De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2023, 11:07 (128 dagen geleden)

Beste forumleden,

Laatst op de beurs voor 5 Euro dit kleine kleuren tv-tje meegenomen waarbij geen voedings adapter zat maar ik heb er nog zat slingeren met belangrijk: A de juiste voltage 12Volt DC B stekker de juiste polariteit in dit geval centrumbusje de + en C niet minder belangrijk voldoende stroom kunnen leveren en daar had ik er een paar van.

Bij aansluiten kreeg ik bij 2 stuks het onderstaande beeld dus werd tv-tje verdacht. Open maken en capjes controleren, meest uit gesoldeerd want mijn PEAK atlas ESR70 geeft anders aan in circuit/Leaky. Vooral eerst die 2 dikke C's bij ingang voeding maar die bleken goed en verder de ene na de andere C werd door de atlas OK bevonden. Ook 2 torren in het rastercircuit in orde. Raster toch wel mooie zaagtand op scope, dus ook dat niet:fir

Ook geen verlopen weerstanden of onderbroken zoals bij een ORION tv-tje die geen kleur gaf eerder.

Ieder keer weer de hele handel lostrekken, beeldbuis ontladen. Je staat er van te kijken wat een vonk je nog krijgt bij ontladen van de beeldbuis als die uit staat, echt een grote condensator die fles maar dat weten we.

Maar goed, hieronder het beeld waarvan de onderste helft niet zichtbaar door sluiter fotocamera in dit geval tablet maar het beeld zat vol met zo'n horizontale balk die je bovenin ziet met complementaire kleuren en vervormd beeld.

Op de scoop heb ik geen rimpel kunnen ontdekken bij deze voedingen.

[image]

Een andere adapter maar pakken die van een CANON scanner is geweest, ook 12Volt etc. en toen het volgende beeld.

[image]

Nou ja, een anderhalve dag bezig geweest met dat tv-tje voor niets maar goed, netjes beeld en per saldo mankeerde hij niets en zo zie je maar dat de ene voeding de andere niet is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2023, 12:27 (128 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo zie je maar weer.

Was die 1e ook een schakelende adapter?
Mogelijk toch iets te ontdekken op die 12DC van die adapter met de scoop.

Ben er ook eens ingestonken met zo'n adapter.
12V prima, maar die satellite tuner wilde maar niets ontvangen.

Kennelijk dan toch iets ergens wat RF of HF achtig wat de boel om zeep helpt.

Andere bekende instinker is , je pakt een adapter,
Meet op stekkertje, top werkt.
Steek in toestel en spanning stort in.
Om dat te weten moet eerst zo'n ding open.

Maar dan heb je al 3x eerst die adapter gemeten, ja toch, 12v waarom start ding niet.

Soms is zo'n bonk ijzer met wat koper gewikkeld gewoon beter.

Even goed, benieuwd die "defecte"adapter.
Tik eens open, hamer langs de zijkanten om las open te breken.
Elco's vervangen en dan nog eens proberen.

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2023, 12:34 (128 dagen geleden) @ Maurice

Is een goede tip Maurice dat eens te doen bij die adapters. Ik geloof wel dat er een trafot'je in zit bij beiden want zijn zwaar zat. Lijken mij niet van die schakelende trafo loze dingen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Mans Veldman @, Leidschendam, 29-12-2023, 15:30 (127 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Mans Veldman, 29-12-2023, 15:36

Je hebt de rimpel van de adapter toch wel gemeten met aangesloten belasting... Zonder belasting wordt de bufferelco niet (of heel weinig) ontladen ergo geen of hele kleine rimpel.

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2023, 20:21 (127 dagen geleden) @ Mans Veldman

Zal ik eens nakijken Mans, daar noem je wat. Ik heb met de scope gekeken zonder belasting.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door soundman2 @, Wouw, 29-12-2023, 20:46 (127 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hoeft daarvoor de adapter niet open te slopen. Je kunt het ook meten in de TV of je prikt twee spelden in het tweelingsnoertje.
Een derde mogelijkheid een weerstand aansluiten, die de nominale belasting voorstelt, dus 12 Vol 1Amp, weerstand 12 Ohm........

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2023, 21:04 (127 dagen geleden) @ soundman2

Je hoeft daarvoor de adapter niet open te slopen. Je kunt het ook meten in de TV of je prikt twee spelden in het tweelingsnoertje.

Weet ik Henk, doe ik wel eens maar dank voor de tip. In geval van open maken wat Maurice schreef is om de condensatoren te controleren en zonodig vervangen en dan moet die open.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door soundman2 @, Wouw, 29-12-2023, 23:12 (127 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je hoeft daarvoor de adapter niet open te slopen. Je kunt het ook meten in de TV of je prikt twee spelden in het tweelingsnoertje.

Weet ik Henk, doe ik wel eens maar dank voor de tip. In geval van open maken wat Maurice schreef is om de condensatoren te controleren en zonodig vervangen en dan moet die open.

;-)
Hans

Ik wil alleen maar zeggen dat metingen veel sloop en/of vergeefse vervangingen kunnen voorkomen.

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door electron @, eindhoven, 29-12-2023, 15:46 (127 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door electron, 29-12-2023, 15:48

Ik ken 3 versies-

1) De schakelende versie (hoog rendement) maar eigenlijk alleen goed voor
digitale apparatuur- computers, inet radios, digitale tv's, etc.

2) Het oude trafo-gelijkrichter-dikke buffer elco type.
Deze zijn uitsluitend gemaakt voor analoge apparatuur als portabele radio's, tv's,
jou Monitor. Wordt meegeleverd door de fabrikant bij dit analoge spul.

3) Soms zit in zo'n adapter slechts een trafo waar alleen AC uitkomt. Ook leuk. :-D

Ik had laatst de uitgang van een draagbare radio(op batterijen) aangesloten op
de ingang van een draadloze vhf hoofdtelefoon zender(gevoed door een schakelvoeding).
Ontvangst op LW-MW was onmogelijk door storing van de schakelvoeding die binnen kwam
via de radio uitgang.
Ben@

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door ruudam @, Utrecht, 29-12-2023, 23:59 (127 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De Afvlak capaciteit in dit soort voedingen is vaak wat beperkt.
Gewoon een extra elco over de voeding hangen, en brom / rimpel is weg.

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door henk vdb @, Breda, 31-12-2023, 16:58 (125 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door henk vdb, 31-12-2023, 17:14

Gewoon een extra elco over de voeding hangen, en brom / rimpel is weg.

De gemiddelde uitgangsspanning kan daardoor onder belasting wel wat toenemen.


Ik heb aardig wat klassieke adapters open gemaakt. Sommige (waar op het etiket "DC" staat) bevatten wel een gelijkrichtbrug (meestal voor de kleinere opgebouwd uit 4 x 1N400X diode) maar GEEN afvlakelco! Komt best vaak voor. Blijkbaar wordt er van uit gegaan dat het te voeden apparaat zelf een flinke bufferelco bevat of het is van oorsprong een soort eenvoudige NICAD lader adapter.
Sommige heel eenvoudige bevatten maar één diode. Het gaat dan meestal om lader adapters die maar enkele tientallen mA's kunnen leveren.
Ik heb het hier dus over adapters met een klassieke nettrafo en waar op de sticker "DC" staat.

Openmaken doe ik door twee diagonale hoeken tussen de bankschroef te zetten en voorzichtig draaien tot de naad gedeeltelijk openspringt. Vervolgens herhalen met de andere twee hoeken. Om beschadiging van de behuizing te voorkomen kan je een oude lap om de adapter heen doen.
Dit werkt ook voor de modernere voedingen. De behuizing blijft meestal heel op deze manier. Wel eerst heel goed kijken of er geen schroefjes onder het etiket of onder rubber dopjes zitten, anders gaat het alsnog fout met openen door kraken....

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door electron @, eindhoven, 30-12-2023, 20:43 (126 dagen geleden) @ Hans van Kampen

@Hans,
Er is niet vermeld of die storende adapter wel/niet een ferriet kerntje had
op de DC uitgangs kabel.
Zo'n ferriet kerntje (ringkern) kun je zelf aanbrengen en zou afdoende moeten
zijn om die 1 MHz storing te onderdrukken. Die zitten daar niet voor niets.
Groet, Ben@
[image]

De ene voeding is de andere niet, tv-tje OK

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-12-2023, 21:35 (126 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-12-2023, 21:44

Een hele goede tip, zou zomaar kunnen zijn. Ik zie overigens op de kabels 230V. in en 12V. uit van die CANON voeding ook geen ferrieten maar goed, ik zal eens proberen als ik zo’n ferriet heb.

[EDIT] Ik heb nu een Yoko tv-tje op de bank die het perfect doet alleen als het beeld solid wit is gegeven uit de generator wordt die onderin helemaal donker geleidelijk aan, andere solid kleuren zijn perfect, ik kom hier op terug maar tips zijn welkom.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ferriet opnemen in DC voeding, opgelost !!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-01-2024, 14:27 (114 dagen geleden) @ electron

Ben, ik heb zoals je omschreef een ferriet opgenomen in die bewuste voedingslijn van 12 Volt en die stoorstreep is geheel weg. In die Canon voeding zit er geen een waarbij het tv-tje al een perfect beeld gaf maar goed.

Je had het bij het juiste eind, een goed leer moment:th was een perfecte tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ferriet opnemen in DC voeding, opgelost !!

door electron @, eindhoven, 11-01-2024, 15:48 (114 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Fijn Hans-:) dat ontstoren weten zendamateurs meer van- noemen ze immunisatie.

Bij mijn radiootje liep de storing van VLF tot ca. 15 MHz!:-(
Het verbaasde mij dat inpakken van die adapter in Alu-folie nog het beste werkte.
Dus- gaat ik binnenkort koperfolie tape bestellen bij AliExp..

Die ferriet kraal ontbreekt vaak bij een digitaal apparaat.
https://electronics.stackexchange.com/questions/479857/what-is-the-purpose-of-the-ferrite-bead-on...
Dat Analoge spul kan niet tegen die agressieve wespen in die schakel kassie+s.
Ouderwetse voeding met stabilisatie is nog het beste daarvoor.
Groet, Ben@

[image]
[image]

Ferriet opnemen in DC voeding, opgelost !!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-01-2024, 22:05 (114 dagen geleden) @ electron

Die balun wordt bij gebruik in voedingslijnen vaak common mode filter genoemd. Dat kan helpen als mensen erop willen googelen. Zit ook wel ingebouwd in de AC kant van netvoedingen, maar in de DC kant meestal als ferrietkraal om het uiteinde van de kabel, als hij er al aan zit.

Ferriet opnemen in DC voeding, opgelost !!

door electron @, eindhoven, 12-01-2024, 13:04 (114 dagen geleden) @ Maarten Bakker

@Maarten :)
Interessante materie- wellicht ten overvloede-
https://industrial.panasonic.com/ww/design-support/lecture/noise-filters
Ben@
[image]

powered by my little forum