.jpeg associeren met irfanview. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2022, 18:54 (552 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 22-10-2022, 19:08

Ik gebruik al jaren irfanview voor het openen van foto's etc. Vandaag wilde een DJVU file niet openen, blijkt er een windows app te draaien die ik zeker niet geïnstalleerd heb. De meeste plugins draaien er dan niet op.. Ik heb de app gewist en het echte irfanview geïnstalleerd, inclusief de plugins.
Hardnekkig blijft win 10 de verkeerde associaties te maken. Ik heb deze dan zelf maar gemaakt. Zo ook jpg. evenwel blijft jpeg hardnekkig verbonden met een of andere stomme fotoviewer van w10. Dat zou de beste keuze zijn. Als ik de koppeling wil wijzigen, krijg ik een aantal alternatieven en bij bijv jpg staat irfanview dan ook in dat lijstje. Bij jpeg is dat niet het geval. Jpeg staat wel inde koppellijstvan irfanview, maar jpeg blijft geopend worden door de fotoviewer. Dat stomme programma kan niets. Je krijgt nog wel de keuze, zoek een app op het www, maar dan krijg je de verminkte windows app versie.
Wie weet hoe het wel kan?

.jpeg associeren met irfanview.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 22-10-2022, 22:07 (552 dagen geleden) @ soundman2

Hoe maak je de associatie?
Als ik via Windowstoets + X kies voor apps en onderdelen en dan standaardapps -> standaardapps per bestand kiezen. Zie ik .jpeg gekoppeld aan windows fotoviewer, door erop te klikken kon ik het aanpassen naar ifanview.

[image]

[image]

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2022, 22:50 (552 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door soundman2, 22-10-2022, 23:27

Dat is juist het probleem. Het lijstje waar ik een ander programma kan kiezen, daar staat in tegenstelling tot bij bijv. bij .jpg, irfanview niet bij.
Op een andere laptop is het wel goed.
Allebei gebruiken W10.
Wat dus bij .jpg, .bmp en andere wel gelukt is, lukt dus niet bij .jpeg

[image]

.jpeg associeren met irfanview.

door PA2JAN @, Marknesse, 22-10-2022, 23:45 (552 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door PA2JAN, 22-10-2022, 23:47

Hoi Henk,
Je zou ook de jpeg's kunnen renamen naar jpg
Dan kan bijvoorbeeld prima met de totalcommander. Je hernoemt dan alle jpegs in een directory in een keer.
Irfanview heeft daar geen problemen mee.
Het kan ook via een modificatie in de registry, maar dat is redelijk ingewikkeld en gevaarlijk als je niet precies weet wat je doet.
Groet, Jan

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2022, 10:24 (552 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door soundman2, 23-10-2022, 11:15

dat renamen is geen probleem met TC. Ik zou zelfs een global kunnen doen, maar uitvinden wat er mis gaat, daar leer ik weer van. Ooit vind ik al dan niet met hulp zoals op dit forum de oplossing.
Je noemde even Total commander. Dat gebruikte ik al in het DOS tijdperk, dat was Norton Commander. Er waren er nog een paar, maar de commander is gebleveen. Ook de dos commando's kun je daar desgewnst nog gebruiken. Je was niet meer verplicht om veel filenamen in te toetsen en veel dos filemanager functies.
Nadeel is er ook. Kom ik ergens bij een andere PC, dan zit ik te stoethaspelen in die "fraaie" onwerkbare plaatjes manager van MS, wat een onding.

Hier heeft iemand hetzelfde probleem in win11

https://irfanview-forum.de/forum/program/bugreports/94529-win11-bug-cannot-change-association-of-...

Nog eentje

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows-10-issues-with-setting-photo-viewer...

.jpeg associeren met irfanview.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-10-2022, 11:30 (552 dagen geleden) @ soundman2

Probeer dan in TC opnieuw die verbinding te maken met de applicatie
Tabblad
"Bestand"=> "Verbinden"en er 1 uitzoeken.

Kennelijk is Windows zo geprogrammeerd dat 1x de eigen software gekozen het heel moeilijk is daar nog van af te komen.
Handig truukje om je rotzooi te verkopen.

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2022, 11:54 (552 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 23-10-2022, 12:07

Zojuist nogmaals geprobeerd. Hoera, het irfan logo staat er bij om te kiezen. Helaas ontbreekt de regel Deze app altijd gebruiken voor deze bestanden met bijhorend vinkje. Gaat dus weer terug naar het Win10 fotos. Zoeken in het register naar jpeg en jpg leverde het volgende op

JPEG

[image]

JPG

[image]
Zou ik dat editen, of is dat niet succesvol?

.jpeg associeren met irfanview.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-10-2022, 19:27 (551 dagen geleden) @ soundman2

Wat in je screenshots staat, zal wel ongeveer kloppen. Als ik het zo snel even bekijk dan zal het wel iets te maken hebben met de submap PersistentHandler, maar daar moet een GUID in en geen simpele programmanaam. Als je eerst een backup maakt van de registry (maar liefst een image van je hele computer, je weet maar nooit) zou je daar mee kunnen proberen te knutselen door de GUID te kopieeren van de .jpg entry naar de .jpeg entry. Of gewoon de hele .jpg entry dupliceren en hernoemen naar .jpeg.

