22ga212 (Algemeen)

door pedro @, Delfgauw, 19-10-2022, 09:37 (555 dagen geleden)

even voorstellen ik woon in delfgauw en heb als hobby electronica voor namelijk hou ik me bezig met buizen spul en doe soms ook wat met transistor gerelateerde apparaten.
Beste allemaal heb me hier aan gemeld voor een vraag over de GA 212 turntable op you tube kwam ik tegen dat deze ook te upgrade is naar 78 rpm echter geen schema of info hoe men dat gedaan heeft zie hier

https://www.youtube.com/watch?v=6pKXPdjLXQg&ab_channel=TomCarlson

ben benieuwd of hier iemand is die dit ook heeft gedaan en mij daar info over wil verstrekken
alvast bedankt

22ga212

door soundman2 @, Wouw, 19-10-2022, 10:35 (555 dagen geleden) @ pedro

even voorstellen ik woon in delfgauw en heb als hobby electronica voor namelijk hou ik me bezig met buizen spul en doe soms ook wat met transistor gerelateerde apparaten.
Beste allemaal heb me hier aan gemeld voor een vraag over de GA 212 turntable op you tube kwam ik tegen dat deze ook te upgrade is naar 78 rpm echter geen schema of info hoe men dat gedaan heeft zie hier

https://www.youtube.com/watch?v=6pKXPdjLXQg&ab_channel=TomCarlson

ben benieuwd of hier iemand is die dit ook heeft gedaan en mij daar info over wil verstrekken
alvast bedankt

Vermoedelijk is de electronische snelheidsregeling aangepast. Dat lijkt geen rocket science. Evenwel zijn er maar twee toetsen voor de snelheid, of er moet een knopje of schakelaartje bij komen. Voor 78 toeren heb je wel een andere (diamant-)naald nodig. Voor zover ik weet is die er niet voor het originele element. Met een empty shell kun je natuurlijk wel een ander element erop zetten.

22ga212

door Mans Veldman @, Leidschendam, 19-10-2022, 11:25 (555 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Mans Veldman, 19-10-2022, 11:35

Evenwel zijn er maar twee toetsen voor de snelheid, of er moet een knopje of schakelaartje bij komen.

Dat is in het filmpje duidelijk te zien. Beide tiptoetsen 33 en 45 tegelijk schakelt naar 78tpm. Dus behalve de snelheid ook aanpassing op de bedieningselektronica gedaan.

Hoe... Dat weet waarschijnlijk alleen de maker v.h. filmpje. Dus opnieuw het wiel uitvinden, of in contact zien te komen met de auteur (misschien via youtube commentaar?)

Beetje verder neuzen op youtube bracht mij als snel op een fimpje (andere auteur, zelfde strekking) met meer info.

https://www.youtube.com/watch?v=tjtjsfNrhb0

Of zoeken op Google: Dit is wel een ingrijpende oplossing, de hele besturing is vervangen door arduino microcontroller.
https://lensprojects.com/2019/01/08/philips-212-turntable-controller-upgrade/

22ga212

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-10-2022, 11:32 (555 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hij heeft de "overspraakbeveiliging" uitgehaald, maakt dat de flipflop voor 45 en 33 gelijktijdig aan kunnen staan. Dan, via twee optosluisjes detecteert hij dat beiden actief zijn, en zo schakelt hij de motorsturing naar 78 toeren. Belangrijke info is dat de motorsturing voldoende reserve heeft om 78 toeren te draaien, dat maakt de rest vrij makkelijk.

22ga212

door soundman2 @, Wouw, 19-10-2022, 12:42 (555 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 19-10-2022, 13:02

Wat iik nog kan, is bijv een schakelaartje aan de achterzijde, dat tijdelijk de instellingen van een van de toetsen overneemt, zodat 33 of 45 veranderd is in 78 toeren

[image]

Je zou bijv een van de weerstanden R572 of R575 met een extra weerstandje en een schakelaartje kunnen overbruggen (De waarde moet kleiner worden)
Het meest voor de hand liggend is dan R575, omdat die het 45 toerental beïnvloed en het dichtst bij 78 toeren ligt.
Je kan ook aan de hele serieschakeling een potmeter met serieweerstand en het extra schakelaartje parallel schakelen.
De veranderingen zijn dan minimaal, zo weer terug te wijzigen en ook de originele circuits hoeven geen nieuwe instellingen. Met de extra potmeter (binnen in de console zet je het toerental met het schakelaartje aan op 78 toeren. De bestaande pitch regeling blijft ook gewoon werken.

[image]

Voor de instel potmeter kun je bijv een waarde nemen van 1 K Ohm en dan voor het weerstandje even een geschikte waarde opzoeken waarbij de potmeter in de middenstand staat.

22ga212

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-10-2022, 23:49 (554 dagen geleden) @ Mans Veldman


https://www.youtube.com/watch?v=tjtjsfNrhb0

Of zoeken op Google: Dit is wel een ingrijpende oplossing, de hele besturing is vervangen door arduino microcontroller.
https://lensprojects.com/2019/01/08/philips-212-turntable-controller-upgrade/

zeer ingrijpend, er blijft niets meer over van de originele besturing, bye bye vintage :-)

merkwaardige opmerking van de auteur is dat de elektronica in de GA212 slecht verouderd. Zou niet weten wat hij daarmee bedoelt, lijkt me dat het niet sneller verouderd dan andere elektronica van die tijd, en als het defect is valt het makkelijk te herstellen.

Hij is verbaasd dat er 5 potmeters inzitten, ook een risico voor veroudering, jaja, maar hij hergebruikt twee van die oude trimpotten in zijn arduinoschakeling.. vind de logica :-)

Uiteraard, ieder zijn meug, maar binnen X jaar is die arduino dood en obsolete en draaien exemplaren met het originele circuit nog rondjes.

22ga212

door Jan Bus @, Amersfoort, 19-10-2022, 12:21 (555 dagen geleden) @ soundman2

Er zijn 78-toeren diamanten in de handel voor de GP400. Ze zijn flink aan de prijs. Het is echter beter om een aparte elementhoeder + 78-toeren element te nemen. Het verwisselen van naalden leidt tot ongelukjes. Audio Technica heeft hiervoor diverse elementen: Bv. de AT-VM95SP heeft goede recensies.

Groet, Jan

22ga212

door pedro @, Delfgauw, 19-10-2022, 19:45 (555 dagen geleden) @ pedro

Beste
alvast bedankt voor de info voor zover
ik wil dus eigenlijk zoals in het filmpje dus geen extra potmeter of schakelaar in de kast maken
wat ik begreep is dat de flipflop schakeling is aan gepast dus de blokkering er uit zodat je beide toetsen tegelijk moet gebruiken ik denk zelf dat die dan kleine relais sturen om het toerental te schakelen!!
ik zie alleen niet waar de blokkering hiervan zit iemand een tip ??

P.S een andere naald cq element wordt stap twee

22ga212

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-10-2022, 21:00 (555 dagen geleden) @ pedro
Gewijzigd door kris, 19-10-2022, 21:03

blokkeren van de flipflops tegen gelijktijdig inschakelen gebeurd via R537 en R538 (in combinatie met de diodes die er aanhangen). Het lijkt me als je die losmaakt, ik bedoel die twee weerstanden, (aan een kant is voldoende) beide toerentallen kan selecteren.


PS: je moet hier niet betalen voor het gebruik van een . (punt) aan het einde van een zin . :-)

22ga212

door pedro @, Delfgauw, 19-10-2022, 22:14 (555 dagen geleden) @ kris

dankje voor deze tip
ik maak er ook geen punt van :) .

22ga212

door Hersteller @, Haarlem, 19-10-2022, 21:36 (555 dagen geleden) @ pedro

Je kan voor de schakelaar een reedkontakt nemen en een magneetje tegen de zijkant, of welke plaats dan ook, plaatsen om naar 78 toeren te schakelen.

