Helderheid vectorscope niet te regelen. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-01-2024, 17:32 (98 dagen geleden)

Hallo forumleden,

Weer even hulp/tips gevraagd. Ik heb een PHILIPS PM6567 vectorscope die perfect werkt alleen de helderheid is niet te regelen. Het beeld brand het scherm uit zo fel. Ik dacht het gevonden te hebben een onderbroken weerstand R24 aan de loper van P1 (INTENS R23) naar het eerste rooster van de beeldbuis (punt 20) en die uit gesoldeerd en toch maar even opnieuw meten, meter stond in verkeerd bereik, weerstand OK, keurig 470kOhm:fir dus die was het niet. Ook potmeter P1 van 1mOhm is ok als ook de instel pot R22. Daar aan regelen ook geen effect.

Zou het kunnen zijn dat er geen -2kV aanwezig is op P1 (INTENS regelaar?) Ik heb geen meter die dat bereik heeft dat te meten.

Ik heb dat bewuste deel in schema even omkaderd.

[image]

Dank alvast,
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door soundman2 @, Wouw, 27-01-2024, 18:28 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 27-01-2024, 18:35

Veel voltmeters gaan wel tot 1000 Volt. Een moderne voltnemeter heeft doorgaans een ingangsweerstand van 10 M Ohm. Je kunt dus een weerstand voorschakelen van 10 M Ohm en dan meet de meter de halve waarde, Zo'n weerstand is wel te maken met 10 x 1M Ohm in serie. Neem het formaat zo groot mogelijk plastic buisje erom en meten.
Met 9 Weerstanden van 2M2 kun je al tot 3 kV meten. Deze weerstanden moet je echt een groot formaat, of de bekende blauwe weerstandjes van Philips gebruiken die zijn bedoeld voor hoge spanningen.
Bij passieve meters wordt het aantal Ohm/Volt gegeven. Van daaruit kun je dus ook een voorschakel weerstand berekenen.
Let op dat ook een echte HSP probe aangesloten moet worden op een meter met een voorgeschreven inwendige weerstand.
2000 Volt is best een hoge waarde, maar vonken trekken zoals bij de anodespanning 10000V of veel meer gaat niet zomaar gebeuren.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-01-2024, 19:38 (98 dagen geleden) @ soundman2

Dank Henk voor de tip zover aangaande probe maken.

Ik ga verder even alle componenten testen en trafo wikkelingen doormeten en alle spanningen op die 2kV na conform schema. Ik laat het meten aan 2kV punt even achterwege, goed in schema kijken welke punten.

Er MOET toch een onderbroken component zijn. Ik ga morgen verder. Ja, altijd wel iets met dat oude spul wat je over neemt:-(

De scopen werken verder perfect alleen van deze vector scope de helderheid hoog en niet te regelen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-01-2024, 19:55 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 27-01-2024, 20:01

Is vrij gemakkelijk je meter uit te breiden met extra meet bereik.

Dan even weten je eigen meter de inwendige weerstand, zie je boekje.

Neem ik even de AVO MK9
AVO-9 verbruikt 50uA volle uitslag instrument.
Dit komt overeen met 20.000 Ohm per volt.

1000V is dan 20 M Ohm.
Voor 3kV is dat 60 M Ohm
We hadden al 20M in serie, dus nu + 40M
voor bereik van 3.000Vdc.

Tel de weerstanden maar op, serie weerstanden opgeteld =19.997,5 Ohm
Als we dan 20.000 x 3000V doen komen we uit op 60.000.000 Ohm.
We hadden al 20M in serie, dus nodig 40M om op 60M uit te komen.

Je ziet op de foto dat instrument AVO-9 extra plug heeft, links en rechts boven, voor de beide
3kV meet standen (AC en DC)
Zet instrument op 1000V en gebruik de betreffende 3kV plug.
In schema voor DC zien we dan ook die 40M Ohm weerstand zitten op 1000V bereik.

EDIT: Bij de AVO-9 wordt bereik in de MIN geschakeld, vandaar de zwarte pluggen bij beide 3kV(Ac,dc)
Dus hier , rood op rode meetsnoer laten en min snoer op een van de pluggen 3kV.

Als ik straks even tijd heb, zal ik mijn PM5567 openen om wat te meten op die potmeter.

[image]
[image]

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-01-2024, 20:17 (98 dagen geleden) @ Maurice

Nou ja zeg, blijk ik deze AVO meter op een van de planken te hebben staan in mijn metermuseum, dank Maurice en rustig aan, ik wacht wel af.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door corne @, Omgeving Eindhoven, 27-01-2024, 20:08 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je zegt dat het beeld goed is alleen veel te fel, dit geeft aan dat de -2kV aanwezig is, anders zou het beeld donker en of uit focus zijn.

Controleer of een sluiting zit in C26 of C23.
Ook kan de 75V zener (GR22) een sluiting hebben.
Als een van de bovenstaande onderdelen een sluiting heeft is er op de KSB geen negatieve grid spanning tov kathode en zal de intensiteit maximaal zijn.

Meet C23,C26,GR22 met een multimeter en uitgeschakelde vectorscope.

Meet ook of er een sluiting is tussen de kathode en grid-1 van de KSB.
Hopelijk zit daar geen sluiting.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-01-2024, 20:51 (98 dagen geleden) @ corne

Ik ga morgen al deze punten nalopen Corne, er is gelukkig geen sluiting in de KSB tussen grid 1 en de kathode, heb ik al gemeten. Ik was daar eerst ook bang voor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Marinus J @, 28-01-2024, 12:50 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans , bij een volgend bezoek even vragen naar hoogspannings probe .
Heb er wel een over.

Gr. René D.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Marinus J @, 28-01-2024, 12:54 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zou beginnen HAns door de focus te verdraaien zodat het beeld niet scherp is.
Dan brand de zaak niet zo snel in.

René D.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 13:20 (97 dagen geleden) @ Marinus J

Top Rene, ik hoop je gauw te zien, neem ik de lampjes ook meteen mee.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Marinus J @, 28-01-2024, 12:57 (98 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je kan ook even vergelijken met je waveform ,dit werkt hetzelfde.

Gr. René D.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 13:31 (97 dagen geleden) @ Marinus J

Ik dacht al even deze te bekijken Rene. Het vreemde is dat er in de loper van de helderheidsregelaar van deze vectorscope een weerstand zit en die van de wave form monitor een diode, zit toch weer wat verschil in de boards van de beeldbuizen net als bij de een weer een weerstand of condensator ontbreekt/aanwezig is t.o.v. het andere board.

Hieronder even in rode circel eerste foto board van Vectorscope een weerstand opgenomen van loper helderheidregelaar naar eerste rooster beeldbuis.

[image]

Hier onder van de Waveform monitor een diode opgenomen.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 13:54 (97 dagen geleden) @ corne
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-01-2024, 13:59

Je zegt dat het beeld goed is alleen veel te fel, dit geeft aan dat de -2kV aanwezig is, anders zou het beeld donker en of uit focus zijn.

Inderdaad Corne moet die 2kV aanwezig zijn want beeld, eens

Controleer of een sluiting zit in C26 of C23.

Gemeten in circuit meet ik 85.5kOhm over C23 en andersom niets (ik meet deels over een diode) dus geen sluiting C23. Over C26 meet ik 3kOhm, ook geen sluiting (denk ik)

Ook kan de 75V zener (GR22) een sluiting hebben.

Gemeten over GR22 meet ik 354kOhm en andersom ook 354 kOhm

Als een van de bovenstaande onderdelen een sluiting heeft is er op de KSB geen negatieve grid spanning tov kathode en zal de intensiteit maximaal zijn.

Meet C23,C26,GR22 met een multimeter en uitgeschakelde vectorscope.

Heb ik gedaan, in circuit gemeten.

Meet ook of er een sluiting is tussen de kathode en grid-1 van de KSB.
Hopelijk zit daar geen sluiting.

Gelukkig geen sluiting in geen enkel Ohms meet bereik gemeten.

Verdacht m.i. die zener GR22 die met omgewisselde meetpennen steeds 354 kOhm aan geeft.

[EDIT] Ik zit net een oude topic te lezen waar ik al een vraag had HIER over een zenerdiode.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door corne @, Omgeving Eindhoven, 28-01-2024, 14:07 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door corne, 28-01-2024, 14:08

3Kohm voor C26 is veel te laag, ik denk dat deze defect is.
Aan de grid-1 kant is C26 is alleen aangesloten op grid-1 van de KSB en de 470kOhm weerstand dus je zou hier altijd meer dan 470kohm moeten meten.

Vervang C26.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 14:20 (97 dagen geleden) @ corne
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-01-2024, 14:31

:) Corne, doe ik.

Ik heb precies zo een geel C-tje maar van 100nf i.p.v. 150nF.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Nog een constatering...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 14:56 (97 dagen geleden) @ corne

dat C26 op het board van de waveform monitor helemaal niet aanwezig is, ik heb hem in rood bijgetekend. De gaatjes in de print zijn leeg.

[image]

[image]
Waveform board

[image]
Vector board (foto onscherp maar duidelijk) bovenste C is die beruchte lekke.

Zomaar even het verschil.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-01-2024, 17:25 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 28-01-2024, 17:28

Hans,
Ik heb even mijn PM5567 er bij gepakt.
Eerst testen of die van mij het nog doet:-D
Yup.

Ok
Dan intents potmeter midden zetten, streepje op de E.
Over de potmeter -weerstand zelf, 742k en draaien meetsnoeren, 933k
van buitenste, rand print zijde ,naar loper, 369k, meetsnoeren draaien, 352k
Andere kant naar loper, 443k en 544k
de weerstand aan de loper is 470k, gemeten ook.

Dan gemeten over 150nF condensator die onder die 470k weerstand zit.
Meet ik 1,18M
Edit, ik zie nu op jouw tekening dat dat C23 is

Zener gemeten die daar weer achter die 150n zit
Ohms, 1,02M en 1,18 M
Zener zelf gewoon als diode meten en meet ik 0,697V

[image]
[image]

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 17:58 (97 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice voor je inspanningen, ik zal je gegevens even nameten. In ieder geval is condensator C26 van 150nF 10/100 lek en heb ik uit gesoldeerd. Meet ohms 3kOhm en heb geleerd dat dit niet goed is. Ik heb zo’n zelfde gele liggen van 100nF 10/100, zal geen probleem zijn 100nF i.p.v. 150nF.

Vreemd bij waveform board niet aanwezig.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Goldline @, Oranjedorp, 28-01-2024, 18:02 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Goldline, 28-01-2024, 18:12

Mogelijk dat de vectorscoop trager op beeldverandering moet reageren ,dan de wavevorm.
Vandaar die extra capaciteit.
Had je R19 en R20 1M5 en 6M8 al gemeten ,zijn samen met de focuspot belangrijk voor de juiste spanning voor de helderheid regeling

--
Cees PA1DBA

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 20:09 (97 dagen geleden) @ Goldline

Mogelijk dat de vectorscoop trager op beeldverandering moet reageren ,dan de wavevorm.
Vandaar die extra capaciteit.

OK

Had je R19 en R20 1M5 en 6M8 al gemeten ,zijn samen met de focuspot belangrijk voor de juiste spanning voor de helderheid regeling.

Heb ik net nu nog even gedaan, de waarden kloppen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-01-2024, 18:37 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 28-01-2024, 18:40

Die C26 meet ik op de print, stekkertje naar crt los, oneindig
edit: bedoel die C26 150n zit ook in mijn pm5567

C22 meet ik weer die 1,8 M Ohm

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 19:15 (97 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 28-01-2024, 19:22

Cees en Maurice, ik ga morgen ermee verder. Meten ook conform jullie aanwijzing maar ik ben er vrijwel zeker van die lekke C26 in eerste instantie. Ga ik morgen nieuw capaciteitje van 150nF halen en die in solderen en dan de fik er weer in, weer geen regeling??:fir

Dan wachten op hoogspannings probe en alles meten maar zover is het nog niet. Ik zal deze met jullie aanwijzingen die ik heb gekregen ZELF in orde krijgen want heb al een TEK 1485R bij Loek staan en die GE porta color bij Cor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door henk vdb @, Breda, 28-01-2024, 21:22 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 28-01-2024, 21:26

Hans, VOOR je de boel weer aanzet nadat je de C23 vervangen hebt de zener even los solderen en controleren of die doormeet als een diode. Het lijkt erop dat deze zenerdiode oneindig of hoogohmig geworden is, en in dat geval komt er veel meer dan normaal 75 volt over die C23 en dan zal de nieuwe het ook niet lang uithouden en bovendien de regeling nog steeds niet werken....

BZX79C75 heb ik nog een paar liggen, kan je er eventueel kosteloos 2 of 3 sturen als je die zelf niet hebt (geen alledaagse waarde die 75V).

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 22:02 (97 dagen geleden) @ henk vdb

Dank voor deze tip Henk, doe ik.

Dus als ik deze zender na uit gesoldeerd te hebben Ohms meet spert hij ook gewoon in één richting en laat een Ohms waarde door in de andere? Dus geen spanning aansluiten e.d.

Ik stuur je even een mailtje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door henk vdb @, Breda, 28-01-2024, 22:29 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Klopt, meet als een normale diode.

Heb je mail ontvangen en beantwoord.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 09:34 (97 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb eerst even de zener in circuit gemeten Henk en meet 1.4 mOhm en andersom 90.2 kOhm.

Ga nog achter een C-tje aan van 150 nF om die lekke te vervangen want die heb ik nog niet.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Goldline @, Oranjedorp, 29-01-2024, 10:58 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, Meet Zenerdioden op de diode stand van een digitale universeelmeter.
in doorlaat meet je 0,6 tot 0,7 volt spanningsval .

--
Cees PA1DBA

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 11:18 (97 dagen geleden) @ Goldline

Heb deze meter erbij gepakt Cees in diode stand en niets aan gesloten geeft hij 7.86 Volt in display aan en diode (in circuit) aan gesloten de volgende waarde's als op de foto, sper en door laat maar ik weet niet of ik de diode beter even uit kan solderen, ik leer nog steeds.

[image] [image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-01-2024, 16:38 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans.
Op de meter staat dat je zeners kleiner dan 6,8V kan meten.
Kennelijk tot 7,7V of zo.

Kijk in schema type zener.
Welke voltage is die?
Dan weet je of je goed gemeten hebt.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Goldline @, Oranjedorp, 29-01-2024, 16:45 (96 dagen geleden) @ Maurice

Zener spanning is 75 volt , dus de meter zou die 7 volt spanning ook bij open meetpennen moeten geven, zo niet is de Zener brak.

--
Cees PA1DBA

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 17:35 (96 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb de diode even met een poot los gehaald uit het circuit en gemeten en ik krijg de zelfde uitslag op de meter als bovenstaand op de foto.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Goldline @, Oranjedorp, 29-01-2024, 20:46 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat geeft je meter aan in deze stand zonder de zenerdiode ? ( open meetpennen )

--
Cees PA1DBA

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 21:29 (96 dagen geleden) @ Goldline

7.86 Volt Cees zoals ik hierboven eerder al aan gaf, met open meetpunten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Goldline @, Oranjedorp, 29-01-2024, 21:58 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die had ik even gemist :-( Maar je zener zal gewoon goed zijn.

--
Cees PA1DBA

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door ruudam @, Utrecht, 29-01-2024, 21:32 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gewoon starten zonder dat C-tje, kan niets mis gaan, waarschijnlijk kan je intens nu wel terugregelen, hooguit niet helemaal stabiel zonder dat Ctje.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door ruudam @, Utrecht, 29-01-2024, 21:35 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Gewoon starten zonder dat C-tje, kan niets mis gaan, waarschijnlijk kan je nu wel intens. regelen. Hooguit beetje instabiel beeld.

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 22:03 (96 dagen geleden) @ ruudam

Ik soldeer hem er morgen toch gewoon in Ruud, dan monteer ik de zaak weer in elkaar en heb alle vertrouwen dat de helderheid regeling het weer doet en kan dit boek dicht voordat mijn draad deze hele eerste pagina gaat beslaan:-D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door henk vdb @, Breda, 30-01-2024, 23:39 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ach, het is altijd makkelijk een paar 75V zeners op voorraad te hebben... dan gaan ze (volgens Murphy?!?) niet stuk in je apparaten. ;-)

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 31-01-2024, 12:43 (95 dagen geleden) @ henk vdb

Zo is het Henk en geen betere raad dan voorraad. Tik me even op de schouder met een beurs want je krijgt een consumptie van me.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Helderheid vectorscope niet te regelen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-01-2024, 20:14 (97 dagen geleden) @ Maurice

Die C26 meet ik op de print, stekkertje naar crt los, oneindig

Was bij mij dus 3KOhm dus lek, had Corne gelijk.

edit: bedoel die C26 150n zit ook in mijn pm5567

C22 meet ik weer die 1,8 M Ohm

Bij mij meet ik 2.56 m Ohm

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Morgen de uitslag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-01-2024, 21:33 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ga morgen naar Display in Haarlem en thuis een soldeerklusje. Boel weer in elkaar en opstarten maar, ik laat het weten en hoop dat deze story tot een goed einde gekomen is, fingers crossed.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vectorscope werkt

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 12:41 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-01-2024, 12:42

C26 vervangen en helderheid weer te regelen.

Een ieder dank voor de tips, Henk dank voor het schema.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vectorscope werkt

door Marinus J @, 30-01-2024, 13:18 (96 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo zie je maar Hans, meten is weten zei doctor Blan.
Spul is al wat jaren oud dus dan kan er wel eens wat stuk gaan.

Gr. René D.

Vectorscope werkt

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 13:29 (95 dagen geleden) @ Marinus J

Inderdaad René, zo zie je maar en spul heeft jaren stil gestaan.

Ik Heb een hoop geleerd en de C-tjes blijken toch de zwakste schakel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Let niet op foute instelling nog van beeld.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 13:27 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Lijnen kloppen niet maar knoppen waren er nog af en alles stond er naast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Complete set werkende.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 17:01 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nieuwe gloeilampjes gescoord van 28Volt voor de waveform monitor alleen blijkt daar de illumination niet te werken maar blijkt een defecte BD 237 tor, ik heb een BD 238 liggen maar regeling werkt nog niet. Morgen ff een BD 237 halen.

Het vectorbeeld geeft enige trilling in de lijnen tussen de punten en in het midden blijft dat soort van klaverblad ondanks alle instellingen rond tollen.

Tot zover even.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Complete set werkende.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 18:10 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 30-01-2024, 18:21

Is logisch zag ik dat je een BD 237 niet zomaar kan vervangen voor een BD 238 want is een NPN en moet een PNP zijn.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Complete set werkende.

door Marinus J @, 30-01-2024, 19:29 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Volgens mij heb je de vectorscope op NTSC staan, helft van de vector en het beeld is weg.
Zou de set maar eens aan een camera aansluiten,dan is de kleurenbalk misschien wel goed.
Volgens mij staat ook de Waveform niet op de calibratie stand omdat er volgens mij een rood lampje te veel brandt .ook op de vectorscope zie ik dat.
Op de foto niet goed te zien.

Gr. René.

Complete set werkende.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-01-2024, 19:55 (95 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, al mooi begin,
Wel even PAL knopje indrukken denk ik.

Dat UNCAL brand en je dus met de variabele knop de puntjes in de vakjes hebt gedraaid
zou volgens mij inhouden dat video signaal niet juiste spanning is volgens voorschrift.


Dan die terugslag lijnen, bij mij is dat beduidend minder.
Voor de foto heb ik schaallampjes gedimd.

[image]

Dank René en Maurice.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-01-2024, 20:16 (95 dagen geleden) @ Maurice

Ga ik allemaal nalopen.

Ik was nu nog te veel bezig met de waveform monitor deze keer waarvan ik 2 nieuwe schaal verlichtingslampjes heb vernieuwd. De illumination deed het ook niet maar ik had toch nog een BD 237 tor liggen en vervangen. De Illumination werkt nu ook:-)

Weer een boel geleerd hier:th

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum