Toch wel leuke portable radio. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-10-2022, 19:43 (564 dagen geleden)

Ik ben gisteren naar de jukeboxbeurs in Rosmalen geweest met naast het genoemde ook vele overig jaren 50, 60 en 70 spul in allerlei pluimage waaronder vele (draagbare) radio’s die werden aangeboden maar ook televisie toestellen.

Van het merk nova/tech nam ik dit 4 band 12 transistor radiotje mee, het heeft een draaibare direction finder.

Heeft de volgende banden:
VHF/AM: 110 to 135 MHz
Beacon/LF: 190 to 400 kHz
Broadcast: 540 to 1600 kHz
Marine/Shortwave: 1.6 to 4.5 MHz

Vraagprijs 30 Euro met een kaartje er aan OK. Onze grote vriend Hugo Drabs uit België stond naast me en die zij: Leuk toestelletje, ik heb de hele collectie en op het web gekeken zijn er inderdaad enkele meerdere uitvoeringen van dit toestelletje.

Dus meegenomen en thuis 4 penlites er in gedaan en ontvangst:m: Aan de zijkant zit een aansluiting voor een uitwendige antenne waarvan ik geen stekker heb, weet ook niet wat voor antenne (draad?) ik daarvoor moet hebben maar zoek ik wel uit.

[image]

[image]
Een kijkje binnen in.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuke portable radio.

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-10-2022, 11:52 (563 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze toestellen bestaan schijnbaar in meer uitvoeringen.
Heb hier model RDF 410 Nova PAL,welke geen Airband heeft.
Ant. aansluiting hier via een schroefverbinding.
Zit naast AGC ook met de hand regelbare versterking op.
Had voor een kennis een KY 466 gerepareerd en kreeg deze
"äls beloning".Wel geinig die draaibare ferrietantenne.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Toch wel leuke portable radio.

door Armand @, België, 11-10-2022, 12:34 (563 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Wel geinig die draaibare ferrietantenne.
And

Kwam wel meer voor bij Japanse transistorradio's uit die jaren.
Heb nog een National Panasonic GX280 met een draaibare ferrietantenne.
De fabrikant noemde het een "GYRO antenna".
[image]

Groeten, Armand

Toch wel leuke portable radio.

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-10-2022, 20:37 (563 dagen geleden) @ Armand

Philips heeft in de jaren tachtig ook een type met dit systeem in z'n
programma gehad.Meende ook met een japans binnenwerk.
Op de achterzijde van de novatech staat dat er engelse en japanse patenten
zijn gebruikt plus een U.S patent en op het plaatje is het serienummer met
een kraspen aangebracht.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Toch wel leuke portable radio.

door Armand @, België, 15-10-2022, 21:31 (559 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Armand, 15-10-2022, 22:00

plus een U.S patent

Zou wel eens kunnen : Philco had eind jaren '50 al twee portables met een draaibare ferrietantenne : één met buizen (G681) en één met transistors (T701).
Philco noemde het "Scantenna".
[image]
[image]

Groeten, Armand

Toch wel leuke portable radio.

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-10-2022, 08:51 (558 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 16-10-2022, 08:53

Kwam wel meer voor bij Japanse transistorradio's uit die jaren.
Heb nog een National Panasonic GX280 met een draaibare ferrietantenne.
De fabrikant noemde het een "GYRO antenna".

Deze antenne, en die van de Philco in een andere reactie, is toch wel heel anders dan die van Hans.
Jouw ontvanger is een omroepontvanger, bedoeld om spraak en muziekprogramma’s mee te onvangen.
Het draaien van de antenne is hier bedoeld om de ontvangst te optimaliseren.

Het radiootje van Hans is een Direction Finder, hij is bedoeld om stations, met name bakens, te peilen.
DF radio’s draai je om de ontvangst te minimaliseren, want op de nul kun je het nauwkeurigst peilen.
Ook heeft de NovaPal een uitklapbaar viziertje op de antenne om de nul nauwkeurig uit te lezen.
Bij een DF hoort ook dat je de AGC kunt afschakelen om de nulpositie beter te vinden.
Voor ongemoduleerde bakens en scheepsberichten zit er ook SSB op.

Natuurlijk kun je uiteindelijk met een omroepontvanger ook peilen, en met een Direction Finder ook omroep luisteren. Maar de verschillende doelen zie je dus wel af aan de details van de radio.

Toch wel leuke portable radio.

door Armand @, België, 16-10-2022, 11:01 (558 dagen geleden) @ Gerard in Zeist


Deze antenne, en die van de Philco in een andere reactie, is toch wel heel anders dan die van Hans.


Gerard, dat had ik gezien.

Ik reageerde op de opmerking van Andries "Wel geinig die draaibare ferrietantenne" en vroeg me af waar en wanneer dit voor het eerst werd toegepast.
Geen draaibare voet maar een draaibare ferrietantenne boven op het toestel (wat wel handiger is) en dan kwam ik uit op US radio's eind jaren '50.

Groeten, Armand

Toch wel leuke portable radio.

door Jan Bus @, Amersfoort, 17-10-2022, 16:44 (557 dagen geleden) @ Armand

Een uitwendige draaibare ferriet-antenne maakt een portable wel extra kwetsbaar. Hij kan tijdens vervoer beschadigen wat met een ingebouwde antenne praktisch onmogelijk is. Ik denk dat dit de reden is dat je deze vorm weinig tegenkomt. Denk maar aan de vele verbogen en afgebroken sprieten voor FM-ontvangst bij portables (maar die zijn wel noodzakelijk).

Groet, Jan

Toch wel leuke portable radio.

door Armand @, België, 17-10-2022, 18:36 (557 dagen geleden) @ Jan Bus

Een uitwendige draaibare ferriet-antenne maakt een portable wel extra kwetsbaar. Hij kan tijdens vervoer beschadigen wat met een ingebouwde antenne praktisch onmogelijk is. Ik denk dat dit de reden is dat je deze vorm weinig tegenkomt. Denk maar aan de vele verbogen en afgebroken sprieten voor FM-ontvangst bij portables (maar die zijn wel noodzakelijk).

Groet, Jan

Het is zo dat de ferrietantenne in de normale stand geblokkeerd is.
Mijn Panasonic GX280 heeft een kliksysteem om de antenne los te maken en dan pas kun je deze draaien.
Andere portables met een uitwendige draaibare ferrietantenne hebben waarschijnlijk ook wel een blokkeersysteem.

Groeten, Armand

Toch wel leuke portable radio.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 11-10-2022, 15:59 (563 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heel leuk Hans.
Ik heb o.a. deze:
[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

powered by my little forum