taperecorder commodore 64 problematiek (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 25-04-2023, 22:31 (361 dagen geleden)

Zoals in eerdere berichten hebben jullie kunnen zien dat ik mij weer verdiept heb in de oude c64. Weliswaar bezit ik nu 2 diskdrives, maar ben eerst maar eens begonnen met de cassetterecorders. Ik heb er nu een drietal.
Het inlezen via cassettes (zowel officiele, als zelf opgenomen), geeft de nodige problemen.
Ik heb het sterke vermoeden dat de afstelling van de kop (als dat gedaan is door vorige eigenaren) al de nodige problemen kan geven.
Ik heb niet zo veel ervaring maar ik denk dat het vergelijkbaar zal zijn met afstelling van de kop van taperecorders waarbij volgens mij het advies is om er vooral niet aan te komen omdat het fabriek af is ingesteld.
Is het nu zo dat elke commodore cassetterecorder zijn eigen afstelhoogte heeft om zou hij zo in te stellen moeten zijn dat in ieder geval de door fabrikantn geleverde cassettes altijd te lezen zouden moeten zijn.
Ik zag op het internet ook filmpjes voorbij komen met afstellen mbv oscilloscoop maar daar beschik ik niet over.
De andere mogelijkheden met het afstellen van een geluidsbandje met een bepaald signaal en dan afstellen mbv een schroevendraaier daat lijkt mij nogal grof.
Misschien zijn er ook nog andere mogelijkheden waardoor het niet goed funtioneert (C's die verlopen zijn, tape die verouderd zijn).
Kortom advies om het weer werkend te krijgen zijn welkom.
mvg
Frans

taperecorder commodore 64 problematiek

door snameroc @, Etten Leur, 25-04-2023, 22:35 (361 dagen geleden) @ ffeilers

Ik deed in het verleden een signaal volger aansluiten zodat je de piepjes kon horen. En dat gewoon op gehoor, is niet moeilijk en niet heel kritisch. Maar laatst had ik er een waar de toontjes vals klonken, een nieuwe snaar was de oplossing.

taperecorder commodore 64 problematiek

door ffeilers @, Breda, 25-04-2023, 23:15 (360 dagen geleden) @ snameroc