Display type? (Algemeen)

door Mick @, 27-09-2022, 20:15 (577 dagen geleden)

Beste Forummers, nog af en toe kom je een type LCD-display tegen van een format dat ik niet ken. Op Antwerpen CS zag ik er laatst nog zo een. Zie de foto.
[image]
Wie weet wat voor soort display dit is? Ik bedoel vooral de verdeling van de vlakjes waarmee de letters en cijfers gemaakt worden.

Dank & groeten, Mick

Display type?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-09-2022, 23:52 (577 dagen geleden) @ Mick

Mick,
Lijken mij gewoon afzonderlijke schermpjes.
Dus elke letter een schermpje.
Mag wat kosten.

Je ziet het aan de balken tussen schotten.
Daar zit geen licht onder.

Of special made en dan betreft het 4 horizontale.
Zoem maar eens in dan zie je dat elk horizontaal regel een eigen module is.
Met de onderste 2 gecombineerde kleine regels.

Of die balken elk dan weer bestaan uit losse schermpjes.
Zo wel het goedkoopste zijn.
In massa aankoop kosten die vrijwel niets.
Een speciale maak is uiteraard stuk duurder

Maar zijn ieder geval 4 horizontaal afzonderlijke balken.

Display type?

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-09-2022, 00:58 (577 dagen geleden) @ Mick

In BE hangen die zowat in ieder station, en dezelfde techniek wordt ook gebruikt voor de grote overzichtsborden, aan de inkom.

Lijken mij "gewoon" segment displays te zijn, kan je iedere letter/cijfer makkelijk op zichtbaar maken. Voordeel tov een monitor lcd scherm is dat deze héél lang leven zonder in de fout te gaan . Ze kunnen ook rode karakters tonen, maar die zie je beter niet (want dat wijst op een vertraging..)

Display type?

door Mick @, 28-09-2022, 22:04 (576 dagen geleden) @ kris

Dank voor jullie reacties. Het lijkt mij dat hier toch wel een speciaal soort format voor gebruikt wordt, want elk karakter is ingedeeld in een aantal rechthoeken, vierkanten en ook een paar met afgeronde vlakken. Daaruit worden alle letters en cijfers samengesteld. Weet iemand misschien een fabrikant? Op die displays ben ik behalve AEG ook weleens Isolectra tegengekomen.

Display type?

door Goldline @, Oranjedorp, 28-09-2022, 09:48 (577 dagen geleden) @ Mick

De gehele kast wordt vaak via RS232/485 aangestuurd, althans bij een lichtkrant die ik uit het Amsterdam centraal station had.
Je heb daar windows xp software voor van de fabrikant.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum