Windows beveiliging (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2023, 18:41 (280 dagen geleden)

Bij een scan in W10 krijg ik een paar meldingen:

[image]
Wat ik ook doe onder acties in het beveiligingsprogramma van W10, lijkt niks te doen. Geef je aan dat het verwijderd moet worden, vind je ze later gewoon weer terug.
Weet iemand hoe het zou moeten?

Windows beveiliging

door WalterH @, Den Haag, 28-07-2023, 19:52 (280 dagen geleden) @ soundman2

Heb je de computer opgestart is safemode voordat je probeert de trojan te verwijderen?
Het opstarten in safemode voorkomt dat de trojan actief wordt zodat de trojan het verwijderen niet kan voorkomen

--
W. Heemskerk

Windows beveiliging

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-07-2023, 20:02 (280 dagen geleden) @ soundman2

Windows is niet echt een virus verwijderaar.

Daarvoor zijn andere programma's.

Ieder geval nu heel goed opletten.
Ding van internet halen , plug lostrekken en wifi uit.
En ga na wat er afgelopen dagen aan USB sticks in de computer zijn geweest.

Dan kun je beste overgaan tot aanschaf van een echt virus programma van de grote bekende merken.
Ga niet knoeien met zogenaamde "gratis"programma's.

Ga bij verwijderen zorgvuldig aan de gang.
Immers als je nu een virus verwijder programma installeert zal die mogelijk ook niet goed werken.

Wat ik doe met dergelijke problemen is de harde schijf er uit halen en die schoonmaken in een
goed beveiligde pc met gedegen goede virus verwijder programma en die tevens het eigen systeem
behoed voor infecties.

Aansluiten externe harde schijf bestaan kastje/adapters voor van IDE, ATA etc naar USB.
Zo hoef je niet in je pc te knoeien, of kun je aan je laptop hangen.

Zelf ben ik zeer tevreden over KPN aanbod van "KPN-VEILIG".
Houd de PC schoon, detecteert en verwijderd.
Ik betaal maandelijks een kleine bijdrage van paar euro om max. 5 pc's .laptops schoon te houden.

Ander idee is wegbrengen naar een PC service center.
En daarna direct een gedegen Virus en data beschermer gaan regelen.

Daar ik o.a. ook met oude en stok oude PCs en data werk en deze ook opsla op mijn data schijf.
Bv zo'n oude MFM harddisk of 5,25 floppies, kan er wel eens een heel oud virusje op zitten.
Zelf die worden nog steeds herkend.

Hier bv Vorig jaar nog bij controleren van 5,25 WANG 80286 Bios Setup Disk,
Flop was schrijf beveiligd maar kennelijk was daarvoor al keer de mist in gegaan.
Bij Backup naar mijn DATA Pc kwam mooi naar voren.
En ik heb die disk al zeker 30jaar als ook die PC, nu ja die is ook al dik 25jaar niet meer aan geweest. Staat ergens achter in een kast.
Was jaren vroeg 1990 een geducht virus, ik weet dat ik er geregeld last van had.

[image]
[image]

Windows beveiliging

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-07-2023, 20:25 (280 dagen geleden) @ Maurice

Helaas komt dit probleem met elk antivirusprogramma soms voor en de ingebouwde scanner van Windows valt tegenwoordig ook in die categorie. Sinds Windows 8 raad ik alleen nog externe antiviruspakketten aan in risicosituaties (mensen met losse klikvingers e.d.). Een los antivirusprogramma is zelf ook niet altijd probleemloos. Zowel qua stabiliteit als qua veiligheid (...).

Een virus dat nog loopt of zichzelf anderszins tegen overschrijven beveiligt, wordt niet altijd verwijderd. Safe mode en dan scannen is een goede eerste stap om dit te omzeilen.

As je uiteindelijk toch een andere virusscanner of wat voor software dan ook wilt installeren, is het vaak aan te raden om de computer alsnog eerst virusvrij te maken. Dat doe je met een portable virusscanner of een opschoonvariant/online scan van een virusscanner. Bij een volledige installatie is de kans op mislukking, lees: wil niet installeren of wordt zelf ook besmet, groter.

Windows beveiliging

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2023, 22:03 (280 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 28-07-2023, 22:05

Het blijft curieus. Als ik de meldingen van W10 in de rechter zijbalk kijk is er na een scan niets gevonden.
Ik heb inmiddels AVG vanaf een usb stick geïnstalleerd en die vindt in principe niks
[image]

Wie heeft er nu gelijk? Is de ellende niet meer aanwezig?

Windows beveiliging

door Mans Veldman @, Leidschendam, 28-07-2023, 23:23 (280 dagen geleden) @ soundman2

AVG en Avast (zelfde Poolse fabrikant) zijn zelf bijna virussen.

https://tinyurl.com/md6e7594

Ik weet niet hoe het nu is, ik heb Avast eraf gegooid en gebruik Microsoft Defender (voorheen Windows Defender), vergeleken met paar jaar geleden is deze ondertussen aardig opgeknapt en niet slechter dan Avast. Er zullen ongetwijfeld betere scanners zijn, maar deze zit standaard in W10.

Windows beveiliging

door henk vdb @, Breda, 28-07-2023, 21:02 (280 dagen geleden) @ soundman2

In ieder geval een VOLLEDIGE scan doen van de harde schijf en GEEN externe opslag (USB-sticks, externe schijven e.d.) aansluiten. Liefst geen verbinding met internet tijdens het scannen.

Windows beveiliging

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-07-2023, 22:53 (280 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Bapaktua, 28-07-2023, 22:55

Ik gebruik al meer dan 12 jaar McAfee.Total Protection en nu Live save.
Automatisch regelmatig scannen, upgraden en meldingen wat ze hebben gevonden en verwijderd.
Ik gebruik dit programma voor 2 PC's, 1 Note book, drie extra HD's, wat USB-sticks en heeft nog meer extra's (Ipads etc).
Telkens via mijn ING-Bank elk jaar een nieuwe versie kopen. Was vroeger iets van €12, tegenwoordig iets van €22. Wél met gebruikmaking van mijn opgebouwde ING punten.
ruudroj

Windows beveiliging

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 29-07-2023, 15:29 (279 dagen geleden) @ soundman2

Er staat genoeg informatie op internet over deze TrojanDownloader:JS/FakeUpdates.
Zou dat eerst even goed lezen of je daar een antwoord kunt vinden.

Nu een laptop onder handen waarbij als Firefox opstart er steeds een plaatje verschijnt.
Daar staat dan McAfee heeft een probleem gevonden, "klik hier voor de oplossing".
McAfee is helemaal niet geïnstalleerd bij deze W10, dus mijn vrouw vroeg raad.
Blijkt toch een stiekem gedownloade ellende link in Firefox die wacht tot je er op klikt.
De oplossing in Firefox was;
Geschiedenis > Recente geschiedenis wissen > Alle hokjes aanklikken en dan, Nu wissen.
De Laptop of Pc opnieuw opstarten en het probleem is weg.
Prettig weekend en voorzichtig computeren.
Groet, Ben

powered by my little forum