij dat vervormingsvrij?

Zoja, dan is idd de kans reëel dat de ingangstransistor van de FM tuner in eeuwige staking is.
Valt, als je er makkelijk bij kan, vrij eenvoudig te checken. Als je een stukje draad na de tor aansluit is de ontvangst wat beter dan via de antenne ingang zelf.

Pionier TX 5500 II afregelen

door robbie ⌂ @, Blaricum, 21-09-2022, 12:23 (584 dagen geleden) @ kris

Kris,

Dank voor reactie, het kan inderdaad de 2SK55 zijn.....
Ik ga deze tip uitproberen....
Beetje pech, ik zie hem nergens nog te koop:-( , of weet jij/jullie een adresje?

Groet,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 21-09-2022, 16:36 (583 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 21-09-2022, 16:39

Kris,

Dank voor reactie, het kan inderdaad de 2SK55 zijn.....
Ik ga deze tip uitproberen....
Beetje pech, ik zie hem nergens nog te koop:-( , of weet jij/jullie een adresje?

Groet,

Rob

Prbeer eerst eens de opgegeven tips, alvorens iets te bestellen en te vervangen wat nog goed is.
Dus de tip van Kris en mijn tip meten of de spanningen een beetje kloppen. Zegt niet alles, maar grote afwijking kan op een defect wijzen.
De eerste transistor is een FET. Op een van de pootjes moet ca 11,8V staan.

Pionier TX 5500 II afregelen

door Onno-I @, 21-09-2022, 17:41 (583 dagen geleden) @ soundman2

Dit zal toch geen wonderdeel zijn.
Als hij stuk is, proberen of een BF245 of BF256 werkt.

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 21-09-2022, 18:49 (583 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door soundman2, 21-09-2022, 18:50

Dit zal toch geen wonderdeel zijn.
Als hij stuk is, proberen of een BF245 of BF256 werkt.

Vaak hebben de pootjes van de transistoren niet dezelfde orientatie. Het is hier goed mogelijk dat TS een goed onderdeel vervangt door een ander goed onderdeel, waarvan de mechanische uitvoering niet overeenkomt. Het resultaat is dan dat de tuner niet werkt en door de eventuele gewijzigde onderdelen ook weer opnieuw afgeregeld moet worden. Repareren is niet louter het vervangen van onderdelen.

De prijs van dergelijke onderdelen is vaak verwaarloosbaar. De schade die door ondeskundige reparatie, zeker in een hoogfrequentschakeling kan ontstaan, kan een toestel volledig onbruikbaar maken.
Wat is er mis aan het onderzoeken van een fout door metingen te verrichten?

Pionier TX 5500 II afregelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 21-09-2022, 18:57 (583 dagen geleden) @ soundman2

De FET kan ook lekken ik heb dat eerder gezien. Dan moet je hem toch uitsolderen en los testen en/of vervangen. Maar ik vraag met af of dit geen brug te ver is voor de geachte vragensteller gezien de eerdere post hoe een knop van de as te verwijderen. We horen het wel.

--
RAAF12

Pionier TX 5500 II afregelen

door robbie ⌂ @, Blaricum, 22-09-2022, 01:06 (583 dagen geleden) @ RAAF12

Die vraag van "de knop" was bedoeld om geen zaken te beschadigen, verder niets....
Dus geen idee wat je bedoeld met deze vreemde opmerking!

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2022, 11:56 (583 dagen geleden) @ robbie

Het is altijd lastig om in te schatten wat iemand weet van techniek en welke middelen ter beschikking staan om technische apparatuur te bewerken of te controleren. Daar heb ik ook wel eens moeite mee, maar stuur eigenlijk nooit die richting op.
Ik denk dat de vraag over het al dan niet nodig zijn van een oscillograaf de nodige twijfels heeft gewekt bij RAAF. Het zegt ook weinig tot niets over de kennis die je bezit en eventuele andere apparatuur die je wel hebt. Er zijn meer mogelijkheden om het probleem waar het hier over gaat te onderzoeken.
Het is altijd zinvol om een vraag wat uitgebreider te formuleren. Dan kunnen mensen die willen reageren ook een gerichter antwoord geven.
Ook ik stelde de vraag over de selectiviteit en wel wat je daaronder verstond. Ik gaf ook de reden van mijn vraag.

Pionier TX 5500 II afregelen

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 22-09-2022, 13:45 (583 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door RAAF12, 22-09-2022, 13:55

Knoppen kunnen er maar op een manier af, door te trekken er zat blijkbaar geen madeschroefje om los te draaien en geen spantang verborgen achter plastic afdekkapje.


In vervolg op mijn vorige vraag......
Hoe kan ik, zonder scoop, deze tuner opnieuw afregelen?
Is daar een protocol voor?
De selectiviteit is erg klein, vandaar....:-(

Graag reacties,,

Daar komt ie. Na diverse vragen van mijn kant of er zenders door elkaar te horen zijn (het kenmerk van een slechte selectiviteit) blijkt de ontvanger doof/ongevoelig te zijn.
Want nu verschijnt ineens dezelfde tuner ten tonele die wel goed presteert. En zelfs zonder antenne FM zenders laat horen. Op zich een vermakelijk verhaal. :-)
U kunt de goed wekende FET voorzichtig verwijderen en in het defecte exemplaar plaatsen. Eventueel na meting van de drain en source spanning. Zo is eenvoudig te controleren of de FET het euvel is van het ongemak.

--
RAAF12

Pionier TX 5500 II afregelen

door robbie ⌂ @, Blaricum, 22-09-2022, 14:19 (583 dagen geleden) @ RAAF12

Raaf 12,

Er staat: ik heb nog een andere (zelfde type) tuner welke zonder antenne........
dus niet de zelfde.....

R.

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door soundman2 @, Wouw, 23-09-2022, 15:47 (581 dagen geleden) @ robbie

Raaf 12,

Er staat: ik heb nog een andere (zelfde type) tuner welke zonder antenne........
dus niet de zelfde.....

R.

Er staat letterlijk
"Toevallig heb ik twee van deze type tuners"
Ik denk dat de meesten onder ons lezen dat je twee dezelfde apparaten hebt, dus met hetzelfde merk en modelnummer.
Als de tuners alleen maar op elkaar lijken, dan zijn er heel veel merken en modellen. Het front zag je met variaties op de meeste tuners uit die tijd.
Maar heb je al een paar proefjes gedaan?

Pionier TX 5500 II afregelen

door robbie ⌂ @, Blaricum, 23-09-2022, 15:53 (581 dagen geleden) @ soundman2

Uw tekst: "Ik denk dat de meesten onder ons lezen dat je twee dezelfde apparaten hebt, dus met hetzelfde merk en modelnummer"
En dat is precies wat ik bedoelde!

Verder, het beste...

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Pionier TX 5500 II afregelen

door Onno-I @, 21-09-2022, 20:39 (583 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Onno-I, 21-09-2022, 20:41

Meten en analyseren is de enige juiste weg. Ik ben het helemaal met je eens. Ik schreef ook: als hij stuk is.
Ik bedoelde niet in het wilde weg vervangen en hopen dat het werkt, maar ik wilde aangeven dat er vast wel een bruikbare vervanger te vinden moet zijn.
Maar eerst foutzoeken en vaststellen wat er stuk is.

powered by my little forum