Kam dit tegen op YT (Algemeen)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 04-01-2023, 19:33 (478 dagen geleden)

https://www.youtube.com/watch?v=f344wxy-2pU

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-01-2023, 22:01 (478 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ja leuk.

Nog boeiender is hoe diverse mensen nu nog platen snijden.
Wat er bij komt kijken en wat nu precies zo lastig aan is.

Diverse zijn er te vinden.
Abbey Road studio

Of thuis doen
How to Cut Vinyl

Of als je alleen maar gaat om het een keer zelf te doen.
De meest waardeloze troep, maar wel leuk.
MAKE YOUR OWN VINYL RECORD

Kam dit tegen op YT

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-01-2023, 14:53 (477 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad onbruikbare waardeloze troep precies zoals je schrijft Maurice en idd leuk het een keer zelf te doen hoe dat in zijn werk gaat.

Verder na een keer doen jaren in onbruik in de kast (zonde om meteen weg te gooien) en dan uiteindelijk toch de kliko.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kam dit tegen op YT

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-01-2023, 16:14 (477 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Roland Huisman, 05-01-2023, 16:18

Inderdaad onbruikbare waardeloze troep precies zoals je schrijft Maurice en idd leuk het een keer zelf te doen hoe dat in zijn werk gaat.

Verder na een keer doen jaren in onbruik in de kast (zonde om meteen weg te gooien) en dan uiteindelijk toch de kliko.

;-)
Hans

Ach, het filmpje van Tony is heel leuk om te zien hoor.

Maar die hele platenindustrie gaat toch sowieso nergens meer over? Men heeft de audio gewoon digitaal op de computer staan, en gaat daar een plaat van maken. Eerst het hoog en laag er uit filteren, dan nog eens door een RIAA filter trekken en in een negatieve plaat krassen. Vervolgens gaan we daar weer een plaat van persen, thuis afspelen met een cactusnaald, weer door een RIAA filtertje trekken om alle audio weer een klein beetje in de plooi te krijgen. Oh nou, wat een fantastisch analoog geluid met dat getik en gekraak erbij... (-:

Leuk voor de vintage ervaring hoor, daar niet van. Maar er is een select publiek dat een strakke pl@sser krijgt van de zogeheten analoge kwaliteit. Uiteraard wel te beluisteren via een gouden netstekkers en ingestraalde netkabels...

Ik had liever de originele digitale file welke ze daar op de PC hadden geloof ik :-D Of gewoon een echte oude plaat welke geheel analoog is opgenomen uit de goede oude tijd...

Ze zijn tegenwoordig ook weer cassettebandjes aan het maken... :-| Ook leuk voor de vintage ervaring!
https://www.debandjesfabriek.nl/

Groeten, Roland

Kam dit tegen op YT

door MarcelvdG @, 05-01-2023, 17:14 (477 dagen geleden) @ Roland Huisman

Er bestaan ook wel volledig analoog opgenomen nieuwe platen hoor, al zijn die in de minderheid. Bij Record Industry in Haarlem hebben ze er een complete analoge studio met overwegend buizenapparatuur voor ingericht.

Kam dit tegen op YT

door Peter1952 @, Almere, 05-01-2023, 19:01 (477 dagen geleden) @ MarcelvdG

Is dit niet een bestaande studio? Als ik me niet vergis Imperial, waar veel Nederlandse artiesten gebruik van hebben gemaakt?
En die RIAA correctie is nu eenmaal inherent aan platen.

Groeten,
Peter

Kam dit tegen op YT

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-01-2023, 23:02 (477 dagen geleden) @ Peter1952

Is dit niet een bestaande studio? Als ik me niet vergis Imperial, waar veel Nederlandse artiesten gebruik van hebben gemaakt?

Geheel analoog op de ouderwetsche manier kan ik natuurlijk wel waarderen :-)

En die RIAA correctie is nu eenmaal inherent aan platen.

RIAA is de bekendste overgebleven standaard. Er waren er in de vroege dagen echter wel meer. De platenexperts zullen de standaarden wellicht wat beter kennen. Hanze HiFi had destijds een phonotrap staan waarmee de 'gekke' standaarden konden selecteren voor oude platen. Dat was wel een leuke demo.

Groeten, Roland

Kam dit tegen op YT

door Jan Bus @, Amersfoort, 09-01-2023, 12:29 (473 dagen geleden) @ Roland Huisman

Er zijn heel wat standaards geweest tot ca 1958, toen RIAA algemeen werd (hoewel in Duitsland de CCIR norm nog langer in gebruik was). Als verzamelaar van 78-toeren platen kan ik bij het digitaliseren vrij eenvoudig softwarematig de juiste correctie toepassen. Op deze site kun je zien hoeveel afspeelcorrectie er wel niet zijn geweest https://wiki.audacityteam.org/wiki/78rpm_playback_curves
Bij oude platen kun je de geluidskwaliteit verbeteren door de juiste correctie. 78 toeren platen klinken met RIAA vaak te dof en boemerig.