Bestandsnamen aanpassen om om beperkingen van Windows heen te werken, zou ook niet mijn eerste keus zijn.

.jpeg associeren met irfanview.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-10-2022, 19:30 (550 dagen geleden) @ soundman2

Nee zou ik niet doen.
Heb zelf even in mijn W10 register gekeken en gezocht op ".JPEG' en ik kom te veel
"FileAccociatted" tegen.

Voor je het weet gooi je de boel helemaal in de war.

Wel net zelf even test gedaan door nieuw figuur in PAINT op te slaan
via Opslaan als "JPEG" en naam gegeven
TestFile. JPEG.

Daarna in Total Commander de file opgezocht, Icoon geeft al direct icoon van Infraview.
Opent ook met Infraview.

Dus test 1 is al kijk de icoons bij TC of die al Infraview is.

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 26-10-2022, 19:10 (548 dagen geleden) @ Maurice

Jpeg wordt geopend in foto's. Daar heb ik wel de mogelijkheid "opslaan als" en daar kan ik jpeg opgeven. Dan ziet iview de file wel. Beetje omslachtig, dat wel.
Vreemd blijft dat het op een andere laptop met W10 wel goed werkt.

.jpeg associeren met irfanview.

door electron @, eindhoven, 23-10-2022, 20:11 (551 dagen geleden) @ Maurice

extensie .jpg= .jpeg.

Off-T: Zoals PA2JAN zegt van het win-register afblijven!
@ Maarten. Een backup van het register is voldoende bij register manipulaties.
The Windows Club had een goed register backup programma dat mij nooit in de steek liet.
Van dezelfde Club: FixWin https://www.thewindowsclub.com/fixwin-windows-pc-repair-software
voor Win11

Soms helpt het om het programma in te stellen als Admin (Rechtsklik > Run as Administrator).
Bij mij volstaat het om zo'n bestand te associeeren als volgt-
Rechtsklik bestand bv. *.jpeg > Open with > Choose another app >
Other Options..of More apps..of Look for another app (*.exe) on this pc, en
Aanvinken: Always use this app to open .jpeg files. > OK
Groetjes, Ben@

.jpeg associeren met irfanview.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-10-2022, 22:30 (551 dagen geleden) @ electron

Ik zou zelf ook alleen een backup van het register gemaakt hebben, maar voor de uiterst minieme kans dat Windows niet meer zou willen booten ofzo.... Ja ook dan kun je die registerbackup terugzetten, maar dat ga ik niemand zomaar aanraden.

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2022, 11:26 (551 dagen geleden) @ electron

als je naar een app zoekt in de windows winkel, krijg je een versie van irfanvieuw die denk ik gemanipuleerd is door microschoft. Ik heb mijn irfanview op de goede manier gedeïnstalleerd en teruggezet vanaf de officiële irfanview website. Werkt helemaal, behalve het jpeg probleempje.

.jpeg associeren met irfanview.

door PA2JAN @, Marknesse, 23-10-2022, 18:52 (551 dagen geleden) @ soundman2

Bij mij precies hetzelfde. Nortoncommander al in de tijd van de 8086.
Sinds de 80286 al de windowscommander (1991)
En sinds die tijd met een steeds recentere versie gewerkt i.p.v. de minder logische MS oplossingen.
Inmiddels versie 10.
Ik zoek nooit uit waarom iets in MS Windows het niet doet, er zijn altijd wel slimmerikken die een workaround of een slim programmatje hebben bedacht voor mijn probleem.
Ik heb altijd ACDC gebruikt als foto applicatie. Dat geeft bij mij de door jou ondervonden problemen niet. Irfanview ken ik wel, nog uit de tijd voor mijn pensioenering.
De registry modificeren is in windows 11 een hachelijke onderneming, ik zou er niet aan beginnen.
Alles renamen naar jpg is makkelijekr en minder riskant.
Succes, en groet,
Jan

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2022, 19:23 (551 dagen geleden) @ PA2JAN
Gewijzigd door soundman2, 23-10-2022, 20:00

Norton commander draaide bij mij al op mijn Philips XT met Dos 3.21. Die had een EGA monitor en een miniscribe harddisk van maar liefst 20 MEGABYTE, inclusief de gemarkeerde fouten. De floppies 5,25" en reeds 260KB groot. Destijds gekocht via PC-privé à raison van 2400 guldens. Processorsnelheid 4MHz.:lol
Dat waren nog eens tijden.

.jpeg associeren met irfanview.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 23-10-2022, 23:27 (551 dagen geleden) @ soundman2

Je kunt ook nog even bij instellingen van Irfanview kijken of Jpeg staat aangevinkt. Het is blijkbaar een bekend fenomeen want er wordt expliciet melding gemaakt van het feit dat je als Admin moet starten en ook aparte melding voor W10.

[image]

.jpeg associeren met irfanview.

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2022, 11:21 (551 dagen geleden) @ Mans Veldman

staat gewoon aangevinkt. jpg en jpeg hebben hetzelfde vinkje.

powered by my little forum