Commodore 1084S-p defect (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 28-11-2023, 20:52 (158 dagen geleden)

Van de monitor Commodore 1084S-p is wellicht het onderdeel kapot.
Met als nr 3138 108 76990 (zie afbeelding).

Stel dat het echt kapot is is er dan een vervanger ergens te bestellen te vinden ?

mvg
Frans
[image]

Commodore 1084S-p defect

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-11-2023, 21:12 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Frans, heb je kunnen vast stellen (meten) dat dit onderdeel werkelijk defect is? Zal niet meevallen dat dit onderdeel voor een oude CRT monitor nog te bestellen is.

Ik zit met een oude waveform monitor die ineens de geest gegeven heeft (geen beeld meer) maar alle voedingsspanningen aanwezig en kathode gloeit. Waarschijnlijk, ik zeg waarschijnlijk geen hoogspanning meer dus hoe huiverig ik voor hoogspanning ben zal ik dat vast moeten stellen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 28-11-2023, 21:29 (158 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Frans, heb je kunnen vast stellen (meten) dat dit onderdeel werkelijk defect is? Zal niet meevallen dat dit onderdeel voor een oude CRT monitor nog te bestellen is.

Ik zit met een oude waveform monitor die ineens de geest gegeven heeft (geen beeld meer) maar alle voedingsspanningen aanwezig en kathode gloeit. Waarschijnlijk, ik zeg waarschijnlijk geen hoogspanning meer dus hoe huiverig ik voor hoogspanning ben zal ik dat vast moeten stellen.

;-)
Hans

Het is niet door mij vastgesteld maar door een ervaren reparateur van het buizenforum.
En ik wil eigenlijk niet afscheid nemen van de monitor:-(

Commodore 1084S-p defect

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-11-2023, 22:45 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Wat zijn de symptomen en hoe heeft hij dit vastgesteld? Het is de trafo van de schakelende voeding en die gaan eigenlijk zelden stuk.

Het is een specifiek door of voor Philips Taiwan gewikkelde trafo, dus eigenlijk alleen uit een sloopmonitor te halen of zelf over te wikkelen.

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 29-11-2023, 07:56 (158 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat zijn de symptomen en hoe heeft hij dit vastgesteld? Het is de trafo van de schakelende voeding en die gaan eigenlijk zelden stuk.

Het is een specifiek door of voor Philips Taiwan gewikkelde trafo, dus eigenlijk alleen uit een sloopmonitor te halen of zelf over te wikkelen.

Ik heb de defecte monitor van iemand gekregen. De monitor was defect. Wat het defect / de verschijnselen waren dat weet ik niet. De lijntransformator was eruit gesoldeerd maar zat er wel bij.
Daarna is hij dus later door iemand onderzocht waarbij mij veteld werd dat er al eerder aan gerepareerd was en dat het waarschijnlijk de trafo was zoals eerder vermeld dat deze kapot zou zijn. Ik heb verder geen kennis om dat te kunnen beoordelen.

'Bedankt voor je reactie,

mvg
Frans

Commodore 1084S-p defect

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2023, 10:07 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Had je mijn email nog ontvangen?

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 29-11-2023, 17:16 (158 dagen geleden) @ soundman2

Had je mijn email nog ontvangen?

Nee Henk, ik heb niet een prive bericht van je ontvangen
je kan het ook sturen naar benschop18 apedingetje hotmail.com

groet Frans

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 30-11-2023, 15:56 (157 dagen geleden) @ soundman2

Had je mijn email nog ontvangen?

meerdere emails gestuurd, ook via envelopje
mvg
Frans

Commodore 1084S-p defect

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-11-2023, 13:24 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Mogelijk wil iemand in je buurt er naar kijken.

De aanpak zou denk ik zijn om eerst de voeding te herstellen, los van de lijneindtrap. Het is dacht ik een relatief simpele schakelende voeding dus foutzoeken is te doen voor iemand met een klein beetje ervaring. Als die weer werkend is dan pas naar de rest van de monitor kijken.

