Grundig radiomeubel(Stereo Konzertgerät 8064) lp-arm schiet terug (Toestel of techniek)

door djligstoel @, 27-11-2023, 21:14 (159 dagen geleden)
Gewijzigd door djligstoel, 27-11-2023, 21:21

Goedenavond,

Ik heb een prachtig radiomeubel (Grundig Stereo Konzertgerät 8064) gekregen. Hij werkt nog uitstekend behalve de ingebouwde Philips platenspeler.

Als ik een plaat wil draaien, en ik druk op MAN (manual), vliegt de lp-arm recht omhoog. De plaat draait. Als ik de arm handmatig richting de plaat wil bewegen, is er veel weerstand (de arm wil met alle macht terug naar zijn pootje) totdat hij 'klik' zegt en de aandrijving stopt.

Let op: ik doe deze handeling in het menu 'TA/TB' (andere opties zijn L, M, K, U, mono)

Weet iemand wat er aan de hand is en/of wat ik hieraan kan doen? Is dit zelf (makkelijk) te verhelpen?

Alvast bedankt![image]

Grundig radiomeubel(Stereo Konzertgerät 8064) lp-arm schiet terug

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-11-2023, 22:06 (159 dagen geleden) @ djligstoel

Als ik een plaat wil draaien, en ik druk op MAN (manual), vliegt de lp-arm recht omhoog. De plaat draait. Als ik de arm handmatig richting de plaat wil bewegen, is er veel weerstand (de arm wil met alle macht terug naar zijn pootje) totdat hij 'klik' zegt en de aandrijving stopt.

Let op: ik doe deze handeling in het menu 'TA/TB' (andere opties zijn L, M, K, U, mono)

Dit laatste is verder niet van toepassing op de pick-up.

Maar: de kans is erg groot dat er wat mechanica vastzit. Pick-up verwijderen en aan de onderzijde alles wat aangedreven wordt door de commandoschijf schoonmaken en licht smeren. Vooral geen WD40 of andere troep erin spuiten, dan wordt het niet beter.

Let erop dat bij het verwijderen van het plateau het kogellager vrij komt en de kogels liggen los in het lager: je bent ze kwijt voor je het in de gaten hebt.

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Grundig radiomeubel(Stereo Konzertgerät 8064) lp-arm schiet terug

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-11-2023, 01:36 (159 dagen geleden) @ djligstoel
Gewijzigd door Maurice, 28-11-2023, 01:40

Je moet het allemaal maar weten hoe je dat chassis opzoekt.

Chassis van Philips is de 22GC047

Let op , onder in links staat met de letters A-B-C
hoe en waarmee je moet smeren.
Meestal olie en wat vet.
Zoek dus bij de asjes die hoofdletters op en weet je wat je moet smeren.

Al het andere dus niet smeren.
Soms werken dingen op wrijving.

Dat vind je door bv te weten dat je hebt complete pick-up namen.
Dat is huis evt versterker en boxen dat heet in de jaren 1970+ 22GA.... zonder versterker
en 22GF.. met versterkers

Dan ga je plaatjes zoeken die er op lijken.
Kom je uit op de 22GA247

En dan weet ik toevallig dat dan chassis zelf, dus de mechanica
het nummer 22GC047 heeft

Chassis hebben in die jaren 22GC0.... de inbouw mechanica.

enfin op NVHR-Schematheek het schema van de 22GC047 volg de link. heb je direct de PDF

Grundig radiomeubel(Stereo Konzertgerät 8064) lp-arm schiet terug

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 28-11-2023, 11:26 (159 dagen geleden) @ djligstoel

Hallo,
Misschien heb je een fout gemaakt jou klacht krijg je als je een plaat op plateau ligt en start indrukt en de arm met geweld naar de plaat wil doen. Auto is voor de wisselfunctie met pen in een en paar platen erop dan laat de plaatop het plateau vallen
De arm tikt tegen plaat plaat valt en de naald gaat in de groef.
Als je manual in drukt moet de arm vrij kunnen bewegen en zelf op de plaat zetten de automaat gaat in werking bij einde plaat.
Ik denk eerder bedienings fout dan werkelijk veel mis is aan de speler..
Ik heb aan tal van dit soort spelers maar nooit aan de hand gehad .
Succes
René

powered by my little forum