Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen (Toestel of techniek)

door KolfMAKER @, 14-11-2023, 16:05 (170 dagen geleden)

Van een elektrische handboor moet de schuifschakelaar vervangen worden. Hiervoor moet ik 6 pins vrijmaken van soldeer.
Echter, Op 3 pins is het soldeer bedekt met een laagje wat op een soort hars of epoxy lijkt.(Zie foto)
Het materiaal is erg hard, niet even weg te schrapen en het smelt ook niet als ik de soldeerbout er op zet.

Vraag
Hoe verwijder ik deze deklaag zonder het PCB te beschadigen?


[image]

Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2023, 16:56 (170 dagen geleden) @ KolfMAKER

Doorgaans kun je lijm die er uitziet als deze, mechanisch verwijderen. Niet met schrapen maar door het er af te pellen of trekken.

Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-11-2023, 22:30 (170 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als lospeuteren echt niet lukt, zou je kunnen proberen of het wel lukt als het warmer is. Met een haardroger, of in extreme gevallen gewoon de soldeerbout erop.

Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen

door soundman2 @, Wouw, 14-11-2023, 22:56 (170 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als de draadlengte het toe laat, gewoon afknippen, opnieuw afstrippen en weer solderen. (Ik neem even aan dat de boel gesoldeerd is)

Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 14-11-2023, 21:47 (170 dagen geleden) @ KolfMAKER
Gewijzigd door Jeroen Visser, 14-11-2023, 21:49

af freesen/slijpen met een dremel?

Pins bedekt met 'hars': hoe verwijderen zonder PCB beschadigen

door KolfMAKER @, 16-11-2023, 11:19 (169 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Ik heb mede op het advies van degenen die reageerden, een poging met een operatiemesje gedaan.
Het bleek dat ik hiermee (met wat kracht) het afdekmateriaal los van het PCB kon krijgen. Mesje aan de onderzijde geduwd en bij loskomen van een randje, steeds stukje er afgetrokken.

Kortom, dat is best goed gegaan.

Dank voor de adviezen!

powered by my little forum