Yoko tv-tje ook weer kleur maar... (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-12-2023, 13:02 (125 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb een gigantische mini tv verzameling zoals wel bekend en heb ook nog deze Yoko maar gaf alleen zwart/wit beeld en net als een andere Orion tv dacht ik dat het ook een onderbroken weerstandje zou zijn die in de voedingslijn zit van een groot DIL-28 IC wat verantwoordelijk is voor de kleur maar het was slecht even bijregelen van een klein C-tje bij het 4,43mHz kristal en toen ineens KLEUR:-)

[image]

[image]
Regelaartje op dit board

Alleen (ik krijg het niet op de foto vanwege zwarte balk steeds) Als ik de generator hem een solid wit beeld geef loop die naar onder steeds donker weg. Als ik de generator op 85% wit zet (is dan licht grijs) is het beeld goed. Ook als ik de generator zet op solid rood, groen, blauw, cyaan, magenta of geel is het beeld goed. Alleen bij wit is de onderste helft donker, nogmaals, ik krijg het niet goed op de foto om te laten zien.

Regelaars zoals screen hebben geen effect, heb hier nog geen C-tjes getest overigens.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Yoko tv-tje ook weer kleur maar...

door ruudtx @, Utrecht, 01-01-2024, 23:10 (124 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat c tje is een instelling voor de kleur hulp draaggolf oscillator frequentie.
Het c tje zit meestal parallel aan het kristal.
Ik heb al vaker gehad dat de kalct geen kleur verholpen werd met het daraaien aan dit C tje. een klein stukje verzetten deed al wonderen.

In Grundig TV s kwam het vaak voor, en veel erger, ook in Grundig Satellit wereldontvangers zoals de 500.
Het kostte me heel veel zoekwerk om er achter te komen waarom er niks ontvangen werd. zowel op FM als op alle AM banden.
Het vermoeden was al snel de synthesizer, die wordt gestuurd door een kristal osc, ca 7 MHz. Ik kon dat signaal oppakken op een 2e radio, want de Grundig gaf ca 10 min ontvangst bij koude start en viel toen uit. Het uitvallen was gelijk met het stoppen van het 7 MHz signaal, dus dat was duidelijk. Vervolgens kon ik een sluiting meten van de trimmer. Lastig te meten want de schakeling zit helemaal ingeblikt.
De trimmer van de X-tal osc. was bereikbaar, en draaien aan het ding deed de ontvangst terugkeren. De sluiting was opgeheven.
Helaas kwam het verschijnsel terug, waardoor de trimmer steeds verder verdraait moet worden.
Nu doet hij het wel, maar staan de zenders ernaast, zowel FM als AM.
De reparatie is een ramp, bijna onmogelijk. Het blik moet opengesoldeerd worden. Daar begin ik even niet aan.

Yoko tv-tje ook weer kleur maar...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-01-2024, 21:34 (123 dagen geleden) @ ruudtx

Heldere uitleg Ruud,

Wat me bij dit tv-tje nog bezig houd is als je hem uit de generator een solid wit beeld geeft het beeld geleidelijk aan donker wordt naar beneden toe. Met solid rood of geel of groen, of cyaan, of blauw of magenta heb je dat niet, perfect egaal.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum