Documenten uploaden (Computertechniek)

door lee, 19-09-2011, 09:23 (4606 dagen geleden)

Mijn vraag is het volgende,

Waar kan ik veilig documenten e.d. oploaden zodat ik ze overal ter wereld kan inzien cq downloaden
Het gaat om prive documenten zoals scans van paspoort,creditcard enz.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat de veiligste manier is

Lee

Documenten uploaden

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2011, 10:04 (4606 dagen geleden) @ lee

Mijn vraag is het volgende,

Waar kan ik veilig documenten e.d. oploaden zodat ik ze overal ter wereld kan inzien cq downloaden
Het gaat om prive documenten zoals scans van paspoort,creditcard enz.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat de veiligste manier is

Lee

Ik weet niet of het absoluut veilig is, maar ik heb bijv een groot aantal foto's in mijn gmail mailbox gezet. Daar kan een paar GB in. Wel een goed wachtwoord verzinnen.
Volgens mij biedt KPN een backup service aan voor ca 5 euro per maand. ik neem aan dat de gegevens die daar komen te staan ook redelijk veilig zijn.


Soundman2

Documenten uploaden

door lee, 19-09-2011, 10:10 (4606 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,
Bedankt voor de reactie, ik heb de docu`s vertuurd naar mijn hotmailadres dan zijn ze ook overal bereikbaar maar ik vraag mij af of dat wel zo veilig is.

Ik ga binnenkort naar Nepal (ja daar beeft het nu nogal) en het is handig om kopieen van alle persoonlijke docu`s beschikbaar te hebben in geval van verlies of diefstal daarom dacht ik dat dit een goede oplossing was.
Er worden genoeg mogelijkheden aangeboden na even Googelen maar ik heb geen idee
wat wel en niet veilig is.
Mijn hotmail adres is laatst ook gekraakt dus wat is wijsheid ?

Documenten uploaden

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-09-2011, 10:18 (4606 dagen geleden) @ lee

Hotmail is matig veilig, Gmail iets beter maar let op Google mag alles inzien en er gebruik van maken. Sommige providers zoals Solcon bieden een eigen "kluis" aan. Je kan de gegevens ook achter een wachtwoord op je eigen webspace van je provider zetten. Eventueel in versleutelde bestanden (pgp is bewezen goed, maar met rar inpakken is wat makkelijker in gebruik).

Documenten uploaden

door snameroc @, Etten Leur, 19-09-2011, 14:55 (4606 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door snameroc, 19-09-2011, 14:56

Je kunt ook eens naar dropbox kijken.

www.dropbox.com

Documenten uploaden

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-09-2011, 16:21 (4606 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

vooral doen bij Google/Gmail!!

Als er 1 bedrijf is die de privacy aan de laars lapt is het google wel.
Hoewel ze beweren dat van niet staat er verder doodleuk dat ze de informatie doorspelen aan partners, ext bedrijven, en die hebben vervolgens weer het zelfde in staan.

Bedenk dat foto's vervolgens eenvoudig door verkocht worden.
Met name Facebook staat daarom bekend, na upload beschouwen ze het als de hunnen.

Enkel de "profi" backup sites beweren echt veilig te zijn.

Bedenk heel goed wat je op dergelijke sites neerzet.

Zijn al programma's die de gehele zaak afscannen en zo een kompleet profiel van je schetsen,
De foto's middels een progje "herkenning" en je wordt op weet ik niet wat voor sites waar toevallig ook een foto van jouw staat ook "gezien".

Begint behoorlijk eng te worden!

Documenten uploaden

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2011, 16:37 (4606 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 19-09-2011, 16:42

Henk,

vooral doen bij Google/Gmail!!

Als er 1 bedrijf is die de privacy aan de laars lapt is het google wel.
Hoewel ze beweren dat van niet staat er verder doodleuk dat ze de informatie doorspelen aan partners, ext bedrijven, en die hebben vervolgens weer het zelfde in staan.

Bedenk dat foto's vervolgens eenvoudig door verkocht worden.
Met name Facebook staat daarom bekend, na upload beschouwen ze het als de hunnen.

Enkel de "profi" backup sites beweren echt veilig te zijn.

Bedenk heel goed wat je op dergelijke sites neerzet.

Zijn al programma's die de gehele zaak afscannen en zo een kompleet profiel van je schetsen,
De foto's middels een progje "herkenning" en je wordt op weet ik niet wat voor sites waar toevallig ook een foto van jouw staat ook "gezien".

Begint behoorlijk eng te worden!

Er staat geen enkele foto op van mij zelf, maar iets wat ik ooit eens gedownload heb en waarvoor geen ruimte meer was op de harde schijf. Wat dat betreft zullen ze er weinig aan hebben. Je kunt de files natuurlijk scramblen en beveiligen met een stevig wachtwoord. Als alternatief gaf ik KPN op. Dat is niet gratis, maar wel via een beveiligde link en behoorlijke encryptie. De ruimte is naar men zegt onbeperkt. 60 euro per jaar is niet veel voor een goed back-up systeem. De software maakt net als op een back-up disk gewoon back-ups van alle nieuwe en gewijzigde file.

Helaas is niets geheel "waterdicht" Als een serieuze hacker het de moeite waard vindt, zal hij net zolang sleutelen tot hij "er in"is.
Ik maak me daarover geen illusies.

Soundman2

Documenten uploaden

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-09-2011, 16:25 (4606 dagen geleden) @ lee

Geen enkele!!!

Weet niet wat jouw kennis van internet is maar als er 1 medium niet veilig is is het internet wel met al de zogenaamde "veiligheden " incluis.

Nooit gehoord van inbreken op computers?

Beetje dom om dat ergens op internet te zetten, je bent TOTAAL de controle kwijt.

Je wordt al gewaarschuwd je gegevens voor je te houden op allerlei manieren maar als je doodleuk complete scans op internet gaat dumpen,,,,, vragen om hele grote problemen.

En ja je kunt de files met security beveiligen, en dar zijn gelukkig ook weer software pakketten voor om dat er weer van af te halen met een paar drukken op een knop.

Beter is een kopie bij je familie in een laatje te leggen.

Documenten uploaden

door soundman2 @, Wouw, 19-09-2011, 16:44 (4606 dagen geleden) @ Maurice

Beter is een kopie bij je familie in een laatje te leggen.

Dat is nou juist het probleem van TS, of ze moeten het verzenden op het moment dat er om gevraagd wordt.

Soundman2

Documenten uploaden

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-09-2011, 17:27 (4605 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Die security kan echt wel goed. Met PGP kan je bestanden zodanig versleutelen dat het kraken echt niet met 1 druk op de knop lukt, en ook niet met 2 of 3. Truecrypt doet dat ook, daar kan je complete versleutelde schijven mee aanmaken waar zelfs rechercheurs en geheime diensten hun tanden op stukbijten (daarom worden er hier en daar ook al wetten gemaakt die het verplicht stellen om je wachtwoord af te geven, maar ook daar heeft truecrypt een oplossing voor).

Documenten uploaden

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-09-2011, 21:53 (4604 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

ging mij er vooral om de geplaatste foto's die iedereen maar op internet plempt, tegenwoordig worden die gescanned en vergeleken met foto's die bij namen als tags geplaatst worden,.
vervolgens wordt de wereld afgestruind om je op al die foto's te herkennen en linken aan profielen,

vervolgens worden teksten op fora er aan vast geknoopt en hopla hele hebben en houwen ligt op straat.

Pure realiteit aan het worden nu.

Ook mijn nieuwe telefoon kun je "locatie"aan zetten gekoppeld aan gmail en dus aan de fotos' documenten en je hele contactlijst.
Weten ze precies waar ik uithang!
Ja daag.

vervolgens stromen de reclames ook binnen enz enz.
Dus Gmail is verder leeg, snap jij ook.
Dan facebook, Hyves etc dat wordt ook met software op moment helemaal in de gaten gehouden, afgestruind rekeningen op los gelaten etc tec.
Hele profielen van mensen rolt daar uit.

Men heeft half niet in de gaten wat voor impact dat gaat krijgen over de jaren.
Zooi wat je nu tikt is over 30 jaar nog te koppelen, foto's krijg je er niet meer af.

Zie RMorg waar ik eens een poging gedaan heb om er iets af te krijgen, tot aan grote ruzies toe.
De onmacht alleen al daar geen controle over te hebben.

Hier mijn site gewoon te vinden uit 2003
http://web.archive.org/web/20031223070727/http://home01.wxs.nl/~mhamm/

Documenten uploaden-oude NFOR

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-09-2011, 22:01 (4604 dagen geleden) @ Maurice

http://web.archive.org/web/20030129132253/http://f16.parsimony.net/forum28305/messages/1056.htm

Hier zo,
hele rommel nog altijd , dan wel bij vlagen, nog te vinden.

Documenten uploaden

door lee, 19-09-2011, 17:18 (4605 dagen geleden) @ lee

Dus..... misschien toch niet zo`n goed idee om de scan`s ergens te uploaden
Het is wel een goede tip om het bij familie neer te leggen (digitaal)
die kunnen het dan mailen indien nodig

Bedankt voor het meedenken iedereen:) :)

Documenten uploaden; reactie op Maarten Bakker

door Jacobus @, Rotterdam, 21-09-2011, 02:53 (4604 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Jacobus, 21-09-2011, 03:14

Dag Lee.

Volgens mij heeft Maarten volkomen gelijk.

Maakt niet uit waar je e.e.a. parkeert; Tekstfiles of afbeeldingen.
Met Truecript (een gewoon programmaatje) als encryptie kun je alle soorten files die je ergens hebt geparkeerd en geTruecript weer downloaden en dan vervolgens weer ontrafelen.

Dat laatste zal een ander niet zo maar lukken.

We hadden nog niet zo lang geleden een kwestie met files van een pedofiel.
Dat was een heidens karwei voor de betreffende instanties en is vermoedelijk alleen maar gelukt vanwege afgedwongen sleutel(s).

Voor het mooi zou die sleutel niet op je computer moeten staan.
Maar liever op papier.
Dus eigenlijk heel simpel.

Dus:
Truecripten en ergens parkeren.
Downloaden (met de sleutel) als je het nodig hebt.

Jaap

--
Jaap

Documenten uploaden

door lee, 21-09-2011, 04:33 (4604 dagen geleden) @ lee

Goeiemorgen, mijn vraag heeft heel wat los gemaakt zie ik:-D
Conclusie......het is niet verstandig om prive documenten op internet te plaatsen op wat voor manier dan ook
Ik heb besloten om ze digitaal bij familie neer te leggen zodat deze ze indien nodig kunnen mailen, ik kan ze dan in Nepal downloaden van mijn mail

Ik wil jullie allemaaal bedanken voor het meedenken:)

Lee

Documenten uploaden

door HM @, Hilversum, 21-09-2011, 17:57 (4603 dagen geleden) @ lee

Heel verstandig Lee.

Welke beveiliging of encryptie je kiest, op termijn lukt het altijd iemand om er bij te komen.

Nu alleen het nummer van je familie in je hoofd onthouden mocht je telefoon kwijt/defect raken.....

powered by my little forum