taperecorder commodore 64 problematiek (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 25-04-2023, 22:31 (361 dagen geleden)

Zoals in eerdere berichten hebben jullie kunnen zien dat ik mij weer verdiept heb in de oude c64. Weliswaar bezit ik nu 2 diskdrives, maar ben eerst maar eens begonnen met de cassetterecorders. Ik heb er nu een drietal.
Het inlezen via cassettes (zowel officiele, als zelf opgenomen), geeft de nodige problemen.
Ik heb het sterke vermoeden dat de afstelling van de kop (als dat gedaan is door vorige eigenaren) al de nodige problemen kan geven.
Ik heb niet zo veel ervaring maar ik denk dat het vergelijkbaar zal zijn met afstelling van de kop van taperecorders waarbij volgens mij het advies is om er vooral niet aan te komen omdat het fabriek af is ingesteld.
Is het nu zo dat elke commodore cassetterecorder zijn eigen afstelhoogte heeft om zou hij zo in te stellen moeten zijn dat in ieder geval de door fabrikantn geleverde cassettes altijd te lezen zouden moeten zijn.
Ik zag op het internet ook filmpjes voorbij komen met afstellen mbv oscilloscoop maar daar beschik ik niet over.
De andere mogelijkheden met het afstellen van een geluidsbandje met een bepaald signaal en dan afstellen mbv een schroevendraaier daat lijkt mij nogal grof.
Misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden waardoor het niet goed funtioneert (C's die verlopen zijn, tape die verouderd zijn).
Kortom advies om het weer werkend te krijgen zijn welkom.
mvg
Frans

taperecorder commodore 64 problematiek

door snameroc @, Etten Leur, 25-04-2023, 22:35 (361 dagen geleden) @ ffeilers

Ik deed in het verleden een signaal volger aansluiten zodat je de piepjes kon horen. En dat gewoon op gehoor, is niet moeilijk en niet heel kritisch. Maar laatst had ik er een waar de toontjes vals klonken, een nieuwe snaar was de oplossing.

taperecorder commodore 64 problematiek

door ffeilers @, Breda, 25-04-2023, 23:15 (360 dagen geleden) @ snameroc

Ik deed in het verleden een signaal volger aansluiten zodat je de piepjes kon horen. En dat gewoon op gehoor, is niet moeilijk en niet heel kritisch. Maar laatst had ik er een waar de toontjes vals klonken, een nieuwe snaar was de oplossing.

als je geen signaalvolger hebt kan je ook een gewoon klein speakertje gebruiken (las ik elders in dit forum)?
Maar ik had idd ook op youtube al gezien dat ook een nieuwe snaar het probleem zou kunnen oplossen.

Ook het software programma "cassette azimuth" installeren schijnt een optie te zijn.

Wat ik mij echter afvraag is of je dan na het instellen altijd de fabrieksmatig gemaakte cassettes altijd moet kunnen inlezen ?

taperecorder commodore 64 problematiek

door henkk56 @, 26-04-2023, 07:07 (360 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henkk56, 26-04-2023, 07:09

Cassettes lezen was altijd al een heikel punt met de Commodores.
Voor mijn neefje had ik destijds een Commodore cassetterecorder van
een signaalmetertje voorzien.
Van het gaatje voor de azimuth schroef had ik een gleufje gemaakt en
de schroef van een knopje voorzien dat uit de gleuf stak.
Zo kon je m in een wip op alle in omloop zijnde cassettes afstellen.:-D
(Ik heb m nog ergens,hij doet het nog steeds uitstekend.)

Henk

taperecorder commodore 64 problematiek

door ffeilers @, Breda, 26-04-2023, 11:03 (360 dagen geleden) @ henkk56

Cassettes lezen was altijd al een heikel punt met de Commodores.
Voor mijn neefje had ik destijds een Commodore cassetterecorder van
een signaalmetertje voorzien.
Van het gaatje voor de azimuth schroef had ik een gleufje gemaakt en
de schroef van een knopje voorzien dat uit de gleuf stak.
Zo kon je m in een wip op alle in omloop zijnde cassettes afstellen.:-D
(Ik heb m nog ergens,hij doet het nog steeds uitstekend.)

Henk

Hoi Henk, ik heb je hierover een pm gestuurd. met vr gr Frans

taperecorder commodore 64 problematiek

door henkk56 @, 26-04-2023, 14:34 (360 dagen geleden) @ ffeilers

Ik heb een mail met de details gestuurd.

Henk

taperecorder commodore 64 problematiek

door ffeilers @, Breda, 26-04-2023, 19:23 (360 dagen geleden) @ henkk56

Ik heb een mail met de details gestuurd.

Henk

Dank voor de toezending Henk !!
mvg
Frans

powered by my little forum