Ontzettend blij met mijn aanwinst. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 09:13 (108 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 18-01-2024, 09:19

Een Gundig VG1100 testbeeld generator en staat nu boven op mijn SONY BVM studio monitor.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 18-01-2024, 09:32 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Een felicitatie waard !
Daar ga je veel plezier van hebben met jouw TV hobby.

Ik heb echter een vraag:
Hoe kan je nu controleren of de kleuren echt kloppen?
Heb je een referentiekaart op papier of zo?
Ik heb sinds kort een toestel met scherp helder beeld maar ik heb steeds maar het gevoel dat de kleuren niet kloppen met name de rood/oranje kleuren.
En, je snapt het al, volgens de leverancier is het allemaal perfect in orde...

Met vriendelijke groeten,

Henk Waardenburg

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 09:39 (108 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik heb referentiespullen erbij over genomen, zal zo foto's posten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 09:58 (108 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Hans van Kampen, 18-01-2024, 10:01

Ik heb wat testkaarten en meer maar hoe ik die kan gebruiken voor het doel zoals je omschrijft moet ik nog uitzoeken.

[image]
Van echt glas bij PHILIPS gebruikt in Breda om studio tv camera’s mee af te regelen. Werd voor een lichtbak geplaatst, uniek in mijn collectie.

[image]
Een testkaart ook van glas voor resolutietest, eveneens schuin genomen vanwege reflectie in het glas.

[image]
Nog wat testkaarten.

[image]

[image]

[image]

[img]images/uploaded/2024011808545165a8e75b4d201.jpg[/img

[image]

En tot slot een testset voor op cameras af te regelen met licht en testdia’s

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-01-2024, 10:05 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooie aanwinst.
En bij lezen van de vraag over die kleuren dacht ik direct,
Daar waren tester voor.
En zie je hebt boel compleet.
Heel mooi ook al die kaarten.

Prachtig.
Dan benieuwd hoe je collectie er bij staat.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 11:42 (108 dagen geleden) @ Maurice

Je mag een keer komen kijken Maurice, de koffie staat klaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Marinus J @, 24-01-2024, 20:00 (101 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans, je hebt hier een setje testkaarten voor de LDK 14 erbij zitten.Die met die blokjes in het midden is om de gamma curve af te regelen en de die stippellijntjes daar moet de de rechthoekjes in uitsnijden.
Dan krijg je in de de uitgesneden stukjes ,zoals dat sommige noemen donker zwart, ofwel echt zwart.
De kaarten moeten in een kastje geschoven worden en dan met 3200 graden Kelvin belicht worden om de camera goed af te kunnen regelen .
Met die kleuren kaart moet je opletten dat je de kaart egaal belicht en je mag die kaart niet aan UV licht blootstellen.
Zijn ook beperkt in levensduur.
Die kaart daar heb je je Vectorscoop voor nodig om de puntjes van de kleuren in de vierkantjes van het scherm van de vectorscoop te krijgen.
Ik kom er nog een keer op terug, verlichting is hierbij erg belangrijk.


Gr. René.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 18-01-2024, 10:00 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gefeliciteerd met je aanschaf Hans.

Een mooie generator.

Jac
p.s. ook de testkaarten zijn prachtig!

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 10:02 (108 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dank je Jac. Ik voelde mij als een kind met 5 december.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Marinus J @, 24-01-2024, 20:03 (101 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hoi Jac, heb hier nog een setje dia's dames met rozen die indertijd vanuit het Nat Lab in de lucht was.

Gr. René.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Sietze Osinga @, Koekange, 18-01-2024, 12:43 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans.Ik kan me voorstellen,dat je zo blij bent als een kind met deze beeldgenerator.Precies wat jij nodig hebt voor het goed afregelen van al je mooie tv,(tjes).Heel veel plezier ermee.
Groeten,
Sietze.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 14:44 (108 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dank je Sietze en leuk dat bekende testbeeld van vroeger en je kan overal je eigen tekst er in zetten want er zit daarvoor een karakter board in.

Leuk Hallo CRT Hans :-D noem ik mijzelf omdat ik beeldbuis gek ben.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2024, 15:43 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat je ook eens moet zoeken wat je met een vectorscope kan..
Kleuren zijn vectoren en als die niet in de juiste richting staan krijg je ook geen juist kleurenplaatje.
Op de vectorscope zit dan een raster met de punten waar de vectoren naar moeten wijzen.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 16:02 (108 dagen geleden) @ soundman2

Die heb ik Henk van Tektronix, ga er mee leren werken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door henk vdb @, Breda, 18-01-2024, 17:33 (108 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een mooi instrumentenpark heb je verzameld Hans.:-)

Eens met Soundman, een vectorscoop is erg handig om te zien of het signaal dat je generator afgeeft klopt. En heel erg moeilijk is het niet om ermee te werken, zo gek veel instelmogelijkheden zijn er niet aan de buitenkant van een vectorscope.

Om de dia's te gebruiken heb je een goede lichtbak of lichtbol nodig, die egaal licht geeft van de juiste kleurtemperatuur EN het juiste spectrum heeft. Verder opletten dat er geen omgevingslicht op de dia valt om reflecties en dergelijke te voorkomen. Eigenlijk moet je de lichtbak en camera in een donkere tent zetten met zwarte, niet reflecterende gordijnen.:-P

Voor het afregelen van je TV's en monitoren gewoon je generators gebruiken, dan heb je met veel minder variabelen te maken.
Ik ben benieuwd naar vectorscope plaatjes van je experimenten. Gewoon full colorbar inschakelen en vectorscope aansluiten op je generator. Niet vergeten af te sluiten met 75 ohm.
Veel plezier en succes!:)

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-01-2024, 17:43 (108 dagen geleden) @ henk vdb

Dank je Henk, moet lukken. Ik heb 75 Ohm terminators.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door ruudam @, Utrecht, 18-01-2024, 22:29 (107 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Vroeger veel afgeregeld op vectorscope, stond bij elke VTR, BCN 1 inch machines.
Aan het begin vd band stond ca 2 min color bars en daarop regelde je het af.
Zijn 2 instellingen sterkte en fase. Bij fase zie je de vectors draaien als jij aan de instelling vd VTR draait, bij sterkte zie je de vectors groter/kleiner worden.
Als je routine hebt doe je het in seconden.
Het moest vaak snel omdat men snel verder wilde, montage/editing prijzen / uur waren hoog.

Zelfs nog gewerkt aan Quadruplex, 2 inch machine, RCA uitvoering. Dat was wel een dingetje, duurde een half uur voordat ie goed liep, en veel instellingen zoals koppen gelijkleggen etc.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 20-01-2024, 00:31 (106 dagen geleden) @ ruudam

Misschien weet niet iedereen hoe een vectorscoop beeld eruit ziet wat bedoeld is voor kleuren TV signalen. Rondom bij de stippen is te zien hoe de kleursignalen in de vakjes vakje vallen.
Het signaal is een kleurenbalk.
[image]

--
RAAF12

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-01-2024, 12:02 (106 dagen geleden) @ RAAF12

Hier helemaal mooi plaatje van de Vector scoop Otto hier op forum

Maar zegt nog niets over de werkelijke kleuren die dan de beeldbuis afgeeft.
Evenwel dit moet natuurlijk wel eerst goed zijn.

Philips Vectorscope PM5567

[image]

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door henk vdb @, Breda, 20-01-2024, 13:11 (106 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 20-01-2024, 13:18

Alleen staat hier de fase wel 180 graden fout ingesteld, de burstvectoren dienen links te staan. In dat geval de "phase"-knop draaien en de burstvectoren op de daartoe bedoelde lijntjes op de schaal zetten.
Gezien de extra zichtbare vectoren is het ingangssignaal ook geen FULL colorbar zo te zien of voldoet niet geheel aan de norm.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-01-2024, 17:47 (106 dagen geleden) @ henk vdb

Ja duidelijk te zien.

[image]

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-01-2024, 10:04 (105 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb nu pracht spullen op dat gebied (waarover later meer) maar moet er ook nog mee leren om gaan. Wat ik nog niet snap is dat er op de vectorscope allerlei instel organen zitten maar de patient die naast de vectorscope staat (of dat nou een VTR is of een generator) moet af geregeld worden en als er al een fout signaal aan de vectorscope wordt aan geleverd je die wel met de regel organen van de vectorscope op orde krijgt OK maar de patient?? Wanneer staat wie juist afgesteld??

Is het een balans tussen de regelorganen van de vectorscope en de instellingen van de signaal gever (VTR of generator)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-01-2024, 10:42 (105 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Je kunt alleen zeg maar cirkeltje draaien als een fietswiel.
Als niet goed staat zijn er altijd wel punten die je niet goed krijgt
en dus je plaatje niet klopt ergens.

Is niet zo dat je bv een kleur die er naast staat met de knoppen in eens wel in de vakjes krijgt.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-01-2024, 19:50 (104 dagen geleden) @ Maurice

Dank Maurice voor de tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2024, 13:05 (105 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2024, 13:08

De signalen staan normaal als het goed is ongeveer in de goede richting maar het patroon kun je met fase nog enigszins draaien om ket precies op de markers te krijgen.
Op de foto lijkt het patroon gespiegeld.
Overigens heb ik in Breda te kort op de camera meetkamer gewerkt (Cees Beckers) om het allemaal nog te weten.
Binnen een jaar verhuisde ik naar engineering van de audiofabriek en ben daar nog 24 jaar werkzaam geweest.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-01-2024, 19:47 (104 dagen geleden) @ soundman2

Heldere uitleg Henk, dank, ik ga er eens mee aan de gang. Tijd te kort wegens andere zaken (ook GE porta color) en binnenkort laat ik nog een mooie aanwinst zien.
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Marinus J @, 24-01-2024, 20:11 (101 dagen geleden) @ soundman2

Die Cees, was een aardige man kon je ook veel mee lachen.
Je moest je werk wel goed doen.
Ben daar ook vaak geweest in Breda , was wel regelmatig op pad naar klanten en demo's
ergens in de wereld.
Veel gelachen , maar niets meer van Philips daar op de Kapittelweg 10.
Volgens mij zit de Sligro daar nu met magazijn.

Gr. René D.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door henk vdb @, Breda, 21-01-2024, 13:05 (105 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

zie het een beetje zoals je een scope gebruikt. Om een signaal te kunnen bekijken moet je tijdbasis instellen, eventueel horizontale en verticale shift aanpassen enzovoort. Deze instellingen hebben GEEN invloed op het signaal zelf dat je wil bekijken.

Zo ook bij een vectorscoop. Het gaat om de vectoren t.o.v. elkaar, die kan je met de instellingen op de vectorscope niet veranderen. Je draait met ¨Phase" het gehele plaatje, er verandert niets aan de fases van het signaal zelf dat je bekijkt. De burstvectoren zijn je referentie en die regel je met de faseknop op de daarvoor bestemde lijntjes. Nadat je dat gedaan hebt moeten de overige vectoren in de vakjes op de schaal vallen. Nou heb je ook bij een vectorscope nog zoiets als een gain instelling. Daarmee kan je de grootte van je (TOTALE!) plaatje instellen, zodat je een eventuele te grote of te kleine ingangsamplitude kan regelen zodat de vectoren toch in de vakjes kunnen vallen. In de stand "Call" zou bij een juiste amplitude van het ingangssignaal (1V indien het signaal afgesloten is met 75 ohm) alles op zijn plek moeten vallen.

Dus nogmaals, het gaat vooral om de hoek tussen de verschillende vectoren die moet kloppen, niet zozeer om exacte amplitude van het gehele signaal.

Hopelijk heb ik het een beetje kunnen verduidelijken zo...

Bij een NTSC signaal zie je slechts één burstvector omdat de burstfase niet elke lijn wijzigt. Voor NTSC heb je een andere vectorscope nodig (of je hebt een dure omschakelbare vectorscope, maar dan moet je opletten dat die op de juiste norm staat voor het signaal dat je wil bekijken.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2024, 13:17 (105 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 21-01-2024, 13:28


Bij een NTSC signaal zie je slechts één burstvector omdat de burstfase niet elke lijn wijzigt. Voor NTSC heb je een andere vectorscope nodig (of je hebt een dure omschakelbare vectorscope, maar dan moet je opletten dat die op de juiste norm staat voor het signaal dat je wil bekijken.

De truc bij PAL is dat de fase van de burst lijn om lijn 180 graden draait. Een lijn wordt opgeslagen in een delaylijntje en vervolgens bij de volgende lijn opgeteld. De gemiddelde fase van de burst is dan altijd nul en er treden geen kleurfouten op, (Een PAL ontvanger heeft dan ook geen HUE knopje). Er komt wel een ander klein foutje voor teug, de amplitude van de burst verandert een beetje, dat levert wel een intensiteitsfout op (verzadiging), maar dat is veel minder storend als een kleurfout.

Leesvoer
https://en.wikipedia.org/wiki/PAL#

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door henk vdb @, Breda, 21-01-2024, 13:57 (105 dagen geleden) @ soundman2

Ter aanvulling deze beknopte uitleg (helaas niet in het Nederlands) over vectorscopes:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vectorscope

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door ruudam @, Utrecht, 21-01-2024, 21:15 (104 dagen geleden) @ soundman2

Oude PAL ontvangers hadden toch wel een HUE knopje, de K6 en K7. Vanaf K8 niet meer.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door soundman2 @, Wouw, 24-01-2024, 20:57 (101 dagen geleden) @ ruudam

Die toestellen hadden een tint knopje, maar dat was voor de persoonlijke smaak.
Het Hue knopje is nodig om tijdens de transmissie optredende fasefouten, waardoor de kleuren niet meer juist worden weergegeven, te corrigeren. Door de palschakelaar werden die fasefouten omgezet in amplitudefouten, die minder storend zijn.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door ruudam @, Utrecht, 21-01-2024, 21:18 (104 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Sluit de vectorscope aan op een testbeeld generator. Kleurenbalk.
Uitgang 1 V.
Dan moet je de plaatjes zien als hierboven, anders vectorscope bijregelen.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-01-2024, 21:22 (104 dagen geleden) @ ruudam

Ik ga er van de week mee vogelen Ruud, deze wereld ontdekken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Marinus J @, 24-01-2024, 20:04 (101 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Is alleen voor camera's Hans.

René D.

Ontzettend blij met mijn aanwinst.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-01-2024, 23:53 (101 dagen geleden) @ Marinus J

Is duidelijk René, logisch eigenlijk want juist daar valt het een en ander aan af te regelen middels een testkaart ervoor en zoals je al schreef dat kleurentestbeeld in glazen paneel wat ik heb voor de LDK14.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum