`Model tv (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 18-02-2024, 19:33 (76 dagen geleden)

Ik heb hier een draagbare tv van het merk Blaupunt staan waarvan het typenummer ontbreekt.
Op rm.org eigenlijk niets zien staan wat er op leek (1 kwam iets in de buurt).
Toestel had zo te zien jaren ergens op zolder of in een schuurtje gestaan, maar werkte zowaar ook nog, maar voor het goed/beter afstellen (zoals beeldhoogte en lineariteit) is een beetje documentatie wel handig.
Hier twee afbeeldingen
[image][image]
Kan zo op het web niets vinden welk model dit is (Toshiba beeldbuis)
Ik gebruikte het toestelletje als monitor voor een aangesloten video (N1502)en deze geen videouitgang heeft en ik nog te lui ben om dit aan te brengen.
Toestel moet het eerst maar eens doen zoals in het begin bedoeld was!
Na enige speeltijd kwam er plots een grote hoeveelheid rook uit het toestel, even niet aan gedacht dat er ook een Rifa aanwezig was.
Deze maar weggehaald waarna het toestel weer gewoon verder speelde.
Van de week eens een andere c geplaatst, welliswaar ook merk Rifa, maar geheel anders ingegoten.
Kwam uit een redelijk recente video (Thomson) en deze heeft het nog geen uur uitgehouden!!
Weer veel rook en een bekende geur, dus zal wel dezelfde inhoud hebben als de oude versie.
Wat is dat toch met die barrels??[image]
Zie hier: een echte X2, maar roken doet ie

Dirk.

`Model tv

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-02-2024, 20:20 (76 dagen geleden) @ doktordirk

Het schijnt een standaard verhaal te zijn die RIFA rookbommen te vervangen. Zo heb ik er meteen een vervangen alvorens mijn porta color aan te doen maarja, die was al zichtbaar open gebarsten.

Voor de rest is dit toestel door cornelisjan verder in orde gemaakt waarover later meer op het zusterforum.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

`Model tv

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-02-2024, 21:32 (76 dagen geleden) @ doktordirk

Ding open en op chassis kijken.
Meeste uit die jaren 80 hadden een FM100 chassis

Model tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-02-2024, 21:40 (76 dagen geleden) @ Maurice

Ding open en op chassis kijken.
Meeste uit die jaren 80 hadden een FM100 chassis

Sterker nog, de FM100 aanduiding is heel algemeen en werd ook nog gebruikt voor modellen met een Grundig chassis erin. Alleen de allereerste FM chassis hadden alleen de aanduiding FM100 met eventueel letters erachter. De opvolgers waren de FM100-10, FM100-20 en FM100-30, allemaal Blaupunkt ontwikkelingen en onderling verschillend. Daarna was het Grundig. Soms werden de laatste 2 cijfers in de eerste drie naar binnen gedrukt, dus FM120 of iets dergelijks.

Model tv

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-02-2024, 21:37 (76 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-02-2024, 21:41

PME staat bij RIFA voor metallised paper, dus inderdaad uit dezelfde houtpulp gesneden. De witte behuizing geeft iets meer stevigheid, dus gaat een klein beetje minder kort mee.

Het uiterlijk zegt bij Blaupunkt niet zoveel, die hebben modellen vaak meerdere jaren met meerdere chassis in het assortiment gehad.

Een paar foto's van het chassis brengen al heel veel duidelijkheid, en ik denk dat er op de rand van het chassis ook een sticker zit met in elk geval een nummer erop waaruit de jaargang af te leiden is en wat vaak ook achterop staat dus aan de hand van rmorg of documentatie te herleiden is.

Als ik een gooi moet doen zou ik als basischassis aan de FM100-10 of FM100-20 denken.

Model tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 18-02-2024, 22:56 (76 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op de achterwand zie ik thv de beeldbuis wat lijmresten, daar zal wel iets van informatie op hebben gestaan.
Dit zijn wat afbeeldingen van het chassis.
[image][image][image]
Misschien dat de componentenopstelling bekend voor komt
Ben hier tussen de papieren een FM100K tegen gekomen wat idd een geheel ander chassis is.
Moet ik dat voorvoegsel FM100 zien als Philips met de diverse toestellen beginnend met K (6-7-8 enz.)?

Dirk.

Model tv

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-02-2024, 23:22 (76 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,
zo te zien een FM100-21S

Model tv

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-02-2024, 23:33 (76 dagen geleden) @ doktordirk

Ik heb zelf de versie van jouw toestel CDS 37-121 FM100-21 HD.
Zelfde toestel echter als monitor uitvoering,zonder tuner dan.

[image]
[image]
[image]
[image]

Model tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-02-2024, 00:13 (76 dagen geleden) @ Maurice

Kijk, zo komen we ergens.
Met dit typenummer blijkt er plots wel een afbeelding te bestaan.
[image]
Tussen de knoppen zit een geribbeld kunststof schuifje wat na zoveel jaren wat breukgevoelig is geworden'
Hierachter zitten dan de knopjes voor de kanalen-instelling/bandkeuze.
Waarom ik hem daar niet gevonden heb in de galerij met Blaupunkt toestellen tot 1985 weet ik ook niet.
Maar super!
Nu maar kijken of er nog wat documentatie te vinden is, maar die kans is er wel met een typenummer bij de hand.

Dirk

Model tv

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-02-2024, 10:24 (75 dagen geleden) @ doktordirk

Indien nodig.:-D
Groet, Ben

[image]

Model tv

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-02-2024, 18:23 (75 dagen geleden) @ Ben

Is ingepakt verzonden (11mb) en hoop dat het ook aankomt.
Groet, Ben

Model tv

door soundman2 @, Wouw, 19-02-2024, 20:01 (75 dagen geleden) @ Ben

Is ingepakt verzonden (11mb) en hoop dat het ook aankomt.
Groet, Ben

Grote bestanden tot 2GB kun je ook gratis verzenden met wetransfer.

Model tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-02-2024, 20:50 (75 dagen geleden) @ soundman2

De scans zijn prima overgekomen en zeer goed leesbaar.
Heel wat anders als een versie uit vermoedelijk Hongarije als .hr daar tenminste de afkorting voor is.

Dirk.
[image]

Zomaar een voorbeeldje

Model tv

door doktordirk @, Noordbeemster, 21-02-2024, 17:58 (73 dagen geleden) @ Ben

Dank zij de docu is het toestel weer aardig op orde.
Lineariteit liet nog te wensen over.
De oorzaak was niet de instelpot, maar een electroliet (merk Roe) die een groot deel van zijn waarde was verloren.
Ook moest er nog een weerstandje weer aan elkaar worden gesoldeerd voor de beeldgeometrie.
Vind het maar een vreemde constructie om een weerstandje te moeten doorknippen (staat mooi een schaar afgebeeld in schema!) om het beeld in de hoogte te verplaatsen, maar het werkt wel.
[image]

Dirk

Model tv

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-02-2024, 20:18 (73 dagen geleden) @ doktordirk

Super Dirk:) , mooi dat het heeft geholpen.
Groet, Ben

powered by my little forum