Mini SONY PVM-4000 monitortje weer helemaal OK (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2023, 14:17 (135 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Even een nieuwe topic hierover aangaande dit monitortje waarvan de kleur nu OK is maar aanvankelijk nog een manco dat het zwart niet zwart is en terugslaglijnen in beeld plus dat de helderheids regelaar niets doet.

Ik kreeg op circuits online een zeer goede tip dat ik de SCREEN regelaar wat bij moet stellen binnen het toestellentje bij de HV trafo en dat was inderdaad het geval.

Het is het kleinste trinitron toestelletje wat SONY ooit heeft gemaakt met een schermpje van 90mm. diagonaal.

Op de een of andere manier krijg ik geen mooie foto's en ziet het zwart van het beeld er flets uit terwijl dat in het echt niet zo is en het wit lijkt wel licht blauw, Ik heb een felle lamp tegen de camera in moeten houden (soms links beetje zichtbaar) om overbelichting van het schermpje te voorkomen, het diafragma knijpt dan wat.

[image]

[image]
Bij rode pijl de SCREEN regelaar.

[image]

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Mini SONY PVM-4000 monitortje weer helemaal OK

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 20-12-2023, 14:54 (135 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi dat het gelukt is. En dat service manual komt vast van pas hopelijk in de verre toekomst!

--
RAAF12

Mini SONY PVM-4000 monitortje weer helemaal OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2023, 15:47 (135 dagen geleden) @ RAAF12

Ik hoop niet dat hij ooit nodig is Lex maar je weet nooit.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Meteen mijn SONY KV9000E aangepakt.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2023, 16:38 (135 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Van dit toestel heb ik eerder een mechanisch defect gerepareerd maar het beeld zag er ook niet uit. Het zwart zag er bruin uit en trouwens het zwart/wit beeld was sephia en ook terugslag lijnen in beeld.

Ik heb geleerd:th de regelaar SCREEN iets terugzetten en perfect beeld, die verloopt inderdaad.

Beeld diagonaal is 19cm.

;-)
Hans

Foto’s weer slechter als het echte beeld.

[image]

[image]

--
Hans van Kampen

Mini SONY PVM-4000 monitortje weer helemaal OK

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-12-2023, 17:58 (135 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Heb je weer mooi voor elkaar.
Ja SCREEN is een hele belangrijke.

Je gaat vooral zien, dat is bij reguliere beeldbuizen , dat je gehele raster gaat zien
als je alles op donker draait,
Zowel licht als contrast.

Dan staat de screen te hoog.

Is leuk toestelletje.
Top werkt weer.

Mini SONY PVM-4000 monitortje weer helemaal OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-12-2023, 20:56 (135 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, ik had die SCREEN regelaar helemaal over het hoofd gezien maar dat ik het mooi voor elkaar heb is te danken aan de tip die ik heb gekregen. Zoals je zag heb ik op deze manier mijn SONY KV9000E aan gepakt met een bruine zweem en ook terugslaglijnen.

Leuk toestelletje inderdaad.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum