Beocord 3300 cassette recorder (Algemeen)

door FredDijksman @, 10-03-2023, 14:43 (412 dagen geleden)

Het gaat om een Beocord cassette speler model 3300 type 2942
Ik heb voor een kennis de snaren vervangen en dat is prima gegaan maar nu blijkt er nog een foutje in te zitten.
Bij het snel vooruit en terugspoelen slaat het systeem de motor soms uit. Niet elke keer en het lijkt volstrekt willekeurig op te treden.
Ik heb de schema's op internet gevonden maar niet het volledige service manual maar de schema's helpen mij niet echt verder. Er staat een simpel schema op print 22 gekoppeld aan de motor IC1 HAL , dat zou er mee te maken kunnen hebben dacht ik. Maar in het apparaat lijkt het een wieltje wat voor een kopje draait met een nauwe luchtspleet ertussen.
Is er iemand die misschien weet of dit op te lossen is en wat er eventueel aan te doen.
Alvast dank.

Beocord 3300 cassette recorder

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-03-2023, 15:24 (412 dagen geleden) @ FredDijksman

Maar in het apparaat lijkt het een wieltje wat voor een kopje draait met een nauwe luchtspleet ertussen.

Dag Fred,

Er zou een pulsje uit het kopje moeten komen wat ervoor zorgt dat de motor blijft draaien. Ik heb een tijdje terug een Philips cassettedeck op de werkbank gehad met een soortgelijk probleem (spontaan uit gaan). Hier was het snaartje wat het wieltje met magneet aandreef net iets te slap. Meestal ging het goed, maar soms niet en dan stopte de zaak. Geen idee hoe het bij jou Beocord zit, maar technisch lijken die dingen best voor op zo'n Philips systeem....

Bij mij werkte het weer perfect na het vervangen van de snaar (die ook de bandteller aandreef).

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Beocord 3300 cassette recorder

door FredDijksman @, 10-03-2023, 15:45 (412 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,
Dank voor je suggestie.
Ik heb een nieuw setje snaren besteld bij elekro Andijk en bij de montage vond ik wel dat dat kleine snaartje wat losjes was maar hij draait zo op het oog prima. Maar ik ga zeker proberen er een iets kleiner snaartje op te zetten en dan nog eens kijken.

Beocord 3300 cassette recorder

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-03-2023, 16:22 (412 dagen geleden) @ FredDijksman

Je kan er ook een scoop aan hangen, je moet mooie pulsjes zien bij ronddraaien (uiteraard moet je wel een scoop hebben)

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Beocord 3300 cassette recorder

door Goldline @, Oranjedorp, 10-03-2023, 17:07 (412 dagen geleden) @ Leo Snoeren

inderdaad Leo, op de print(22) van het loopwerk zit een hall transistor waar een rond magneetje langs moet draaien, deze verzorgd de autostop.

--
Cees PA1DBA

Beocord 3300 cassette recorder

door Paul @, 11-03-2023, 17:02 (411 dagen geleden) @ FredDijksman

Hallo Fred,

Ik heb een compleet servicedocument voor je.

Beocord 3300 cassette recorder

door FredDijksman @, 12-03-2023, 00:09 (411 dagen geleden) @ Paul

Ik heb je een mail gestuurd

powered by my little forum