Sony MHC-510 adveis gevraagd (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 16:04 (139 dagen geleden)

Dit toestel is in mijn bezit gekomen en werkt, althans de tuner en equalizer werken.
De cd lade gaat open maar leest de disc niet.
De beide cassette decks werken niet.
Dat laatste komt vooral door de rubbers die zijn volledig uitgerekt.
Inmiddels heb ik zowel voor de cd speler een nieuw rubber als 4 nieuwe rubbers voor de beide cassettedecks.
Met een beetje handigheid lukt het mij nog wel om de riempjes van de cassettedecks te vervangen.
Voor de cd speler zie ik even niet hoe ik dat moet aanpakken. Mij lijkt dat er twee dingen moeten gebeuren, riempje vervangen en de lens schoonmaken , en dan maar hopen dat de lens niet kapot is.
De staat van het apparaat is: behoorlijk vervuild dus ik heb eigenlijk wel hoop dat het vervuiling zou kunnen zijn.
Weet iemand of er op youtube instructiefilmpjes zijn van dit soort apparaten ? Vaak vind ik dat namelijk het handigst: kijken hoe iemand anders het heeft gedaan.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Sony MHC-510 advies gevraagd

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-12-2023, 16:29 (139 dagen geleden) @ ffeilers

Je hebt het over rubbers, rubberen snaren neem ik aan.

Wat de CD speler betreft heeft een rubberen snaar niets te maken met de aandrijving want het CD plaatje is (oud woord uit pick-up tijdperk) derect drive.

Is die snaar van het laadje?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Sony MHC-510 advies gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 16:45 (139 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hebt het over rubbers, rubberen snaren neem ik aan.

Wat de CD speler betreft heeft een rubberen snaar niets te maken met de aandrijving want het CD plaatje is (oud woord uit pick-up tijdperk) derect drive.

Is die snaar van het laadje?

;-)
Hans

ja inderdaar rubberen snaren
van de cd speler weet ik dat snaarje alleen voor open dicht werkt

maar ja, als het apparaat nu toch open is dan maar gelijk vervangen

Sony MHC-510 advies gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-12-2023, 16:54 (139 dagen geleden) @ ffeilers

CD snaartje is voor inderdaad open en dicht , maar ook om gehele mechaniek naar boven te brengen
zodat plaatje klemt en de laser in positie komt.

Vaak door slechte snaren gaat dat laatste stukje de mist in.

Lensje gaat niet stuk, de laser er onder.
Even goed, met wattenstaafje en wat alcohol.
Pas op , niet te hard drukken, dat lensje hangt zwak verend omdat tevens de focusspoel is en
op en neer gaat.

Reparatie, gewoon goed kijken hoe in elkaar zit.
Is vaak veel los nemen.

Veel foto's maken.

Tja en iemand moet dat filmpje maken en op internet zetten.
Zie je kans schoon.
Kunnen wij genieten van je reparatie.

Sony MHC-510 advies gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 17:50 (138 dagen geleden) @ Maurice

CD snaartje is voor inderdaad open en dicht , maar ook om gehele mechaniek naar boven te brengen
zodat plaatje klemt en de laser in positie komt.

Vaak door slechte snaren gaat dat laatste stukje de mist in.

Lensje gaat niet stuk, de laser er onder.
Even goed, met wattenstaafje en wat alcohol.
Pas op , niet te hard drukken, dat lensje hangt zwak verend omdat tevens de focusspoel is en
op en neer gaat.

Reparatie, gewoon goed kijken hoe in elkaar zit.
Is vaak veel los nemen.

Veel foto's maken.

Tja en iemand moet dat filmpje maken en op internet zetten.
Zie je kans schoon.
Kunnen wij genieten van je reparatie.

Ik ben helaas geen filmer en ook geen plaatser op youtube
Andere advies in de draad om de laser te vervangen ga ik gezien de prijs van de laser denk ik ook niet doen Voor mij is het belangrijkst dat de twee cassettedecks het goed doen.

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door jan broer @, TWELLO, 18-12-2023, 17:36 (138 dagen geleden) @ ffeilers

Heb ze wel is onderhanden gehad dit type,voor front van de onder plaat los maken,let wel op dat je de lintkabels los maakt eerst,daarna de trafo met eind versterker los schroeven en rustig aan de kant leggen,dan de cd player los schroeven stekertjes en lintkabel rustig los halen daarna compleet de player van de bodem plaat eruit wippen,voor dit type kon je complete snaar setjes bestellen bij SOM Nederland,zelf vervangende ik altijd de beam mee omdat die meestal wel stuk of versleten zijn..meende het type NKS213A succes.

Groetjes Jan

[image]

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 17:40 (138 dagen geleden) @ jan broer

Heb ze wel is onderhanden gehad dit type,voor front van de onder plaat los maken,let wel op dat je de lintkabels los maakt eerst,daarna de trafo met eind versterker los schroeven en rustig aan de kant leggen,dan de cd player los schroeven stekertjes en lintkabel rustig los halen daarna compleet de player van de bodem plaat eruit wippen,voor dit type kon je complete snaar setjes bestellen bij SOM Nederland,zelf vervangende ik altijd de beam mee omdat die meestal wel stuk of versleten zijn..meende het type NKS213A succes.

Groetjes Jan

[image]

Dank voor de tip.
Het gaat mij vooral om de twee werkende cassettedecks , ivm andere (c64) hobby
of ik ook de lens dan ga bestellen moet ik even bekijken

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 18:04 (138 dagen geleden) @ jan broer

Heb ze wel is onderhanden gehad dit type,voor front van de onder plaat los maken,let wel op dat je de lintkabels los maakt eerst,daarna de trafo met eind versterker los schroeven en rustig aan de kant leggen,dan de cd player los schroeven stekertjes en lintkabel rustig los halen daarna compleet de player van de bodem plaat eruit wippen,voor dit type kon je complete snaar setjes bestellen bij SOM Nederland,zelf vervangende ik altijd de beam mee omdat die meestal wel stuk of versleten zijn..meende het type NKS213A succes.

Groetjes Jan

[image]

Ik vind een KSS-240A bij alie voor zo n 7 euro dat is te doen.
En ik vind een "originele" , zonder nr, bij Alie voor 35 euro en dat vind ik te

maar.... past nu de kss-240a, ik krijg het (nog) niet uitgezocht

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door jan broer @, TWELLO, 18-12-2023, 18:17 (138 dagen geleden) @ ffeilers

Durf niet met zekerheid te zeggen is al tijdje geleden,meschien dat Nedis die nog in hun bestand hebben staan als vervangende kan je altijd nog denk ik invo over vragen via hun,moet er nog bij zeggen als je begint te demonteren laat de cd lade open staan tijdens demonteren! kan zijn namelijk dat je het voor frontje van de lade er nog moet af halen,en als je alles toch los heb liggen soldeer ieder geval alle stabilisatoren door op de voeding print want die willen nog wel is los gaan zitten in dit setje, ze staan erom bekend.

Gr Jan

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door jan broer @, TWELLO, 18-12-2023, 18:45 (138 dagen geleden) @ jan broer

Nog een tipje,denk dat je misschien wel kans hebt gezien de leeftijd,dat er al is een KSS in zit dat die al is vervangen kunt altijd kijken.

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door Goldline @, Oranjedorp, 18-12-2023, 20:59 (138 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 18-12-2023, 21:01

Kss240a heeft 3 instelpotmters (nooit aan draaien,fabrieks ingesteld)
De kss213 slechts 1 voor de laserstroom (ook af fabriek ingesteld)
De ksm213cdm is ook als kompleet loopwerk betaalbaar te koop.
Het voordeel is dat je motortjes ook weer nieuw zijn :-)

[image]

--
Cees PA1DBA

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 21:07 (138 dagen geleden) @ Goldline

Kss240a heeft 3 instelpotmters (nooit aan draaien,fabrieks ingesteld)
De kss213 slechts 1 voor de laserstroom (ook af fabriek ingesteld)
De ksm213cdm is ook als kompleet loopwerk betaalbaar te koop.
Het voordeel is dat je motortjes ook weer nieuw zijn :-)

[image]

Dank je wel, ik overweeg de laatste optie.
Twijfel alleen nog of ik zelf het karwei ga doen of op zoek moet gaan via dit forum naar iemand in Breda die mij hierbij zou willen helpen.

mvg
Frans

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door Goldline @, Oranjedorp, 18-12-2023, 21:13 (138 dagen geleden) @ ffeilers

Wat kan je gebeuren, dat het niet werkt ? veel ervaring rijker en in het slechtste geval een apparaat wat toch al weinig waarde had naar de stort.
Eerst maar alles stofvrij maken en de cd speler zijn contactlens oppoetsen met alcohol 96% en een wattenstaafje.
Succes!

--
Cees PA1DBA

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door ffeilers @, Breda, 18-12-2023, 21:20 (138 dagen geleden) @ Goldline

Wat kan je gebeuren, dat het niet werkt ? veel ervaring rijker en in het slechtste geval een apparaat wat toch al weinig waarde had naar de stort.
Eerst maar alles stofvrij maken en de cd speler zijn contactlens oppoetsen met alcohol 96% en een wattenstaafje.
Succes!

Daar heb je ook weer gelijk in, toen ik het aantrof was het ook op weg naar de stort,maar daar kan ik slecht tegen :-D

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door henkk56 @, 19-12-2023, 09:09 (138 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door henkk56, 19-12-2023, 09:12

Deze lenzen kunnen slecht tegen alcohol,alleen schoonmaken met een beetje wasem en een wattenstokje.
Voor de ophanging hoef je niet zo bang te wezen,dat kan wel tegen een stootje.
Helaas zijn deze optische blokjes niet hermetisch gesloten en vervuilen ze ook van binnen,
meestal als het schoonmaken van de frontlens niet helpt is de binnenkant te veel vervuild.
Ik ken iemand die ze wel eens uit elkaar haalde en dan van binnen schoonmaakte,meestal werkten ze dan weer perfect,afhankelijk van hoe goed je het weer in elkaar kreeg.(Priegelwerk)
Vervangende optische blokjes zijn meestal slecht van kwaliteit tot geheel niet werkend.

Henk

Sony MHC-510 adveis gevraagd

door Goldline @, Oranjedorp, 19-12-2023, 11:24 (138 dagen geleden) @ henkk56

Hoi Henk,
Ik heb nog nooit een misser gehad met reinigen met alcohol van deze lasers, zelfs bij inbouw van nieuwe. pas dit al toe sinds jaren 80.
Inderdaad kan je pech hebben met goedkope replica's.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum