Harde schijf vervangen (Toestel of techniek)

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 04-02-2024, 11:44 (90 dagen geleden)

Sony RDR-HX910 harddisk recorder, daarvan de 384gb ide harde schijf vervangen door een grotere schijf. Is de schijf makkelijk te demonteren of niet? Heeft iemand dit al eens gedaan? Dank voor Uw aandacht. Met vriendelijke groet.[image]

[image]

Harde schijf vervangen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-02-2024, 12:13 (90 dagen geleden) @ freetimeweb

Het demonteren van een HD is eenvoudig,foto's maken en goed kijken hoe hij vastzit.
Er staat ook firmware van de producent op de HD.
Dus vervangen door een grotere HD is wel simpel maar het werkt dan niet meer.
Een oplossing zou kunnen zijn om van de data een image te maken.
Deze image kun je dan weer plaatsen op de nieuwe HD, maar geen garantie:-D .
Succes en groet, Ben

Harde schijf vervangen

door Martina @, 04-02-2024, 13:13 (90 dagen geleden) @ Ben

Deze image kun je dan weer plaatsen op de nieuwe HD, maar geen garantie:-D .

Is een image hetzelfde als een kopie? Ik vraag dit maar omdat ik helemaal niet thuis ben in deze terminologie.....

Harde schijf vervangen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2024, 13:51 (90 dagen geleden) @ Martina

Een image is een bit-voor-bit kopie van de gehele schijf, dus niet van losse bestanden. Soms ook gebruikt om een bit-voor-bit kopie aan te duiden die alleen het gebruikte deel van de schijf beslaat of is aangepast om met een andere partitiegrootte o.i.d. te werken.

Harde schijf vervangen

door Martina @, 04-02-2024, 14:19 (90 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Thanks Maarten.... weer wat geleerd....
:)

Harde schijf vervangen

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2024, 14:57 (90 dagen geleden) @ Ben

Mocht dit recept van Ben lukken zal de bruikbare ruimte niet groter zijn dan het origineel omdat de firmware dit niet ondersteund.

--
Cees PA1DBA

Harde schijf vervangen

door electron @, eindhoven, 04-02-2024, 15:25 (90 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door electron, 04-02-2024, 15:33

@Goldline- klopt.:) RDR-HX910= 250 GB MAX.! Dus grotere HDD- heeft geen zin.
Er zijn wel obscure trucjes die wel of niet werken- is vragen om problemen.
Vervangen door 250 GB- IDE als oude defect is. Kijk wat er gebeurd..
Eventueel Extern Clonen van tevoren (bit voor bit) als je de bestaande data wilt behouden.
Ben@

Harde schijf vervangen

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-02-2024, 15:22 (90 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Paul Brouwer, 04-02-2024, 15:25

Als je er een image van weet te maken, zou het betekenen dat de schijf door een extern apparaat te lezen moet zijn.
In dat geval zou ik dat image naar een SSD overzetten. Dat is beter dan een mechanische drive.

Groeten,
Paul

PS
Vergeet die SSD maar. Het is een IDE-drive.

--
[image]

Harde schijf vervangen

door Hersteller @, Haarlem, 04-02-2024, 21:39 (90 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ze bestaan echt! 128 GB IDE SSD, maar daar heb je niks aan.

Harde schijf vervangen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-02-2024, 16:40 (90 dagen geleden) @ freetimeweb

Ik zou eerst een dat hele internet afstruinen of er niet een manier is om de nieuwe harddisk
in toestel te formatteren.

Wel is al duidelijk, na kleine zoektocht, dat deze 910 niet een grotere HD aan kan.
Ook niet met truukjes.

Zie hier bv de RDR-725hier op forum een geplaatste lijst hoe die HD te formatteren.

Ik zou dat eerst proberen.

Dus nog niets met je huidige schijf gaan uit proberen.
Die er uit halen en aan de kant leggen.
Met je nieuwe schijf eerst van alles proberen of je die zo aan de gang krijgt.

Harde schijf vervangen

door electron @, eindhoven, 04-02-2024, 17:06 (90 dagen geleden) @ Maurice

OK- wat ik zou doen.
Schijf eruit- HDD codes uitlezen, Data structuur- data systeem, partities, etc. bekijken.
Nieuwe schijf- mag groter, maar heeft geen zin. Initialiseren- Data structuur overnemen.
Formateren volgens systeem- maar hoeft niet- want kan apparaat zelf- of clonen.
Trucjes gaat te ver- is voor Nerds- willen we niet.
Ben@

Harde schijf vervangen

door Dominic @, Breda, 06-02-2024, 08:15 (89 dagen geleden) @ electron

Deze recorders van Sony gebruiken een eigen filesystem dat data wegschrijft als RAW met eigen codering. Videos bestaan uit blokken van 234mb. Het lijkt op geen enkel bekend filesystem. Zijn inmiddels paginas vol geschreven over de ellende om de data eraf te krijgen. Zonder succes.

Dominic

Harde schijf vervangen

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 06-02-2024, 11:59 (88 dagen geleden) @ Dominic

Ok, kan iemand mij dan vertellen van welke hd recorder de opnamen wel naar een andere hd gekopieerd kunnen worden?...Mvgr.

Harde schijf vervangen

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 05-02-2024, 12:34 (89 dagen geleden) @ Maurice

Ok, dan is er maar 1 manier. Harde schijf eruit halen en de films overzetten op een grote sata schijf en weer terugzetten. Maar mijn eigenlijke vraag was, is de schijf makkelijk te demonteren uit de 910?...Mvgr.

Harde schijf vervangen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2024, 13:33 (89 dagen geleden) @ freetimeweb

4 schroeven en 1 stekker.

Harde schijf vervangen

door Goldline @, Oranjedorp, 05-02-2024, 14:27 (89 dagen geleden) @ freetimeweb

Of die recorder aan de kant zetten ,dan blijven je opnamen ook bewaard.
En dan een 2e gebruikte aanschaffen, waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe harddisk.
Vaak te vinden in kringloopwinkels...

--
Cees PA1DBA

Harde schijf vervangen

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 05-02-2024, 17:01 (89 dagen geleden) @ Goldline

Dank voor de goede raad allemaal. Ik weet genoeg en ga aan de slag...Mvgr.

Harde schijf vervangen

door Dominic @, Breda, 06-02-2024, 08:17 (89 dagen geleden) @ Goldline

Met een andere recorder los je het niet op. Serienummer zit hard coded in de firmware op de schijf.

Harde schijf vervangen

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 07-02-2024, 11:24 (87 dagen geleden) @ Goldline

Ik weet, dat je van een Humax de films zo naar de pc kopieeren kan. Maar kan je een Humax zo inrichten, dat deze opnamen van een hd recorder kan opslaan? Zie nergens een input mogelijkheid...Mvgr.

Harde schijf vervangen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-02-2024, 11:34 (87 dagen geleden) @ freetimeweb

Ik weet, dat je van een Humax de films zo naar de pc kopieeren kan. Maar kan je een Humax zo inrichten, dat deze opnamen van een hd recorder kan opslaan? Zie nergens een input mogelijkheid...Mvgr.

Dat zal niet. Die Humaxen zijn van die dicht getimmerde (ZIGGO) dozen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Harde schijf vervangen

door henk vdb @, Breda, 07-02-2024, 16:49 (87 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 07-02-2024, 16:52

Ik weet, dat je van een Humax de films zo naar de pc kopieeren kan. Maar kan je een Humax zo inrichten, dat deze opnamen van een hd recorder kan opslaan? Zie nergens een input mogelijkheid...Mvgr.

Klopt, heeft geen mogelijkheid externe signalen op te nemen

...... Die Humaxen zijn van die dicht getimmerde (ZIGGO) dozen.

Dat valt reuze mee, gemaakte opnames kan je via FTP naar een computer overbrengen en bewaren, bewerken, wat je maar wil. Probeer dat maar eens met de huidige providerboxen....

Ook kan je bij een Humax (TV programma's) opnemen op een externe schijf en de files daarvan copieren. Enige nadeel is dat de Humax die schijf zelf wil formatteren, zodat het een dedicated schijf wordt voor betreffende recorder. Onder een linux systeem zonder meer deze schijf te benaderen. Bij windhoos is er wat sleutelwerk nodig om met het EXT format om te kunnen gaan, maar daar heb ik gelukkig geen last meer van.

De Humax is voor mij de reden nog bij Ziggo te zitten, stoppen ze met ondersteuning dan houdt niets mij tegen tzt naar KPN glas over te gaan...:-P Aan Ziggo de keuze dus.

Harde schijf vervangen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-02-2024, 17:09 (89 dagen geleden) @ freetimeweb

Ja hoor, zie het plaatje.
Groet, Ben

[image]

Harde schijf vervangen

door freetimeweb ⌂ @, Wieringerwerf, 07-02-2024, 12:07 (87 dagen geleden) @ Ben

Dank voor deze heldere uitleg. Mvgr.

powered by my little forum