Arduino FM radio met RDS uitlezing (Algemeen)

door gbr @, 02-01-2023, 16:52 (451 dagen geleden)
Gewijzigd door gbr, 02-01-2023, 16:55

Beste forumleden allereerst de beste wensen voor 2023.

De afgelopen weken heb ik een Arduino FM radio gebouwd met uitlezing van RDS data, zie de foto's.

Gebruikte hardware: radiomodule RDA5807, Arduino Nano processor, LCD2004 display (4 regels met elk 20 tekens) en een stereoversterker (2 x 1W) met 2 speakers (1W/8Ohm). De voedingsspanning is afkomstig van een netadapter. Het LCD2004 display wordt met parallelle interface gebruikt; de I2C interface werkt even goed.

De frequentiekeuze is gebaseerd op automatisch zoeken en wordt gestart door het indrukken van de seekup/seekdown knop.

In de bovenste regel (1) van het display wordt de gekozen frequentie en naam van het radiostation getoond, regel 2 & 3 tonen de stationstekst en regel 4 toont de fatum en tijd. Muv de frequentie wordt de informatie uit de RDS data gelezen.

Leesbare RDS data is erg afhankelijk van de ontvangst van een goed radiosignaal en dus van een goede antenne.

De radiotekst (max 64 characters) kan stilstaand niet in zijn geheel op 2 regels van elk 20 tekens worden getoond. Daarom is er ook een versie waarbij de radiotekst lopend van rechts naar links over het scherm loopt. Dit lopen is niet geheel vloeiend bij dit type LCD display.

De versie met een LED-display (0.96 inch OLED 128 x 64 pixels) geeft de beste display resultaten (ook met lopende tekst) maar de tekstgrootte is (erg) klein.

De versie met een TFT-SPI (Serial Peripheral Interface, 2, 8 inch 240*320 pixels) is te traag maar biedt wel grote voordelen in de te kiezen tekstgrootte, aantal posities op 1 regel en de kleur. Aan een oplossing wordt gewerkt.

Op internet is veel informatie over RDS te vinden.
De RDA5807 datasheet https://datasheet.lcsc.com/szlcsc/RDA5807M_C82537.pdf geeft inzicht welke registers te gebruiken en hoe de onderliggende data is geordend. Daarnaast heb ik o.a. het document https://www.g.laroche.free.fr/download/rbds1998.pdf gebruikt. Dit geeft o.a. veel bruikbare info hoe de datum+tijd informatie uit het RDS signaal te halen.
De gemaakte code, gemaakt met de Arduino IDE, is niet volmaakt en is kandidaat voor aanvullingen en verbeteringen.

Dit projectje was leuk om te doen en leerzaam.

[image]

[image]

[image]

[image]

Arduino FM radio met RDS uitlezing

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-01-2023, 18:10 (451 dagen geleden) @ gbr

Leuk gedaan. Heb je de IDE ergens van het web geplukt en zelf wat verbeteringen toegevoegd? Wellicht aardig om dan te delen voor andere ARDUINO gebruikers die leuke projecten zoeken:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Arduino FM radio met RDS uitlezing

door gbr @, 02-01-2023, 20:22 (451 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, voor jouw begrip "Arduino IDE" staat voor "Arduino Integrated Development Environment". De IDE is een open source software programming tool die gebruik maakt van C++. Met de IDE kun je je eigen sketches/code maken. De IDE kun je gratis downloaden van internet, de installatie is eenvoudig. Is ook geschikt voor o.a. Windows omgeving.

Op internet vind je vele varianten van Arduino FM radio's van simpel tot zeer uitgebreid, met of zonder RDS. Veel FM radio's zijn gebaseerd op de RDA5807 - TEA5767 - SI4703 - SI4730 chip. De bijbehorende sketches zijn ook te vinden. Wil je internet sketches eventueel gebruiken / aanpassen, dan is het wel handig dat je de sketch begrijpt en weet hoe deze werkt.

Mijn FM RDS radio heb ik gebouwd deels met eigen code en deels met internet code (o.a. librairies).

Ik had al een tijd terug een Arduino FM radio in elkaar geknutseld maar zonder RDS. Deze RDS heb ik nu toegevoegd aan mijn bestaande Arduino FM radio. Deze keer heb ik de radio op een net printje gebouwd.

Arduino FM radio met RDS uitlezing

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-01-2023, 18:23 (451 dagen geleden) @ gbr

Mooi gedaan Rene! De laatste keer dat ik bij je was heb je me een voorproefje laten zien, maar dat was nog niet af (wel werkend).
Leuk om te zien dat dit het eindresultaat is!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Arduino FM radio met RDS uitlezing

door gbr @, 02-01-2023, 20:27 (451 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Leo, het RDS deel ontbrak in de radio die je toen gezien hebt. RDS en een "stereo-LED" zijn nu toegevoegd. En vervolgens gebouwd op een printplaat.

powered by my little forum