Ontstoren autoradio (Algemeen)

door ruudam @, Utrecht, 08-06-2023, 20:10 (325 dagen geleden)

Het ontstoorsetje voor de autoradio werkt niet goed meer op AM, MW en LW.
Het is een serie spoel en parallel C.
Auto is Citroen Xantia Automaat. Deze heeft veel computers door automaat en hydr vering en veel storing. Autoradio is oude Sony. Hoe lager de freq hoe meer storing, LG is nauwelijks bruikbaar. (FM storingsvrij) Ligt niet aan antenne, maar zeker door voeding.
Als de motor uitstaat is het vrijwel storingsvrij.

De par C doet niets meer, alleen de spoel is lang niet genoeg. Geen idee van waarde L en C, staat er niet op. Toen de C nog goed was kon ik boven de 1200 kHz redelijk storingsvrij luisteren, nu niet meer.

Ik dacht C,s parallel te plaatsen zowel voor als na de spoel, enig idee wat ik daarvoor best kan gebruiken?
Of goed nieuw ontstoorsetje.

Ruud

Ontstoren autoradio

door soundman2 @, Wouw, 08-06-2023, 20:31 (325 dagen geleden) @ ruudam

Controleer zeker de voet van de antenne of de massa daarvan in orde is. Ook alle andere massa-aansluitingen, zoals de behuizing van de radio moeten OK zijn.Alle storing wordt binnen de carrosserie opgewekt en net als dat het niet in een kooi van Faraday kan storen, werkt dat principe omgekeerd ook. Het filter kan niet zo moeilijk zijn. De condensatoren zullen wel een paar honderd nF zijn.

Ontstoren autoradio

door Armand @, België, 08-06-2023, 22:20 (325 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Armand, 08-06-2023, 22:22

Ligt niet aan antenne, maar zeker door voeding.
Als de motor uitstaat is het vrijwel storingsvrij.


Ruud

Je kunt dit ontstoringsfilter eens proberen.
https://www.carinterface.nl/ontstoringsfilter-10amp-12v-nf-102

Groeten, Armand

Ontstoren autoradio

door ewoud @, Amstelveen, 09-06-2023, 17:00 (324 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,

In het verleden legde ik wel een aparte massadraad direct vanaf de radio naar de accu.
In de auto kan je op verschillende delen toch overgangsweerstand hebben waardoor de stoorsignalen via de massa bij de radio komen.
Als dir overweegt te gaan doen hoop ik dat het doorvoeren door het schutboard niet heel erg lastig is.

vriendelijke groet,

Ewoud

Ontstoren autoradio

door Armand @, België, 10-06-2023, 12:45 (323 dagen geleden) @ ewoud

Beste Armand,

In het verleden legde ik wel een aparte massadraad direct vanaf de radio naar de accu.
In de auto kan je op verschillende delen toch overgangsweerstand hebben waardoor de stoorsignalen via de massa bij de radio komen.
Als dir overweegt te gaan doen hoop ik dat het doorvoeren door het schutboard niet heel erg lastig is.

vriendelijke groet,

Ewoud

Klopt, goede massaverbindingen zijn essentieel in een auto.
Geen idee hoe oud de Citroën is maar ik schat zo'n 20/25 jaar en toen was er overdag nog heel wat te beluisteren op de MG en LG.
Wel vreemd want vanaf de jaren 80 werden de meeste auto's standaard voorzien van ontstoring voor autoradio's.

Groeten, Armand

Ontstoren autoradio

door ruudam @, Utrecht, 10-06-2023, 22:22 (323 dagen geleden) @ Armand

Dat was ontstoring voor ontsteking en dynamo.
Maar toen kwamen de computers....
De FM gaat altijd goed, maar de AM....
En nu is er de storing in Electrische autoos waardoor fabrikanten de hele AM maar weglaten, grote discussie in de VS.

Ontstoren autoradio

door ruudam @, Utrecht, 09-06-2023, 19:40 (324 dagen geleden) @ ruudam

Dank voor de antwoorden, ga er mee aan de slag.

Ontstoren autoradio

door Goldline @, Oranjedorp, 14-06-2023, 23:08 (319 dagen geleden) @ ruudam

Philips had bij hun AM radio's vaak een smoorspoel met een elko 2200uf/16 volt in een plastic doosje in de voedingsdraden opgenomen, om de voedingslijn te ontstoren.
misschien helpt dit Ruud.

--
Cees PA1DBA

Ontstoren autoradio

door ruudam @, Utrecht, 15-06-2023, 21:21 (318 dagen geleden) @ Goldline

Er zit een smoorspoel tussen van een oud filter. Maar daarvan is de C stuk, en is capaciteit voor en/of na de spoel nodig, want het ontstoort onvoldoende.

powered by my little forum