versterker Revox B750 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-10-2022, 17:13 (544 dagen geleden)
Gewijzigd door Marotick, 30-10-2022, 17:47

Geacht forum,

Ik ben bezig met een Revox B750 versterker. De versterker is prima in orde maar er is slechts een kleine maar zeer storend mankement. de transformator bromt hinderlijk.
Omdat ik wilde weten of de transformator ook onbelast bromt heb ik alle secundaire aansluitingen losgehaald en de versterker blijft bij zijn brom.
Weet iemand of er oplossingen zijn om die brom om zeep te helpen? Het is geen ringkern transformator maar een gewone traditionele.
Ik heb vroeger een gillende HF transformator bij onze oude TV eens het zwijgen opgelegd door daar een blikje dunne verf in te gieten en dat was een prima oplossing. Maar voordat ik dit ga doen hoop ik dat iemand een andere methode weet en daar ooit succes mee heeft gehad.
Een andere transformator zou ook kunnen. De spanningen zijn:
8x 28 Volt
4x 41 Volt
Het totale vermogen is 350 Watt

Jack Marotick

[image]

versterker Revox B750

door soundman2 @, Wouw, 30-10-2022, 17:38 (544 dagen geleden) @ Marotick

Als het een trafo is met een E-I kern en bouten, kun je die aandraaien.
Het kan ook nog zijn dat de trafo wat gevoelig is voor een DC component op het net. Dat kan al gebeuren door dat er een toestel in bedrijf staat, waarvan het voedingsdeel vervorming op het net introduceert. Ik ken daar een hardnekkig geval van.
Sluit de versterker eens aan op een scheidingstrafo. Daarachter is zeker geen gelijkstroomcomponent aanwezig.
Ook kan de verhoogde netspanning de oorzaak zijn. Kan de trafo op 240V gezet worden?
Ik gebruik dagelijks een B780 tuner-versterker en die is na al die jaren nog steeds doodstil.
Wat ook nog een mogelijkheid is, een defecte bruggelijkrichter in de versterker. Ook dan loopt er DC door de trafo. Kijk eens met de scope of uit alle gelijkrichters van de voeding 100Hz rimpel hebben.
In een zeer grijs verleden eens meegemaakt met een recorder. Men had de trafo al uitgewisseld, maar zonder resultaat. In dat geval begon de trafo na een tijdje te brommen. Ook daar was een diode in een brugcel onderbroken.

versterker Revox B750

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-10-2022, 17:59 (544 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt, de trafo bromt ook op 240 Volt en bromt ook als secundair alles is losgehaald.

Jack

versterker Revox B750

door soundman2 @, Wouw, 30-10-2022, 18:29 (544 dagen geleden) @ Marotick

Sluit hem nog wel even aan op een scheidingstransformator om een eventuele DC component op het net aan te sluiten.

versterker Revox B750

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-10-2022, 18:21 (544 dagen geleden) @ Marotick

Lijkt op een kortgesloten wikkeling of draden aangesloten in tegenfase.
Als die doorlus draden secundair zijn kun je de doorverbindingen stuk voor stuk los te halen.
Misschien is het zo te lokaliseren.
Groet, Ben

versterker Revox B750

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-10-2022, 18:23 (544 dagen geleden) @ Ben

Dank je. Bij een kortsluiting wordt een trafo ontzettend heet en deze blijft koud. Alle doorverbindingen had ik al weggehaald.

Jack

versterker Revox B750

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 30-10-2022, 18:56 (544 dagen geleden) @ Marotick

De klosjes waren de spoelen opgewikkeld zijn kan loszitten wat gaat trillen brommen
Dan is 1 remedie vernissen in de Oxan vloercoating. Lekker onder dompelen alleen de aansluiting moeten vrij zijn van oxan
Kijk maar eens op marcels tv museum tips en trucs dit wordt gedaan bij lijntrafo dus waarom zou het hiermee niet kunnen
De trafo is immers in orde anders had hij heet geweest.
Probleem komt niet meer terug.
Succes
René

versterker Revox B750

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-10-2022, 19:40 (544 dagen geleden) @ Marotick

dit is een C-core trafo, en als daar ook maar een lamel een beetje van kan bewegen gaat het brommen (en soms heel hard).

De manier om de lamellen stil te krijgen is er zeer dunne secondelijm laten tussen vloeien. dat zuigt zichzelf tussen de lamellen naar binnen, en raakt dus ook diep, wat met vele andere middelen gewoon niet lukt, de plaats tussen de lamellen is beperkt, dus de capillaire werking is belangrijk.

Voorzie je van voldoende secondelijm, want die kern kan heel wat opzuigen. (blijven toedienen aan een zijde tot het aan de andere kant eruit komt, trafo schuin opstellen)

Voordeel is dat de wikkelingen zelf onaangeroerd blijven.

meermaals toegepast op C-cores, met succes. Voorwaarde is dat ze uiteraard nog niet toezitten door wat anders..

versterker Revox B750

door Marotick ⌂ @, Huizen, 30-10-2022, 21:05 (544 dagen geleden) @ kris

Ja aan die richting zat ik ook te denken. Ik ga morgen eens kijken of er ergens een plek kan vinden waar die brom wordt opgewekt. En dan daar rommel in laten lopen en als het hard geworden is is de brom hopelijk gesmoord.

Jack

versterker Revox B750

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 31-10-2022, 02:11 (543 dagen geleden) @ Marotick

Ik gebruikte 2 componentenlijm en draaide net zo lang tot de hele trafo verzadigd was. Daarna was de trafo stil. Ik kende een trafoboer die de trafo onderdompelde in een bak met lak en daarna bakte in een oven. Philips deed veel met zwarte pek, maar dat was ook om het vocht buiten de hsp wikkelingen te houden in buizenapparatuur.

--
RAAF12

versterker Revox B750

door soundman2 @, Wouw, 31-10-2022, 14:42 (543 dagen geleden) @ RAAF12

Philips paste vacuum impregneren toe. De beschermende teerolie drong door tot diep in de wikkelingen en tussen de kernplaatjes. Dat ga je in een dompelbad niet evenaren. Heel dunne vloeistof kan nog capillair opgezogen worden. Let wel op, dat het oplosmiddel de lak van het koperdraad niet oplost!

powered by my little forum