Vervangen snaren N4302 (Toestel of techniek)

door Johan K @, Dongen, 19-02-2024, 21:20 (75 dagen geleden)

Ik heb een N4302 staan waarvan de snaren uiteraard compleet vergaan zijn. Deze zijn wel leverbaar, maar ik zie even zo snel niet hoe je deze gemonteerd krijgt. Als ik het apparaat bekijken en zoals te zien op bijgaande (geleende) foto lijkt het erop dat je de koppenbrug moet verwijderen. Klopt dit of is er een slimme truc?

Groeten Johan

[image]

Vervangen snaren N4302

door Lovam @, Eindhoven, 19-02-2024, 22:25 (75 dagen geleden) @ Johan K

Beste Johan,

Op de website van Frits Bolsenbroek staan een aantal foto's van oude Philips bandrecorders, zie: http://bandrecorder.be/Bandrecorder/reparatie.html

Mogelijk heb je er iets aan.

Daar kan je ook de snaren bestellen.

Je kan er ook vragen stellen.

Staat snaren vervangen niet in de service manual uitgelegd?

Vervangen snaren N4302

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-02-2024, 22:51 (75 dagen geleden) @ Johan K

Johan.
Klopt de koppenbrug moet los.

Immers de snaar moet om vliegwiel heen,

3 grote schroeven.

Vervangen snaren N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 19-02-2024, 23:10 (75 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb vorig jjaar hetzelfde klusje moeten doen bij dit type. Is op zich goed te doen als je inderdaad die drie grote schroeven losmaakt. Wel nog even oppassen, aan de linkerzijde zit nog een klein veertje dat ook even los moet.

In de service manual staat vermeld hoe je de snaren moet vervangen. Ook staat er een volledige tekening in van de mechanische opbouw; die is ook zeer informatief.

Vervangen snaren N4302

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 20-02-2024, 10:33 (74 dagen geleden) @ Johan K

Beste Johan,

Maar ik denk dat het vervangen van de snaren niet voldoende is. Vaak zijn de rubbers in de (slip)koppelingen onder de spoelschotels ook vergaan. Bijgevoegd bedoeld onderdeel -pos 54- uit de exploded view tekening.

[image]

Als je het toestel toch gedemonteerd hebt zou ik dat wel controleren.

Of die los te bestellen zijn weet ik niet.

Met vriendelijke groet,

Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

Vervangen snaren N4302

door Roland L ⌂ @, Born, 20-02-2024, 11:41 (74 dagen geleden) @ PE1PJA

Die rubbertjes zijn ook nog te krijgen, zie: https://shop.mfbfreaks.com/product/frictieremschoenen-set-bandrecorder-n430x/. Daar hebben ze ook een snarenset, dus alles in één koop dus eenmaal verzendkosten.

NB: ik heb er onlangs ook besteld vandaar dat ik deze info bij de hand heb. Ik heb verder geen belang bij deze webshop. :-D

Vervangen snaren N4302

door Johan K @, Dongen, 20-02-2024, 20:56 (74 dagen geleden) @ Roland L

Merci voor de reacties,

Dan begrijp ik hoe ik de capstansnaar er weer op kan krijgen. Ik heb wel een doc maar dat had ik nog niet terug gevonden. Ik ga inderdaad ook de rubber flapjes vervangen; zijn ook weg.
Ik zag ze inderdaad op een aantal shops te koop; dat gaat dus goed komen.

groeten Johan

powered by my little forum