Groet, Jan

Kam dit tegen op YT

door franc @, Loosbroek, 09-01-2023, 14:11 (473 dagen geleden) @ Jan Bus

Hoi Jan,

Wat ik gemerkt heb is dat veel 78 toeren platen met een fatsoenlijk kristal element zeer goed geluid geven.
Of de afspeelcorrectie dan juist is betwijfel ik.
Maar mij viel op dat na het draaien van div mono singles het draaien van div 78 toeren platen een veel beter geluid gaf.
Vooral meer kracht en openheid!

Mvg Frank

Kam dit tegen op YT

door Jan Bus @, Amersfoort, 09-01-2023, 19:42 (473 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Jan Bus, 09-01-2023, 19:45

Hoi Frank,

Bij het ontwerpen van kristalelementen probeerden de fabrikanten de RIAA correctie te benaderen zonder aanvullende maatregelen. Dat is maar ten dele gelukt gezien de grote variatie bij deze elementen. De meeste Amerikaanse merken pasten na ca. 1954 ook op 78 toeren de RIAA correctie toe. Die worden dus bij benadering juist weergegeven. De Europese merken dus niet hoewel de afwijkingen van platen tussen 1950-1958 niet zo groot zijn en goed te corrigeren met de klankregelaars als je dat zou willen. Bij de meeste Europese merken (behalve Decca FFRR platen) worden voor 1950 (Amerika voor 1940) de hoge tonen niet opgehaald bij opname en zullen bij weergave te dof klinken met een kristal element maar dat zal meestal niet opvallen vanwege de plaatruis. De ruis geeft de indruk van hoge tonen die er niet zijn. Het is maar afwachten hoe het klinkt met een kristal element op 78 toeren. Ook bij elementen van hetzelfde merk zijn er verschillen. Persoonlijk vind ik de Philips AG3310 te dof en te bonkerig terwijl de AG3016/GP316 een stuk beter klinkt. Zeker als je dit afsluit met 47 kOhm en via een verzwakker op een MD ingang aansluit (nog wel RIAA dus klankregelaars gebruiken). Ik heb zelf indertijd een voorversterker gebouwd met omschakelbare correcties en dreun/ruisfilters. Ik draai meestal 78 toeren op een Dual 704 met verwisselbare Shure M44 elementen omdat daar door de jaren het gemakkelijkst naalden voor 78 toeren te krijgen zijn ook met afwijkende afronding.

Ik ervaar ook dat singletjes uit de jaren 50/60 tot ca 1963 vlak en weinig dynamisch klinken. De 78 toeren plaat klinkt dan een stuk beter. Maar dat geldt zowel voor kristal als MD-elementen. Er zijn zeker platen te vinden die op 45 en op 78 toeren zijn geperst. Je zou dan kunnen vergelijken.

Groet, Jan

Kam dit tegen op YT

door franc @, Loosbroek, 10-01-2023, 13:25 (472 dagen geleden) @ Jan Bus

Hoi Jan,

Idd kwestie van elementen vergelijken.
Het door mij destijds gebruikte element was een Ronette TO284, de letters daarachter weet ik zo niet.
Die zat in een Collaro speler, tesamen gebouwd met de 3 Watt Mullard versterker met EF86 en EL84 met een klein speakertje in een grote koffer.
Lijkt zelfbouw te zijn.

De GP316 is idd een goed element, die laat ook het beste horen van de 78T platen.
Keertje geprobeerd met de AG9119 met 30 cm AD1255M7 speaker.

De AG3310 heb ik wel eens gehoord, niet slecht maar wel grote onderlinge verschillen tussen meerdere exemplaren.

Met MD elementen en 78T naald heb ik geen ervaring.

Mvg Frank

Kam dit tegen op YT

door franc @, Loosbroek, 12-01-2023, 10:02 (470 dagen geleden) @ Jan Bus

Hoi Jan,

Ik heb geen muziek nummers op beide formaten.
Dan zou je idd kunnen vergelijken maar ik ga er wel van uit dat de 78T wint mits die normaal afgespeeld is en niet “geploegd”.

Mvg Frank

Kam dit tegen op YT

door Jan Bus @, Amersfoort, 12-01-2023, 18:56 (470 dagen geleden) @ franc

Er is wat merkwaardigs aan de hand hiermee. Men is in Nederland in 1958 met de productie van 78-toeren gestopt omdat de verkoop hiervan nog maar een fractie zou zijn van de verkoop van 45 toeren singles. Van de grote hits uit de periode 1955 - 1958 ben ik door de jaren heen echter veel meer 78 toeren platen tegengekomen dan 45 toeren singles. Ik vraag me dan ook af of de fabrikanten in 1958 niet gewoon de stekker uit de 78 toeren productie uitgetrokken hebben omdat ze vonden dat de omschakeling naar 45 toeren niet snel genoeg ging. Ik kan ook geen 78 met 45 toeren persingen vergelijken. Ik heb ze niet.

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-01-2023, 22:41 (470 dagen geleden) @ Jan Bus

Is ook een kosten aspect.
Bekijk materiaal hoeveelheid maar.

Zelf sta ik versteld van dynamiek soms van die 78T afgespeeld op een GP412 met 78T naald.

Helaas zijn heden vele 78T verknald met defecte slechte naalden, verkeerd afspelen enz.
Te veel gedraaid op oude versleten zwaar lopende kromme slinger grammofoons.
Nadat vele 78T met zorg zijn behandeld door de 1e eigenaar zijn vele collecties beland bij onkundige personen die de oude collectie mochten overnemen.
Niet wisten dat de naalden gewisseld moesten worden enz enz.

Volgende generatie , welke nu vele decennia later, de platen moet vissen uit stapels
die al ettelijke malen in dozen rond gejouwd worden.
Zand vuil enz , kijk op de beurzen maar hoe die platen er zonder hoezen er bij liggen, staan enz.

Vele 78T heb ik al decennia in bezit en veel komt uit 1e collecties.
Maar ook veel totaal grijs gedraaid, verknoeit enz.
De platen welke op de goede slinger gram gaan zijn uitgekozen.
Overige slechte gaan op koffergrams van bedenkelijke kwaliteit.

Rest gaat op betere pick-ups.

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2023, 21:11 (477 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt helemaal.
Hoewel een enkeling volgens mij nog wel probeert ook geheel analoog.
Is ook een prijskaartje.

Toch vind ik het kopen van nieuwe LP's toch gewoon leuk.
Het bezig zijn met muziek.
Opzoeken in de kast, klooien met die naald, dan weer plaat schoonmaken.
Hoewel wat gekraak me niet eens echt stoort.

Voornamelijk met stel vrienden de kast platen door nemen.
Nadeel, volgende dag ben ik weer uur bezig die enorme stapel rommel
weer op te ruimen.
Na avondje liggen diverse platen en hoezen door de kamer:-D :-D

Of de vraag "heb jij die LP dubbel..", ander weer "Kijk eens wat ik uit een oude bak
platen gescoord heb.."

Gezegd ik heb dan ook geen spottify,,
Mijn spottify is random een plaat uit die kast trekken.

Of een cassette bandje of Reel tape uit de kast trekken en maar afwachten wat er op staat.
Ik was niet zo van opschrijven op die tapes.
Wel eens gestart met een schriftje en cassettes nummeren, maar dat is zo'n gedoe.

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2023, 21:35 (477 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hier Pick-upje van 1$ M.
En voor dat geld moet je ook nog die naald zelf in de groef zien te zetten!

Tja of echt beter klinkt dan mijn Dual 721 ??
Geloof ik niet.

En mijn 22AF967 is echt wel beter dan deze 2$ M !
Hahah gewoon omdat ik dat vind.

Zal zo die zelfde LP van Fleetwood Mac "Rumours" eens opzetten.

Ach ja
En zo'n Pioneer setje dat maken ze toch niet meer.

Is wel een pracht , zeker.

Nu loopt de jeugd allemaal met zo'n JBL boxje met wifi of blauwe tand .

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-01-2023, 21:50 (477 dagen geleden) @ Maurice

[image]

22AF967 met GP422 en Shibata Diamant Naald.
[image]

Kam dit tegen op YT

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-01-2023, 23:05 (477 dagen geleden) @ Maurice

Mooi setje Maurice! Ik moet eens bij je komen buurten, dan mag je gelijk een demo geven :-)

Groeten, Roland

Kam dit tegen op YT

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2023, 19:16 (476 dagen geleden) @ Roland Huisman

Prima, gezellig.

Kam dit tegen op YT

door franc @, Loosbroek, 06-01-2023, 10:19 (476 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door franc, 06-01-2023, 10:23

Dit “setje” doet me denken aan mijn dienst tijd.
Daar in Seedorf bij de WZZ was dit mooie topklasse spul zo verkrijgbaar!
Kwam je bij ons in de regio niet zomaar tegen!
En heel wat stukken goedkoper dan hier in NL!
Een dienstgenoot had zich daar een toren aangeschaft met draaitafel, tuner, cassettedeck, SA8800 versterker en grote HPM150 boxen en het meubel.
Dat stond dan even opgesteld op de groepskamer, zeer indrukwekkend om te zien en horen!
Dat moest dan bij verlof wel even de grens over, maar dat wist hij wel te fixen, hij woonde in de Achterhoek tegen de grens!
Ik heb zelf toen de TX7800 tuner gekocht voor slechts 180 marken, was een demo model.
Kocht je in NL nog geen standaard tunertje voor!
Ik had zelf de SA608 al staan, was een standaardklasse versterker.

Ik herinner me dat deze serie toen werd opgevolgd door de bronskleurige serie met die plastic klepjes ervoor.
Dus die machtige toren was ook een aanbieding geweest!
Ik praat over eind ‘81.
Toen waren de hifi winkels nog echte snoepwinkels!
Vooral daar in Seedorf met veel topklasse in het assortiment!

Mvg Frank

powered by my little forum