diskette station (Gezocht)

door ffeilers @, Breda, 07-05-2023, 19:51 (327 dagen geleden)

Voor een commodore amiga 500 zoek ik een intern diskette station.
Na enig zoekwerk vermoed ik dat oorspronkelijk een

"Alps - Disk drive - Floppy Disk ( 1.44 MB ) - Floppy - internal - 3.5" - light grey
DF354H090F

er in was geplaatst.

verdere info:

Dimensions (WxDxH) 10.2 cm x 14.5 cm x 2.5 cm
Weight 0.4 kg
Storage Removable Floppy Disk - 3.5" x 1/3H
Storage Removable Capacity 1.44 MB
Media Type Floppy Disk - 3.5"
Data Transfer Rate 500 KBps (external)


Ik heb geen idee of elk ander diskettestation er ook voor gebruikt kan worden.
Iemand die mij hierover kan informeren en .... wellicht iemand die een diskettestation beschikbaar heeft.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

diskette station

door henk vdb @, Breda, 07-05-2023, 22:51 (326 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 07-05-2023, 23:09

Ik meen mij te herinneren dat er voor de Amiga 500 "DD 720kB" floppies gebruikt werden, als dat klopt zou het dus geen 1,44MB drive zijn.

De indeling zoals die voor de A500 op de floppies geschreven is/wordt is in ieder geval niet zonder meer leesbaar op een standaard windows PC met 3,5 inch drive (zowel HD 1,44MB als DD 720kB).

Voor wat het waard is ergens zien staan:

"The Amiga 880 Kbyte floppy drive was identical to the 720 Kbyte pc drive (raw storage about 1 Mbyte). Raw data was captured from the drive, stored in memory using DMA and then processed with the help of the Blitter."

Weet je zeker dat de drive defect is? Ook hier weer: schijven die met een windows pc geformatteerd zijn geven vaak problemen als je ze probeerd te overschrijven met een Amiga, omdat deze de schijf anders beschrijft en er dus storende resten van de oude data achter kunnen blijven. Probeer een nieuwe nooit gebruikte schijf of een schijf die gewerkt heeft met een A500 om dat uit te sluiten. Wil je een HD-schijf gebruiken (succes of niet is niet te voorspellen) dek dan het HD-identificatie gat van de schijf af met een stevig niet licht-doorlatende sticker, zodat de drive deze schijf als DD gebruikt.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 08-05-2023, 17:12 (326 dagen geleden) @ henk vdb

Ik meen mij te herinneren dat er voor de Amiga 500 "DD 720kB" floppies gebruikt werden, als dat klopt zou het dus geen 1,44MB drive zijn.

De indeling zoals die voor de A500 op de floppies geschreven is/wordt is in ieder geval niet zonder meer leesbaar op een standaard windows PC met 3,5 inch drive (zowel HD 1,44MB als DD 720kB).

Voor wat het waard is ergens zien staan:

"The Amiga 880 Kbyte floppy drive was identical to the 720 Kbyte pc drive (raw storage about 1 Mbyte). Raw data was captured from the drive, stored in memory using DMA and then processed with the help of the Blitter."

Weet je zeker dat de drive defect is?

de commodore amiga a500 die ik nu heb heeft geen diskettestation (meer). Op mijn zoektocht vond ik dus het eerder in de topic gemelde model

Misschien nog leuk als toevoeging: ik heb met https://chat.openai.com/ de vraag gesteld: welk diskettestation hoort bij een commodore amiga 500

het antwoord is: Een Commodore Amiga 500 gebruikt een interne 3,5 inch diskettestation. Dit station kan zowel DD (Double Density) als HD (High Density) floppy disks lezen en schrijven. Het kan ook 880 KB DD-disks formatteren en 1760 KB HD-disks formatteren. Merk op dat de Amiga 500 geen ingebouwde harde schijf heeft en dus volledig afhankelijk is van externe opslagmedia, zoals diskettes of harde schijven die zijn aangesloten op de externe poorten

ik ga nog wel verder eea uitzoeken

MAAR: ik ben dus nog steeds op zoek naar een diskettestation

diskette station

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-05-2023, 20:15 (326 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Ben, 08-05-2023, 20:27

Tja, misschien zul je eerst het e.e.a. kunnen uitzoeken.
Deze komen uit (sloop) computers over de jaren heen, zie foto.
groet, Ben

[image]

diskette station

door henk vdb @, Breda, 08-05-2023, 20:45 (326 dagen geleden) @ ffeilers

ik heb met https://chat.openai.com/ de vraag gesteld...

Tja, als je onze antwoorden daarmee gaat vergelijken dan kunnen we ons de moeite beter besparen. Veel succes.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 08-05-2023, 21:22 (326 dagen geleden) @ henk vdb


Tja, als je onze antwoorden daarmee gaat vergelijken dan kunnen we ons de moeite beter besparen. Veel succes.

Ik krijg nu het idee dat ik iets verkeerd heb gedaan en laat ik juist nu altijd proberen voorzichtig te zijn en niet zonder zelf maar ook al geprobeerd hebben iets uit te zoeken voordat ik vragen stel, blijkbaar dit keer niet in geslaagd ?

mvg
Frans

diskette station

door henk vdb @, Breda, 08-05-2023, 21:30 (326 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 08-05-2023, 21:41

Ach Frans, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als dat die opgediend wordt :-D

Uit de A500 user manual:

[image]

Maar misschien is dat wel achterhaald, want in de tijd dat dat geschreven werd hadden ze nog niet van die AI-sites....

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2023, 01:32 (325 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-05-2023, 01:36

Het punt is denk ik dat AI chats relatief onbetrouwbaar zijn. Een beetje zoals Wikipedia maar dan zonder duidelijk foutcorrectiemechanisme voor verifieerbare fouten.

Als je iets opzoekt omdat je het niet wist, kun je ook niet controleren of het antwoord klopt of aan de AI vragen hoe zeker hij van zijn zaak is, wat het systeem tamelijk waardeloos maakt voor kennisvragen.

Zoiets zou ik liever opzoeken op Wikipedia (waar lezers in principe fouten corrigeren) of op een site over Amiga's. Daar kunnen ook fouten op staan, maar als een paar bronnen hetzelfde zeggen of als wikipedia inclusief citaties is dan mag je er meestal wel op vertrouwen.

Ik geef alvast preventief aan wat mijn redenatie achter mijn antwoord is, dat zal een AI nooit doen:

Ervan uitgaande dat de AI gelijk heeft en de floppydrive er standaard uitziet, zou een 1,44MB drive waarschijnlijk werken. Dat concludeer ik naast het uiterlijk van de drive, uit de vermelding van HD en 1760KB. De ongeformatteerde capaciteit van HD diskettestations wordt ook wel als 2MB aangeduid en hoeveel minder je er precies op kwijt kunt hangt van de formattering en het bestandssysteem af.

Als het niet klopt en hij slechts 800KB ondersteunt, dan gaat het niet om HD maar om DD diskettestations. Ook daar vermoed ik dat een standaard PC exemplaar gewoon zal werken, maar 720KB drives waren in de PC tijd ook al wat zeldzamer.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 09-05-2023, 10:40 (325 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dank Maarten, nu nog op zoek naar een diskette station zodat ik eea kan uitproberen. Liefst één die ik kan ophalen in de buurt van mijn woonplaats Breda.

met vr groet
Frans

diskette station

door Lovam @, Eindhoven, 09-05-2023, 19:07 (325 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,

Ik heb nog wel enkele van die drives, waarschijnlijk alle 1.44 MB

Data-connector: 34 pins.
2 st. zonder frontje.
Breed: 10 cm
Lengte: 13,5 / 14,5 / 15 cm.

Ik woon wel wat verder weg van Breda.

Als je interesse hebt, stuur maar een PB.

Martin

diskette station

door ffeilers @, Breda, 09-05-2023, 19:32 (325 dagen geleden) @ Lovam

Hoi Martin,
ik heb een pb gestuurd
mvg
Frans

diskette station

door ffeilers @, Breda, 17-06-2023, 20:31 (286 dagen geleden) @ Lovam

Hallo Frans,

Ik heb nog wel enkele van die drives, waarschijnlijk alle 1.44 MB

Data-connector: 34 pins.
2 st. zonder frontje.
Breed: 10 cm
Lengte: 13,5 / 14,5 / 15 cm.

Ik woon wel wat verder weg van Breda.

Als je interesse hebt, stuur maar een PB.

Martin

Ik heb je een email gezonden, maar geen reactie meer terug gekregen, mvg Frans

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-05-2023, 23:45 (326 dagen geleden) @ ffeilers

Gezien er geen jumpers opzitten, verwacht ik dat een 720KB PC drive zou moeten werken. Bij bijvoorbeeld MSX was dat vaak anders, dan moest je de nodige jumpers omzetten en als die er niet op zaten, had je pech.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 08-05-2023, 17:12 (326 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Gezien er geen jumpers opzitten, verwacht ik dat een 720KB PC drive zou moeten werken. Bij bijvoorbeeld MSX was dat vaak anders, dan moest je de nodige jumpers omzetten en als die er niet op zaten, had je pech.

zie mijn antwoord op Henk vd B

mvg
Frans

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-05-2023, 20:33 (326 dagen geleden) @ ffeilers

Daaruit begrijp ik dat het waarschijnlijk een 1,44MB loopwerk zou moeten zijn. Dat maakt de zoektocht makkelijker. want die werden tot voor een jaar of 10 geleden in elke PC gemonteerd.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 09-05-2023, 21:05 (325 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vond nu op een commodore amiga 500 site de volgende info:

Announced: January 1987
Price: $699.99
CPU: Motorola 68000 @ 7.14 MHz
RAM: 512K stock, 8Meg max.
Display: 16 colors at 640 X 400
4096 colors at 320 X 200.
Ports: Parallel, serial, floppy
RGB, RF, composite video
Stereo audio, joysticks
System bus
Storage: Internal 880K 3.5-inch floppy.
OS: AmigaDOS 1.34
"Workbench" GUI

met andere woorden een 3.5 inch floppy van 880K

ik ben nu in verwarring wat ik nu moet zoeken, ik ging uit van 1,4mb. Veel lees ik ook over 720kb, maar de waarde 880K was ik nog niet tegengekomen.

Misschien kan iemand het mij uitleggen?

diskette station

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-05-2023, 21:23 (325 dagen geleden) @ ffeilers

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2023, 22:10 (325 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-05-2023, 22:21

Of een drive 720KB of 880KB op een DD (double density) diskette kwijt kan, hangt van de formattering af. Het zou dus om dezelfde drive gaan. Diskettes werden door de fabrikanten soms ook als 1MB ongeformatteerd of 2MB ongeformatteerd geadverteerd in plaats van 720KB of 1,44MB.

Vooropgesteld dat ze geen rare truukjes met de draaisnelheid uithalen zoals bij de Mac of de aansturing net niet helemaal hetzelfde is zoals bij MSX zou een 720KB PC-drive dus een goede kans maken.

Op de foto die je plaatste zie geen aanwijzingen voor rare truukjes, maar zekerheid kan ik zoals gezegd helaas ook niet bieden.

Je kunt verder niet aan de aansluitingen zien of een drive voor DD (720K) of HD (1,44MB) is; de PC drives van 1,44MB die je aangeboden zijn, zullen fysiek passen alleen zal het met de aansturing wel misgaan als de drivers/bios van je Amiga alleen ingericht zijn voor DD stations/diskettes. Opzich een interessant experiment; misschien kan je geen op een andere Amiga beschreven diskettes lezen, maar wel diskettes die je er zelf mee beschrijft.

diskette station AANVULLING

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-05-2023, 22:48 (324 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als ik zoek op typenummer Alps DF354H090F dan suggereren de zoekresultaten dat dit een normale 1,44MB drive is.

Dus als de drive op je foto goed werkt, dan zou een andere 1,44MB drive ook werken.

diskette station

door ffeilers @, Breda, 10-05-2023, 09:18 (324 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Of een drive 720KB of 880KB op een DD (double density) diskette kwijt kan, hangt van de formattering af. Het zou dus om dezelfde drive gaan. Diskettes werden door de fabrikanten soms ook als 1MB ongeformatteerd of 2MB ongeformatteerd geadverteerd in plaats van 720KB of 1,44MB.

Vooropgesteld dat ze geen rare truukjes met de draaisnelheid uithalen zoals bij de Mac of de aansturing net niet helemaal hetzelfde is zoals bij MSX zou een 720KB PC-drive dus een goede kans maken.

Op de foto die je plaatste zie geen aanwijzingen voor rare truukjes, maar zekerheid kan ik zoals gezegd helaas ook niet bieden.

Je kunt verder niet aan de aansluitingen zien of een drive voor DD (720K) of HD (1,44MB) is; de PC drives van 1,44MB die je aangeboden zijn, zullen fysiek passen alleen zal het met de aansturing wel misgaan als de drivers/bios van je Amiga alleen ingericht zijn voor DD stations/diskettes. Opzich een interessant experiment; misschien kan je geen op een andere Amiga beschreven diskettes lezen, maar wel diskettes die je er zelf mee beschrijft.

dank voor je info Maarten, als ik de drives bezit ga ik het uitproberen, mvg FRans

diskette station

door henk vdb @, Breda, 10-05-2023, 14:52 (324 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henk vdb, 10-05-2023, 15:02

Waarom leest niemand de downloadbare handleiding van de A500? Daar heeft dus niemand het over en er wordt maar een beetje heen en weer gesuggereerd.


De oorspronkelijke drive IS een DD drive en het stukje uit de originele A500 handleiding geeft aan "you must use double sided double density diskettes typically identified with 2DD on the package".
Dat heb ik in een van mijn reacties al aangegeven maar blijkbaar wordt het niet gelezen.

DD diskettes waren als ze DOS geformatteerd werden 720kB, de A500 gebruikt een eigen indeling en heeft daarom ook iets meer vrije ruimte op een DD schijf. Dat er later allerlei dingen geprobeerd zijn doet niets af aan de oorspronkelijke configuratie. Standaard geconfigureerde voor PC bedoelde drives gaan niet zondermeer werken, MISSCHIEN door het wijzigen van een en ander. Ik heb dat in de tijd dat de Amiga actueel was al lang geprobeerd allemaal maar toen was het nog veel moeilijker zo niet onmogelijk om informatie te vinden.

Mijn advies is dus EERST originele officiele beschikbare docs bekijken!

diskette station

door ffeilers @, Breda, 10-05-2023, 16:52 (324 dagen geleden) @ henk vdb

dank voor het advies Henk,
mvg
Frans

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-05-2023, 18:36 (324 dagen geleden) @ henk vdb

Mijn uitgangspunt was dat in zulke handleidingen meestal niet staat welke drives exact gebruikt worden maar hooguit een artikelnummer van de computerfabrikant, niet van de OEM en ook niet of de interface gelijk is aan de industriestandaard en welke variant ervan.

Staat dat in dit geval wel in de handleiding? Dan was mijn uitgangspunt incorrect.

DS DD was hier al naar boven gekomen als waarschijnlijkste, hoewel HD ook genoemd is totdat duidelijk werd dat dat niet origineel is.

Het kan ook daarom zijn dat de drive op de foto misleidend is, maar dat is wel degelijk een standaard PC drive. Zelfs een 1,44MB type.

Heb ik wel correct begrepen dat de drive op de foto goed werkt?

diskette station

door ffeilers @, Breda, 10-05-2023, 18:39 (324 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

de foto heb ik gevonden op internet en daarom ging ik er vanuit dat het een 1,4 mb drive was (dus de standaard), afijn dat blijkt inmiddels niet zo te zijn (Manual van Henk) . Ik vermoed omdat ik de foto heb gevonden dat het wel degelijk kan werken.

zelf heb ik wel de amiga maar met een gotek drive. Gewoon uit interesse wil ik het ook proberen met een diskettestation, ws het beste om met een ds dd te beginnen.

groet
Frans

diskette station

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-05-2023, 01:13 (323 dagen geleden) @ ffeilers

Hoi Frans,

Zo zou ik het in jouw geval denk ik ook aanpakken.

powered by my little forum