Acoustisch modem uit de steentijd (Gezocht)

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-06-2023, 12:51 (321 dagen geleden)

Hallo mensen,

Na twee jaar toch maar weer eens proberen... Ik ben opzoek naar een akoestisch modem uit de jaren zestig. Mijn oudste modem is een TMC uit 1968 en ik zou er graag nog een akoestische versie naast hebben van rond die tijd of ouder. Hier onder wat voorbeeldjes...

Alvast bedankt!
Groeten, Roland

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Acoustisch modem uit de steentijd

door soundman2 @, Wouw, 11-06-2023, 16:19 (321 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door soundman2, 11-06-2023, 16:27

op 10/6 had Leo Snoeren er nog een in de aanbieding.....
Die dingen stammen inderdaad uit de tijd dat PTT het absolute monopoly had.
Particulieren moesten soms meer als een half jaar wachten eer dat het (wel) meteen geleverde toestel werd aangesloten.....
Iets aansluiten vast op het telefoonnetwerk was helemaal al vragen om moeilijkheden.
Als je dan een niet PTT toestel aanschafte, die overigens vaak veel aantrekkelijker waren en meer mogelijkheden hadden, kreeg je van PTT te horen dat zij niet in actie kwamen als het niet goed werkte.

Acoustisch modem uit de steentijd

door Roland Huisman @, Zwolle, 11-06-2023, 19:41 (321 dagen geleden) @ soundman2

op 10/6 had Leo Snoeren er nog een in de aanbieding.....

Ik weet het, al is die niet uit de generatie waarvan ik het zoek...

Die dingen stammen inderdaad uit de tijd dat PTT het absolute monopoly had. Particulieren moesten soms meer als een half jaar wachten eer dat het (wel) meteen geleverde toestel werd aangesloten..... Iets aansluiten vast op het telefoonnetwerk was helemaal al vragen om moeilijkheden. Als je dan een niet PTT toestel aanschafte, die overigens vaak veel aantrekkelijker waren en meer mogelijkheden hadden, kreeg je van PTT te horen dat zij niet in actie kwamen als het niet goed werkte.

Voor zover ik weet waren die akoestische modems een 'work around' om zo niets aan de vaste lijn aan te hoeven sluiten. Hiermee kon men dus licenties omzeilen. Zo kon het vaste telefoontoestel voor de data gebruiken. De aansluitlicentie was overigens niet alleen in Nederland een issue...

Maar goed, het is allemaal wel een beetje van voor mijn tijd. :-)

Groeten, Roland

Acoustisch modem uit de steentijd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-06-2023, 08:56 (316 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 16-06-2023, 09:04

De A211 acoustisch Coupler is uit 1980.
Div IC's inwendig.

1980 is echt de tijd dat thuis computer op gang kwam en via BBS inbel systemen men kon gaan verbinden met servers. Destijds nog maximaal 300Bd
Vandaar dat meeste vindbare uit die jaren stammen.

In jaren 1970 was hooguit binnen bedrijven of misschien de directeur thuis, omdat de kosten enorm waren.

De getoonde TMC modem uit 1968 is werkelijk al unicum in de oudheid.

Mijn LEM/NR 200Bd modem uit 1971 direct aangesloten op PTT lijn, dus geen accoustic, werden
alleen bij bedrijven en instellingen toegepast.
Immers vaak hebben deze instellingen eigen telefooncentrales staan.

TMC modem denk ik 110Bd omdat ik weet dat die LEM/NR max 200Bd en de universiteit in België, die modem ontwikkeld heeft, niet hoger als 200Bd kon realiseren.

110Bd was de standaard voor die Teletype machines.

Over de Lem in mijn Teletype ASR33:
...de beruchte LEM-modem!
Deze hebben we zelf laten ontwikkelen door de universiteit van Leuven door onze vestiging in België. Veel van verkocht.
Nee, er zit geen draaischijf op.
Oorspronkelijk zat er een soort tussensteker (ook PTT) op.
Men haalde de standaard telefoonstekker uit het PTT wandcontactdoos. Prikte deze tussensteker op die plek en de originele PTT-stekker daar weer in.
Dit was een manier om de lijn- (a- en b-draad) te onderbreken en via de LEM- modem te laten gaan.

Als men dus een verbinding wilde maken, zetten men de Teletype knop op LINE.
En de knop bovenop op offline???
Men draaide dan het inbelnummer op de kiesschijf van de telefoon en als men aan de andere kant het modemgeluid hoorde, drukte men op de knop Online?? De telefoon lijn werd nu direct doorgeschakeld naar het modem.
Als de verbinding tot stand kwam, ging er ook nog een groen lampje in een toets branden. Andere lampjes gaven nog signalen van de modem aan. DSR? Data set ready. De derde knop is voor de motor start, al eerder beschreven.
Op deze manier had men geen kiesschijf op de Teletype nodig.

De 200 baud was eigenlijk een compromis.
De Teletype is 110 baud, dus genoeg. We wilden eigenlijk 300 baud voor andere snellere printers. Maar dat kregen ze niet voor elkaar binnen het budget!

powered by my little forum