Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding. (Aangeboden)

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-11-2023, 15:42 (173 dagen geleden)
Gewijzigd door Mans Veldman, 11-11-2023, 15:51

Aangeboden regelbare solid-state hoogspanningsvoeding, 60-500V max. 100mA. €20,-

Deze voeding is oorspronkelijk ontwikkeld t.b.v. Elektroforese (eiwit in bloed scheiden o.b.v. lading en grootte).

De voeding kan op twee manieren werken:

  • een regelbare uitgangsspanning tussen 60 en 500V met een afgegeven stroom afhankelijk van de aangesloten belasting (schakelaar links onder stand Volts)
  • een vaste uitgangsspanning van 500V met instelbare stroom (schakelaar links onder stand mA)

Nu is dit laatste niet handig, als je spanning hebt ingesteld van b.v. 250V voor een radio en je zou per ongeluk naar mA schakelen dan komt er meteen 500V uit de voeding en rook uit je radio. Daarom is de schakelaar Volts/mA overbrugt zodat de voeding alleen als regelbare spanningsbron werkt.

De voeding kan continue of via mechanische tijdklok (max. 60sec.) werken. De tijdklok werkt mechanisch niet goed meer en schakelcontact is daarom overbrugt. Spanningsinstelling met precisie (10-slagen) potmeter.

Ophalen in Leidschendam of 26 nov. mee naar beurs in Driebergen.

[image]
[image]
Meetinstrument omschakelbaar tussen uitgangsspanning en twee stroombereiken (25mA of 100mA vol schaal)
[image]
foto boven: uitgangsspanning 400V
[image]
belasting 20K geeft 20mA stroom (aflezing op 100mA bereik)
[image]
en op 25mA bereik.

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door douwebakker @, Vledder, 11-11-2023, 16:00 (173 dagen geleden) @ Mans Veldman

Dag Mans,
Ik zou de voeding graag van je overnemen, kun je hem ook opsturen.
Douwe

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-11-2023, 20:45 (173 dagen geleden) @ douwebakker

Zie je mailbox...

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 12-11-2023, 11:55 (172 dagen geleden) @ Mans Veldman

Ik heb per mail laten weten dat ik niet op stuur, misschien kan Douwe iemand vinden voor vervoer van Driebergen naar een locatie bij hem in de buurt. Echter nog geen reactie van Douwe ontvangen.

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Michiel @, Ottersum, 13-11-2023, 12:14 (171 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hoi Mans,
Als het niet doorgaat dan neem ik hem graag van je over.
Dan graag overdracht in Driebergen
Groeten
Michiel

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Onno-I @, 12-11-2023, 11:53 (172 dagen geleden) @ Mans Veldman

Interessant apparaat. Heb je ook schema’s, reparatiehandboek?

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 12-11-2023, 12:03 (172 dagen geleden) @ Onno-I

Hallo Onno,

Ik heb er geen enkele documentatie van, maar zit niet heel ingewikkeld in elkaar.

[image]

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Onno-I @, 12-11-2023, 15:55 (172 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Onno-I, 12-11-2023, 16:19

Hallo Onno,

Ik heb er geen enkele documentatie van, maar zit niet heel ingewikkeld in elkaar.

[image]

MC1461 (edit: nee MC1466?) als regelaar, een driver en twee serietransistoren, dat lijkt behoorlijk rechttoe-rechtaan.
Waar ik op zoek ben is het geheim: (edit) Hoe laten ze de regelaar zweven tov de regeltransistoren, welke transistoren zijn gebruikt en hoe hebben ze gezorgd dat bij sluiting de transistoren overleven, want de overstroombeveiliging is altijd een beetje laat. De zichtbare en minder zichtbare details daarvan. Of is hij niet kortsluitvast?

... de drivertransistor kan ik bijna lezen (2N3439 ? - is 350V geen 500) de serietransistoren niet.

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 12-11-2023, 20:17 (172 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door Mans Veldman, 12-11-2023, 20:33

Hij zal kortsluitvast zijn vanwege de I-regeling die mogelijk is bij vaste spanning.
Je schakelt U/I regeling om met schak. li.onder, U of I elk een eigen potmeter gekoppeld met tandwielen, dus één knop bediening. Het relais op de print wordt bedient door de U/I schakelaar op het front en staat nu vast in stand U.

De regelaar is een MC1466L "floating" regulator (datasheet: MC1466L).
De serie torren zijn Delco DTS-723 (1000V/3A) datecode april 1975.
Trafo heeft sec. twee wikkelingen: 630V en 24-0-24V

Controle sticker onderkant heeft datum 15-2-1977

Als ik niets meer van Douwe verneem kun jij, bij interesse, de voeding overnemen.

[image]
[image]

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Onno-I @, 13-11-2023, 19:28 (171 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Onno-I, 13-11-2023, 19:37

Hi Mans,
Als Douwe hem laat gaan, wil ik hem graag overnemen.

Ik kom op 26 november naar Driebergen.

(edit:)Over de techniek: de stroomregeling kan te traag werken. De transistoren kunnen in second breakdown gaan.
Mijn eerste zelfbouwvoeding (uit 1974, 6-24V, op basis van een simpel schema met uA723 en een 2N3055) sneuvelde twee keer bij kortsluiting.
Beetje overdimensioneren, snelle extra begrenzing, oog voor vertraging. Goed uitontwikkelen. Een bewezen ontwerp helpt.


Met vriendelijke groet,
Onno

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 13-11-2023, 10:57 (171 dagen geleden) @ Mans Veldman

Beste Mans,

als de eerdere deelnemers het toestel niet overnemen, dan zou ik hem graag van u overnemen. Overdracht in Driebergen svp.

Met vriendelijke groet, Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 13-11-2023, 12:08 (171 dagen geleden) @ PE1PJA
Gewijzigd door Mans Veldman, 13-11-2023, 12:10

Hallo Jan,

Ik wacht deze week nog even af of Douwe reageert, of dat Onno interesse heeft, anders is hij voor jou. Ik neem dan volgende week nog wel mail contact met je op.

gr. Mans

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 13-11-2023, 16:39 (171 dagen geleden) @ Mans Veldman

ok, dank je wel

--
jschator(apestaartje)home.nl

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 13-11-2023, 20:35 (171 dagen geleden) @ PE1PJA

Hallo Jan,

Douwe ziet ervan af en Onno wil de voeding graag overnemen.

m.vr.gr. Mans

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 14-11-2023, 14:19 (170 dagen geleden) @ Mans Veldman

ok prima Mans, dank voor je bericht.

--
jschator(apestaartje)home.nl

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door douwebakker @, Vledder, 13-11-2023, 17:55 (171 dagen geleden) @ Mans Veldman

Dag Mans, Het lukt me niet om naar Driebergen te gaan.
Ik wil ook niet een ander lastigvallen om het apparaat mee te nemen naar Vledder.
Wat mij betreft kun er iemand anders gelukkig mee maken.
vriendelijke groet,
Douwe Bakker

Aangeboden Gestabiliseerde - regelbare HSP voeding.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 13-11-2023, 20:32 (171 dagen geleden) @ douwebakker

Hallo Douwe,

Jammer dat het jou niet lukt naar Driebergen te komen. Dank voor je reactie, Onno heeft mij laten weten de voeding graag over te willen nemen.

m.vr.gr. Mans

Schema van de hoogspanningsvoeding

door Onno-I @, 30-11-2023, 23:20 (154 dagen geleden) @ Mans Veldman
Gewijzigd door Onno-I, 30-11-2023, 23:27

Zoals ik aangaf, vond ik een regelbare voeding tot 500V met transistoren niet alledaags.
Voor deze spanning zijn de twee serietransistors in serie geschakeld. De onderste wordt gestuurd door de zwevende regelaar, de bovenste krijgt de helft van het spanningsverschil toegevoerd vanaf een spanningsdeler via een stuurtransistor. Er zitten verschillende andere details in het ontwerp om met de hoge spanning te kunnen werken, zoals het gebruik van dubbele weerstanden in serie en de zeer grote helipot voor de spanningsregeling.
De voeding kan een regelbare constante spanning of een regelbare constante stroom afgeven, de regeling wordt omgeschakeld met een relais. De beide potmeters zijn gekoppeld met tandwielen.

Het schema wilde ik met jullie delen ter inspiratie (hoewel het niet eenvoudig zal zijn een betrouwbare bron voor het regel-ic te vinden).

[image]

powered by my little forum