22ga212

door pedro @, Delfgauw, 19-10-2022, 22:16 (555 dagen geleden) @ Hersteller

dat is ook een optie maar toch is het leukste beide toetsen aan voor 78 ben je je magneetje kwijt geen 78 rpm ;)

22ga212

door soundman2 @, Wouw, 19-10-2022, 23:24 (555 dagen geleden) @ pedro

dat is ook een optie maar toch is het leukste beide toetsen aan voor 78 ben je je magneetje kwijt geen 78 rpm ;)

Als je dan wat aan de knutsel gaat met wat ic's waarin poortjes etc, heb je geen uP nodig en kun je er ook nog voor kiezen dat de kleur van de verlichting achter de toetsen ook wisselt.

22ga212

door Rob Groningen @, Den Andel, 20-10-2022, 21:44 (554 dagen geleden) @ pedro

dat is ook een optie maar toch is het leukste beide toetsen aan voor 78 ben je je magneetje kwijt geen 78 rpm ;)

Ja en toevallig 33 plus 45 is 78. Of niet toevallig, geen idee....

22ga212

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2022, 22:47 (554 dagen geleden) @ Rob Groningen

Ik denk dat een AND port het niet gaat oplossen in deze analoge schakeling:-(

22ga212

door soundman2 @, Wouw, 21-10-2022, 21:42 (553 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 21-10-2022, 21:44

Ik denk dat een AND port het niet gaat oplossen in deze analoge schakeling:-(

Wel is het zo dat je met een AND poort een uniek signaal hebt en daarmee kun je met wat transistoren de snelheidsregeling wel aanpassen. Relais zijn denk ik niet echt nodig. Als met beide toerenregeling aan de pick-up nog te langzaam draait, dan komt dat goed uit. Hoef je met een transistor alleen een derde potmeter bij te plaatsen. In het andere geval moet je een of allebei uitschakelen of onwerkzaam maken. Dat kan ook met transistors. Alleen moeten die dan opnieuw ingesteld worden vanwege de verzadigingsspanning van een transistor die daar bij komt.
Een miniatuur relais dubbelpolig-om kan dat schakelen ook voor zijn rekening nemen. Ik heb de pick-up niet, maar anders zou ik er wel een uurtje aan knutselen om de wijziging te realiseren.

22ga212

door pedro @, Delfgauw, 20-10-2022, 23:23 (554 dagen geleden) @ Rob Groningen

tja die conclusie had ik ook al getrokken :)

22ga212

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-10-2022, 23:41 (554 dagen geleden) @ Rob Groningen

wel, als je de flipflopblokkering eruit haalt kan je 33 en 45 selecteren. Aangezien de motorsturing dan twee stuursignalen ontvangt, zal de draaitafel wel wat sneller gaan draaien dan 45 rpm, maar het zou een wonder zijn mocht het 78 toeren doen, aangezien het sommeren van de commando's nu niet bepaald lineair gebeurd.

22ga212

door pedro @, Delfgauw, 21-10-2022, 00:02 (554 dagen geleden) @ kris

Dat denk ik ook niet hij heeft er kennelijk iets mee geschakeld dat dit wel tot stand komt
het zet de mens wel aan het denken hoewel ik zelf denk dat hij het met behulp van mogelijk kleine 2 relais wel voor elk kaar heeft zodat er iets overbrugt wordt als beide relais in staan
of denk ik nu verkeerd :(

22ga212

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-10-2022, 13:53 (553 dagen geleden) @ pedro

Mogelijk 2 diodetjes (wired AND gate) en een relais dat een van de potmetercombinaties omschakelt? Kan zijn dat je een extra transistortje nodig hebt in die poortschakeling, heb niet goed naar het schema gekeken, maar in die hoek moet je het denk ik zoeken en dat is weinig ingrijpend. Het grootste deel van de schakeling blijft origineel en is altijd in originele staat herstelbaar.

powered by my little forum