Hoofdtelefoonversterker (Toestel of techniek)

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 05-12-2023, 13:49 (152 dagen geleden)

Beste forumleden, hoe kan ik een bestaande transistorversterker aanpassen zodat die geschikt wordt voor het aansturen van een hoofdtelefoon met een impedantie van 80 Ohm?

Bij “normale” stereoversterkers wordt een weerstand van ca. 100 Ohm in serie geschakeld in het linker en rechter kanaal naar de hoofdtelefoon aansluiting. Er zijn hoofdtelefoon versterkers die geschikt zijn om direct hoogohmige hoofdtelefoons aan te sturen, ik begrijp echter niet hoe men de impedantie aanpassing realiseert.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

M.vr.gr. Jan

--
jschator(apestaartje)home.nl

Hoofdtelefoonversterker

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2023, 16:06 (152 dagen geleden) @ PE1PJA
Gewijzigd door soundman2, 05-12-2023, 16:13

De ideale audioversterker heeft een inwendige weerstand van nul Ohm en een minimale belastingsweerstand. Die laatste is voor de gewone huis tuin en keukenversterking vier of acht Ohm. Onderbelasting kent een transistorversterker niet. Alleen het maximaal haalbare uitgangsvermogen wordt bij een hoogohmige belasting niet gehaald.
Veel hoofdtelefoons hebben aan soms al een paar millivolt genoeg om goed te werken. Sluit je die aan op een gewone eindtrap, dan is de signaal/ruis verhouding soms veel te groot en ook de volumeregelaar staat in een standje één al veel te hard. Daarom wordt in serie met de hoofdtelefoon in elk kanaal een weerstand gezet van ca 100 tot 470 Ohm. De weerstanden zorgen er ook voor dat laagohmige koptelefoons niet meteen opgestookt worden als de volumeregelaar eens wat te ver open staat.
Er zijn ook versterkers met een aparte eindtrap voor de hoofdtelefoon. De dempingsfactor is in dat geval iets beter, omdat de hoofdtelefoon een zeer lage bronimpedantie ziet.
Er is hier geen aanpassing om een maximale energieoverdracht te krijgen.

Hoofdtelefoonversterker

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 05-12-2023, 16:30 (152 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de reactie Henk.

Als ik het goed begrijp is een "echte" hoofdtelefoonversterker een "normale" versterker die door de gekozen componenten en vermogen van de voeding maar een paar milliwatt kan afgeven aan zeg een impedantie van zeg 80 Ohm.

Het gekozen ontwerp, de componenten en de instelling van de eindtrap (bv klasse A) bepaalt dan de geluidskwaliteit (signaal ruisverhouding vervorming etc.) net als bij een versterker voor grotere vermogens.

M.vr.gr. Jan

--
jschator(apestaartje)home.nl

Hoofdtelefoonversterker

door franc @, Loosbroek, 05-12-2023, 17:53 (151 dagen geleden) @ PE1PJA
Gewijzigd door franc, 05-12-2023, 17:56

Hoi Jan,

Het wemelt van de schema’s voor hoofdtelefoon versterkers.
De meeste van enkele tientallen Milliwatts tot zelfs enkele Watts.
Zowel transistors als buizen.

Zoek o.a. maar even op “Headwize headphone amp”.
Of “Free red circuits”.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Verder zijn er de bekende kleine computerboxjes met een versterkertje van 1 a 3 Watt bij meestal ca 4 Ohm.
Daar zitten ook heus goede tussen!

Succes!

Mvg Frank

Hoofdtelefoonversterker

door Piet van der Pol @, 05-12-2023, 17:58 (151 dagen geleden) @ PE1PJA

Je kunt parallel aan je koptelefoon ook nog een weerstand zetten van bijvoorbeeld 22 of 47 ohm. De aansluit impedantie is dan lager, en de demping voor de koptelefoon is daardoor nog wat beter.

Piet

Hoofdtelefoonversterker

door douwebakker @, Vledder, 05-12-2023, 17:55 (151 dagen geleden) @ PE1PJA

Dag Jan, ik zie er geen probleem in hoor.
Je zou 80 ohm gewoon aan kunnen sluiten.
Met die 100 ohm in de versterker gaat het gewoon goed
Douwe PA0DBA

Hoofdtelefoonversterker

door Piet van der Pol @, 05-12-2023, 18:04 (151 dagen geleden) @ douwebakker

Ik zie wel een probleem. De koptelefoon kan misschien maar 20mWatt verdragen, en wordt daardoor zo opgeblazen. Bovendien is de signaal/ruisverhouding in het uitgangssignaal gebaseerd op 4 of 8 Ohm en bijvoorbeeld 20Watt luidsprekers. Bij aansluiting van een 20mWatt koptelefoon (met wel wat hogere impedantie), treed er en verslechtering van de signaal/ruis verhouding. Alleen om die reden een verzwakker toepassen.

Piet

Hoofdtelefoonversterker

door soundman2 @, Wouw, 05-12-2023, 18:54 (151 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bij normaal huiskamervolume zullen de luidsprekers zo'n 3 à 5 Watt produceren, waarbij een spanning hoort van pakweg 4 Volt bij 4 Ohm. Bij een belasting van 80 Ohm, wordt er dan 4x4/80=0,2 Watt ofwel 200mW geleverd worden. Dat doorstaat een beetje hoofdtelefoon wel. Met 100 Ohm in serie is het afgeleverde vermogen nog een stuk lager (de halve spanning deelt het vermogen door vier) nattevingerwerk zegt dan 50mW, die 100 Ohm is dus niet zo erg verkeerd.
Overigens dient bij de eerste inbedrijfstelling van een versterker met luidsprekers, de volumeregelaar op nul te staan. Na inschakelen voorzichtig een stukje open draaien. De truc is nl.,dat een versterker die bij een lage stand van de volumeregelaar geen geluid geeft, dat ook niet gaat doen met de regelaar vol open. Het zal niet de eerste versterker zijn die onder vollast opgestookt wordt omdat er nog ergens een sluiting in de LS bedrading zat.
Op dezelfde manier bescherm je ook een hoofdtelefoon tegen ernstige overbelasting.

Hoofdtelefoonversterker

door Goldline @, Oranjedorp, 05-12-2023, 19:36 (151 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Goldline, 05-12-2023, 19:37

Indien je versterker een uitgangselko in serie met de speaker uitgang heeft, zou ik toch een "opladings" weerstand van 10 ohm over de uitgang zetten om je dure hoogohmige hooftel. te beschermen.( natuurlijk ook de serie weerstand om het vermogen te beperken)
In de Beyerdynamic 600 Ohm zitten zenerdioden om hem hiervoor te beschermen.

--
Cees PA1DBA

Hoofdtelefoonversterker

door MarcelvdG @, 05-12-2023, 22:30 (151 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik zie wel een probleem. De koptelefoon kan misschien maar 20mWatt verdragen, en wordt daardoor zo opgeblazen.

Wat nog veel erger is, is dat je met een veel te zware hoofdtelefoonversterker bij een bedieningsfout ook de trilhaartjes in je oren kunt opblazen. In tegenstelling tot de hoofdtelefoon zijn die niet te vervangen.

Hoofdtelefoonversterker

door soundman2 @, Wouw, 06-12-2023, 15:32 (151 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik zie wel een probleem. De koptelefoon kan misschien maar 20mWatt verdragen, en wordt daardoor zo opgeblazen.


Wat nog veel erger is, is dat je met een veel te zware hoofdtelefoonversterker bij een bedieningsfout ook de trilhaartjes in je oren kunt opblazen. In tegenstelling tot de hoofdtelefoon zijn die niet te vervangen.

Daarom is het ook verstandig om altijd met de volumeregelaar op nul te beginnen. Overigens is je gehoor niet meteen beschadigd, behoudens enkele uitzonderingen, maar bij langdurig op hoge sterkte luistereen is dat beslist wel het geval. Ik denk dat vooral de jeugd naar oortjes luistert op een veel te hoog niveau. Boven 80dB spl wordt het echt gevaarlijk......

Hoofdtelefoonversterker

door MarcelvdG @, 06-12-2023, 21:07 (150 dagen geleden) @ soundman2

80 dB is inderdaad pas op lange termijn schadelijk, maar bij veel hogere niveaus kun je behoorlijk snel schade oplopen. Mijn tinnitus is bijvoorbeeld begonnen toen er na een reggaeconcert een houseplaat werd opgezet, daar zat een piep in die bij mij nooit meer helemaal verdwenen is. (Sindsdien gebruik ik oordoppen, daar had ik beter eerder mee kunnen beginnen.) Een collega van mij heeft tinnitus sinds iemand een signaalkabel van een PA-installatie lostrok terwijl die nog aan stond.

Hoofdtelefoonversterker

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 05-12-2023, 20:02 (151 dagen geleden) @ PE1PJA

Iedereen bedankt voor de informatie. Ik ben weer wijzer geworden en voorzichtig met aansluiten. Het betreft overigens een Beyerdynamic Dt770pro met een impedantie van 80 Ohm. Het maximum toegestane vermogen is 100mW. Of er verder een beveiliging in zit in de vorm van zenerdiodes weet ik niet en ik ga hem ook niet openen om het te controleren.

M.vr.gr. Jan

--
jschator(apestaartje)home.nl

powered by my little forum