Zonnepanelen vraag. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-12-2023, 13:41 (143 dagen geleden)

Wij zijn voornemens om 10 zonnepanelen aan te schaffen.
Nu staat er dat er 2 mogelijkheden van aansluiten zijn.
De eerste is parallel waarbij je per paneel zou kunnen zien wat die levert.
Er wordt dan spanning per paneel aan de converter aangeboden.
De stromen zijn dan groter en vermoed dat ook de schakelstoring groter zal zijn.

De andere is in serie geschakeld en komt er dus een hogere spanning op de converter.
Ons huis staat op het zuiden, dus alle panelen krijgen hetzelfde licht.
In mijn ogen is een serieschakeling van panelen voordeliger dan parallel.
Er zijn dan niet van die dikke kabels nodig en de converter kan het gemakkelijker omzetten.
Gevolg zou kunnen zijn dat de schakelstoring dan ook kleiner is.
Vraag is of deze gedachtegang wel juist is of dat ik er ergens overheen kijk.
Groet, Ben

Zonnepanelen vraag.

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 13-12-2023, 14:00 (143 dagen geleden) @ Ben

Allereerst heb ik geen ervaring met zonnepanelen, dus alleen wat verstand van elektronica. Ik denk dat in beide gevallen de stroom per paneel gelijk is. Ik denk dat in het 2e geval de converter veel eenvoudiger kan zijn (= goedkoper en minder kans op storing) en dat er ook veel minder koperdraad nodig is. Het nadeel van serieschakeling zou kunnen zijn dat bij een defect aan 1 paneel de hele installatie niet werkt, terwijl bij parallel de 9 andere panelen stroom blijven leveren.
Succes met kiezen.

Zonnepanelen vraag.

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 13-12-2023, 14:13 (143 dagen geleden) @ Ben

Voor de storing maakt het niets uit, de panelen geven gelijkspanning af, de oorzaak van de storing is dan ook vaak de omvormer c.q. de installatie.
Een tweede oorzaak is vaak dat een aantal van deze omvormers via powerline communiceert.

Overigens hoeft er helemaal geen probleem te zijn, bij gebruik van goed en gecertificeerd materiaal en juiste installatie kunnen deze installaties storingsvrij functioneren.
Belangrijk is dus goede en duidelijke afspraken te maken voordat er wordt gestart en e.e.a. duidelijk op papier vast te leggen.
Voorkomt een hoop narigheid achteraf.
Vergeet niet dat de gemiddelde elektricien er niets van begrijpt als je achteraf zou klagen over radiostoring.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Zonnepanelen vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 13-12-2023, 14:41 (143 dagen geleden) @ Ben

Het nadeel van die losse omvormertjes of optimisers achter je panelen is dat je bij storing altijd een "dakhaas" moet inhuren om het te vervangen.
Uitgaande van een schuin dak.
De meeste enkele omvormers hebben vaak 2 dc ingangen zodat je met twee "strings "van 5 kan werken, maar tot 11 in serie kan ook nog.
verder 6mm2 dc kabel eisen ,bevestigingsrails aarden, Omvormer rechtstreeks op de meterkast,
bij lange lengte van deze kabel afgeschermd nemen.
Laat je niet verleiden om het op zolder bij de wasmachine aansluiting te knopen.
10 huidige panelen kunnen zomers boven de 16amp. uitkomen ,dus 20Amp. automaat toepassen, en een aardlekschakelaar met speciale klasse voor zonnepanelen.
Ik heb zelf goede ervaringen met Growatt omvormers, en zeer slechte met Solaredge.

--
Cees PA1DBA

Zonnepanelen vraag.

door Arjan Havelaar @, 13-12-2023, 15:09 (143 dagen geleden) @ Goldline

Cees,

Waarom 6mm2 DC kabel eisen? De zonnepanelen zelf hebben ook allemaal 4mm2, dus een dikkere verlenggkabel heeft dan geen enkel nut.
Verder zou ik in plaats van een 20A automaat + een aardlekschakelaar een aardlekautomaat nemen. Is makkelijker en spaart ruimte in je groepenkast. Wel van een gerenommeerd merk.

Zonnepanelen vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 13-12-2023, 17:18 (142 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Arjan , ik wist nog niet dat die combinatie bestaat, aardlek type B (ook voor dc)in combinatie
met een B(traagheid) zekeringautomaat.
Inderdaad 4mm2 is ook ok voor 20 amp. zowel aan dc als ac kant.
overdimensioneren is een gewoonte van mij :-)

--
Cees PA1DBA

Zonnepanelen vraag.

door Arjan Havelaar @, 13-12-2023, 14:49 (143 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,

Ik vermoed dat men bij parallel micro omvormers gebruikt. Dan is het zo dat ieder paneel zijn eigen omvormer krijgt. Die micro omvormers staan dan aan de lichtnet kant allemaal parallel.
Bij serieschakeling heb je te maken met een stringomvormer waarbij de panelen in serie staan.
Ook in zo'n geval zou je per paneel uit kunnen lezen, maar dan moet je optimizers toepassen.
Aangezien je op het zuiden zit, zou ik dat niet doen, dat heeft dan geen meerwaarde. Optimizers hebben mogelijk alleen een beetje zin als op een bepaald moment van de dag een deel van de panelen in de schaduw zou vallen. Maar aangezien zonnepanelen tegenwoordig 3 bypass diodes hebben, is het nog maar de vraag hoeveel winst je dan haalt met optimizers. Waarschijnlijk haal je die kosten er niet uit door het beetje meer opbrengst dat je dan eventueel hebt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Zonnepanelen vraag.

door Mans Veldman @, Leidschendam, 13-12-2023, 17:04 (143 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Mans Veldman, 13-12-2023, 17:14

Vooropgesteld dat de hardware van goede kwaliteit is zal een correct geïnstalleerde installatie niet storen. Met name SolarEdge is berucht in de wereld van zendamateurs v.w.b. storingen, maar SolarEdge is echter ook een van de weinigen die zeer behulpzaam is bij het oplossen van de storing, het hangt vooral af van de medewerking van de eigenaar/stoorder, vaak de buurman/vrouw.

De grootste stoorbron zijn vaak de optimizers. Deze worden verkocht als zijnde onmisbaar en de klant (leek in de materie) denkt ze nodig te hebben omdat anders de verwachtte saldering achterblijft. Optimizers zijn nodig als delen van de installatie schaduwval (kunnen) hebben, maar meestal ligt een installatie in de volle zon.

Erg belangrijk is de juiste aanleg van de bekabeling, het aarden van kabelgoten, kabels twisten, ontstoor ferriet, etc. Hier zijn allemaal richtlijnen voor, maar een richtlijn is geen verplichting. Zonnepanelen waren/zijn booming en de installateurs schoten als paddestoelen uit de grond om een graantje mee te pikken. Er zit hier dus ook kaf onder het koren. Vaak hebben ze nog nooit gehoord van ferriet of de werking van ontstoormiddelen.

Ik had erg veel storing van een SolarEdge installatie en kon dit onderbouwen met spectrum plots van de storingen (ik heb gemeten tussen 1 en 30 MHz en zag elke 50 kHz een dikke ruisbult die alle zwakkere signalen wegdrukt). Na mijn klachten zijn alle optimizers vervangen door een ander type (waarin wel alle ontstoorcomponenten aanwezig waren), zijn de kabels anders gelegd, getwist en is er ferriet aangebracht. Dit heeft de storing zodanig verminderd dat ik er niet al te veel last meer van heb (maar het is niet helemaal weg, vooral als er veel zon is)

De overheid geeft ook tips.

https://www.rdi.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-door-zonnepanelen#:~:text=Zonnepanelen%20in...

p.s. spectrum plots kun je eenvoudig maken met een RTL-SDR dongle en SDR software op een laptop.

Zonnepanelen vraag.

door FredDijksman @, 13-12-2023, 17:21 (142 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,
Wij hebben nu 4 jaar 11 panelen op het dak naar het zuiden. Elk paneel zijn eigen omvormer en optimizer is volgens mij alleen maar nodig als de panelen wisselend in de schaduw komen bijvoorbeeld achter takken van bomen. Bovendien komen de omvormers dan bij de panelen op het dak. Als ze in serie komen dan heb je de omvormer op zolder binnen dus veel veilger en betrouwbaarder. Wij hebben een Growatt omvormer en zijn daar zeer tevreden over.
Groet
Fred

Zonnepanelen vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-12-2023, 18:11 (142 dagen geleden) @ Ben

Dank allemaal voor de opmerkingen, de link en adviezen.
Wij hebben het aangevraagd via de gemeente die het weer uitbesteed aan een uitvoerder.
Ga proberen om alle opmerkingen op een rijtje te zetten voor het eerste bezoek.
Wil ook beslist geen stoorbron zijn voor mijzelf of de omgeving.
Dan eerst maar eens uitzoeken wat een "Optimiser" is.
Groet, Ben

Zonnepanelen vraag.

door verbeek @, Zutphen, 13-12-2023, 21:55 (142 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door verbeek, 13-12-2023, 22:54

Eigenlijk heb je drie systemen:
- de meest eenvoudige: alle panelen in serie. Dat kan tot twee verschillende hellingen/ windrichtingen (o.a. Growatt, SMA, Huawei,etc. etc... Het is het meest voorkomende systeem.
- heb je last van schaduw over een deel van de panelen (dakkapel/ schoorsteen/ bomen etc) of meerder verschillende hellingen/richtingen dan heb je de mogelijkheid om per paneel een kastje aan te sluiten (een power-optimizer, dat systeem is van Solar Edge). Daar worden de optimizers ook in serie geschakeld.
- of met micro-omvormers (Enphase of APSystems per paneel. Die zet gelijk de dc om in ac. Je gaat dan ook met een ac-kabel naar binnen.
Voordeel van het laatste systeem is dat je geen B-type aardlekschakelaar nodig hebt; er zit een trafo in de micro-omvormer om de dc te scheiden van de ac-kant.
B-type aardlekschakelaars reageert naast 30mA ac- ook op 6mA dc-lekstromen. Soms geeft de fabrikant al een 6mA DC verklaring af (o.a. Growatt). Dan hoef je ook geen B-type ALS te gebruiken.

Optimizers/micro-omvormers gebruik je ook als je wilt weten wat de opbrengst per paneel is.

Is het een schuin dak of een plat dak? In het laatste geval zou ik ze in een zgn. oost-west opstelling leggen, dan is je totale opbrengst wel wat minder, maar meer gespreid over de dag.

Heb je een een-fase (35 of 40A) of drie fasen (3x25A) netaansluiting?

10 panelen = ca 4400Wp is ongeveer ook 4400Watt wat de panelen op deze Nederlandse breedtegraad oplevert.

Als je een driefasen aansluiting hebt, dan valt Solar Edge met zijn power optimizers al af, in geval van een driefasen omvormer. Daar heb je minimaal 14 panelen voor nodig. Of een dure short-string omvormer. Blijft over een eenfase 5000W omvormer over. Die zou je met 25A moeten afzekeren, maar dat is ook je hoofdzekering....je hebt dan geen selectiviteit meer....

Zorg voor een minimale rf-storing dat ALLE zonnepanelen inclusief het metalen draagframe met de aardedraad verbonden zijn..

In principe heb je bij een goede aarding geen aardlekschakelaar/ aardlekautomaat nodig; de NEN1010 schrijft immers voor dat wandcontactdozen voor algemeen gebruik door leken achter een aardlekschakelaar moeten. Een PV-installatie wordt met een vaste kabel op een aparte groep in de verdeelkast aangesloten. Doe je het wel, dan is de gebruikelijke ac lekstroom 300mA. Gebruik je een 30mA ALS, dan heb je kans dat de ALS eerder tript...

Wil je het gewoon goed hebben, kies dan voor een erkend zonnekeur bedrijf wat pv-installaties oplevert volgens de Install-Q norm. Deze erkende bedrijven worden steekproefsgewijs door een onafhankelijk inspectie bureau gecontroleerd. 1x keer fout, een waarschuwing (plus herstelling) een tweede keer fout einde keurmerk + boete, en laten herstellen door een ander bedrijf...

Gr. Paul

Zonnepanelen vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 14-12-2023, 12:19 (142 dagen geleden) @ verbeek
Gewijzigd door Ben, 14-12-2023, 12:22

Dank je Paul, dat zijn de verschillen en details waar ik naar zocht.:)
(Heb een gewoon huis met een 1 fase aansluiting.)
Groet, Ben

Zonnepanelen vraag.

door ewoud @, Amstelveen, 15-12-2023, 23:00 (140 dagen geleden) @ Ben

Beste Ben,

Als je panelen hebt zonder micro omvormer dan zet je de panelen het beste in serie.
De converter die je gebruikt wil hoogstwaarschijnlijk een minimale spanning zijn voordat deze kan opstarten, dat kan zo'n 170 Volt DC zijn. Dus minimaal 4 panelen in de zon. Mijn ervaring is dat je al snel op minimaal 7 panelen komt. Dan heb je de maximale ingangsspanning van de converter, dat kan zo;n 500 Volt DC zijn en bepaald het maximum aantal panelen in serie welke dan in de zon liggen. Spanning per paneel is ongeveer 40 Volt DC.

De opstelling op het dak is dat alle panelen op hetzelfde moment evenveel licht ontvangen.
De PLUS en MIN bekabeling moet over het gehele traject parallel worden gelegd om RF verstoring in de buurt te beperken, ook is de installatie minder gevoelig voor EMC door bv bliksem.
Het frame moet van een vereffenings aarding worden voorzien. Dat is een apparte aarde draad naar het CAP in de meterkast.

Bovendien moet je een scheidingsschakelaar hebben tussen de panelen en de converter en een scheidingsschakelaar naar de groepenkast.

4mm2 naar de groepenkast is voldoende, echter afhankelijk van de benodigde lengte van de kabel.

De groepenkast moet worden voorzien van een gele waarschuwingssticker dat diudt op de voeding door PV panelen.

Al met al komt er het eea bij kijken als je aan de eisen volgens NEN1010 wil voldoen.

Let ook even op of je hoodschakelaar (indien aanwezig) het vermogen kan verwerken.

Succes en vriendleijke groet,
Ewoud

Zonnepanelen vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 16-12-2023, 15:36 (140 dagen geleden) @ ewoud

Dank je Ewoud,
Het zou dan bij ons gaan om 10 panelen in serie op zuid zonder paneel in de schaduw.
Zal het meenemen bij de vragen die we gaan stellen bij het eerste gesprek.
Liever wat meer vragen stellen dan over 1 nacht ijs lopen.
Groet en prettig weekend, Ben

Zonnepanelen vraag.

door verbeek @, Zutphen, 17-12-2023, 12:26 (139 dagen geleden) @ ewoud
Gewijzigd door verbeek, 17-12-2023, 12:32

Ter aanvulling:

Het frame moet van een vereffenings aarding worden voorzien. Dat is een apparte aarde draad naar het CAP in de meterkast.

4mm2 naar de groepenkast is voldoende, echter afhankelijk van de benodigde lengte van de kabel.

Door een vereffeningsleiding loopt amper stroom; 4mm2 is zelfs over een lange afstand nog voldoende.

Bovendien moet je een scheidingsschakelaar hebben tussen de panelen en de converter en een scheidingsschakelaar naar de groepenkast.

Inderdaad, tegenwoordig zit deze dc-switch in de omvormer geïntegreerd.Een ac-switch in de vorm van de verplichte installatie-automaat voldoet ook.

De groepenkast moet worden voorzien van een gele waarschuwingssticker dat diudt op de voeding door PV panelen.

[image]

Deze dus...
Op de omvormer moet de tekst staan dat ondanks een uitgeschakelde dc-switch er bij daglicht een gevaarlijke spanning op de dc-kabels kunnen staan.
Tevens een tekst dat voordat er onderhoud aan de omvormer wordt uitgevoerd dat dit spanningsloos dient te geschieden (dc- en ac-schakelaar uitschakelen).

Let ook even op of je hoodschakelaar (indien aanwezig) het vermogen kan verwerken.

De hoofdschakelaar is al voor 40A geschikt; deze moet immers de stroom van de netbeheerder (35 of 40A) kunnen uitschakelen. In de netcode staat dat er maximaal 5000W aan het net teruggeleverd mag worden bij een-fase installaties, bij 3 fase installaties is dat 17kW.

Waar je wel op moet letten is dat je aardlekschakelaars geschikt zijn voor de 35A + de stroom van je pv-installatie. Vaak is dit niet het geval en dient er een extra (eenpolige C40A automaat) vóór de ALS geschakeld worden.
Dat is een aanbeveling van de NPR5310, de Nederlandse Praktijk Richtlijn.

Gr. Paul

powered by my little forum