Natuurlijk kan bij het foutzoeken blijken dat de trafo echt stuk is. Dan is de kans groot dat er of een draadje van een wikkeling slecht contact maakt met een pootje, of dat hij met grof geweld is opgeblazen bij een reparatiepoging (daarvoor moet dan op zijn minst de netzekering doorverbonden zijn geweest, lijkt me).

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 29-11-2023, 17:17 (158 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Mogelijk wil iemand in je buurt er naar kijken.

De aanpak zou denk ik zijn om eerst de voeding te herstellen, los van de lijneindtrap. Het is dacht ik een relatief simpele schakelende voeding dus foutzoeken is te doen voor iemand met een klein beetje ervaring. Als die weer werkend is dan pas naar de rest van de monitor kijken.

Natuurlijk kan bij het foutzoeken blijken dat de trafo echt stuk is. Dan is de kans groot dat er of een draadje van een wikkeling slecht contact maakt met een pootje, of dat hij met grof geweld is opgeblazen bij een reparatiepoging (daarvoor moet dan op zijn minst de netzekering doorverbonden zijn geweest, lijkt me).

Er zal naar iemand anders naar worden gekeken zoals het er nu naar uitziet
bedankt voor de reactie
mvg
Frans

Commodore 1084S-p defect

door Hersteller @, Haarlem, 28-11-2023, 21:27 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Vaak de fly-back defect, maar met een beetje geluk alleen slechte soldeerverbindingen. Vooral bij de Philips 1084 en broertjes, losse lijntransistor.
https://retrorepairsandrefurbs.com/2021/05/19/commodore-1084s-crt-monitor-repairs/

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 28-11-2023, 21:33 (158 dagen geleden) @ Hersteller

Vaak de fly-back defect, maar met een beetje geluk alleen slechte soldeerverbindingen. Vooral bij de Philips 1084 en broertjes, losse lijntransistor.
https://retrorepairsandrefurbs.com/2021/05/19/commodore-1084s-crt-monitor-repairs/

ik vond ook wel informatie,

https://www.google.com/search?q=1084S-p+repair&sca_esv=586033817&rlz=1C1VDKB_nlNL954NL954...

aan de monitor was al eerder gewerkt door "onbekend" dus dat maakt het veel lastiger. Een van de vragen was o.a: Bu508 bij hoogspanningstrafo, wat hoort daar te zitten ???

Commodore 1084S-p defect

door Hersteller @, Haarlem, 28-11-2023, 21:54 (158 dagen geleden) @ ffeilers

BU508 in diverse uitvoeringen (A),(D) was een veelgebruikte lijntor.

Commodore 1084S-p defect

door Mark Schoenmakers @, Breda, 29-11-2023, 11:45 (158 dagen geleden) @ ffeilers

Dag Frans,

De manuals voor deze monitor zijn vrij goed te vinden, hier is volgens mij de versie die jij hebt. De lijntor is dan inderdaad een BU508A.

Verder sluit ik me aan bij de andere reageerders, ik heb nog niet meegemaakt dat een SMPS trafo defect is, meestal inderdaad de lijntrafo.

Succes en hartelijke groet,

Mark

Commodore 1084S-p defect

door ffeilers @, Breda, 29-11-2023, 17:24 (158 dagen geleden) @ Mark Schoenmakers

Dag Frans,

De manuals voor deze monitor zijn vrij goed te vinden, hier is volgens mij de versie die jij hebt. De lijntor is dan inderdaad een BU508A.

Verder sluit ik me aan bij de andere reageerders, ik heb nog niet meegemaakt dat een SMPS trafo defect is, meestal inderdaad de lijntrafo.

Succes en hartelijke groet,

Mark

Bedankt voor de reactie en link, dat zal de reparateur zeker fijn vinden als dit er wordt bijgeleverd.
mvg
Frans

powered by my little forum