Schema gezocht Frontech C376 TV (Algemeen)

door Dominic @, Breda, 13-03-2024, 12:03 (45 dagen geleden)

Heeft iemand toevallig een schema beschikbaar van een Frontech C376 kleuren TV uit 1984? Heeft iemand misschien enig idee met welk chassis/fabrikant we hier te maken hebben?

Dominic


[image]

[image]

[image]

Schema gezocht Frontech C376 TV

door henk vdb @, Breda, 13-03-2024, 13:23 (45 dagen geleden) @ Dominic

Geen idee of het in de buurt komt, maar hier is een schema van de C374A te downloaden:

link

VENUS C37 401 FRONTECH C374A

Het zou een soortgelijk chassis kunnen zijn.

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Dominic @, Breda, 13-03-2024, 15:02 (45 dagen geleden) @ henk vdb

Bedankt voor het meedenken Henk.

Ik heb hem net even vergeleken maar hij lijkt helaas totaal niet op hetgeen wat ik hier op de werkbank heb staan, toch bedankt.

Dominic

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-03-2024, 13:33 (45 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Forumbeheer, 13-03-2024, 13:40

Het gaat om een Chinees toestel uit een tijd dat dat nog niet heel gebruikelijk was, en het chassis is mogelijk een kloon van Panasonic, Hitachi of Toshiba.

De printodruk die je toont doet daar niet onmiddelijk aan denken en zou bijvoorbeeld ook Oost-Europees kunnen zijn, maar de rest van het toestel biedt uitsluitsel.

Naschrift: de positienummers deden me vooral aan Oost-Europa denken, maar het codenummer van de print lijkt op een nummer van Hisense. Daar de voorloper van, de Qingdao No.2 Radio Factory, zal dit toestel geproduceerd hebben. Volgens wikipedia zijn ze in 1978 begonnen met televisies, dit toestel zal wel van midden jaren '80 zijn.

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Dominic @, Breda, 13-03-2024, 14:59 (45 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Dominic, 13-03-2024, 15:07

Chipset is van Hitachi en uit week 49-83 en 09-84 dus ik ging er al vanuit dat het toestel van begin '84 is. Hitachi HA11509NT en HA11485BNT.

Elco's zijn van Nippon Chemicon op de dikke blauwe op de foto na, deze hebben een Chinese opdruk (geen Japans). Audio trafo heeft ook Chinese opdruk. Flyback is dan weer van Matsushita.

Verder geen speciaal tv'tje maar voor de eigenaar heeft hij emotionele waarde.
Het lijkt technisch een beetje een allegaartje te zijn.


Dominic

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2024, 20:52 (45 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2024, 21:00

Het lijkt toch inderdaad wel een eigen doorontwikkeling. Volgens de Engelstalige wiki zijn er diverse technology transfers geweest, om te beginnen in 1979 van Matsushita maar daarna nog meer dus hebben ze in de tussenliggende jaren zelf wat aanelkaargeknutseld afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen. Geen zuivere kloon dus maar echt een eigen ontwikkeling gebaseerd op voorgaande modellen, appnotes, e.d.. Dit soort modellen vind ik altijd fascinerend omdat je er de groei van de industrie aan kunt aflezen.

Als je echt een bijzonder collectors item zoekt... Chinese televisies van vóór 1979. Mogelijk gebaseerd op Russische technologie (zie ook de al genoemde positiennummers op de print) maar niet zomaar goedkope consumentenproducten en dus ook in China zeldzaam.

Qingdao No.2 Radio Factory, the predecessor of Hisense Group, was established in September 1969;[12] this is the year its existence was first officially recognized.[Bell 2] The small factory's first product was a radio sold under the brand name Red Lantern, but the company later gained the know-how to make TVs through a trial-production of black and white televisions ordered by the Shandong National Defense Office.[13] This involved the technical training of three employees at another Chinese factory, Tianjin 712, and resulted in the production of 82 televisions by 1971[13] and the development of transistor TVs by 1975.[Bell 2] Their first TV model, CJD18, was produced in 1978.[14]

Television production in China was limited until 1979, when a meeting of the Ministry of Electronics in Beijing concluded with calls for greater development of the civil-use electronics industry.[13] Qingdao No.2 Radio Factory was then quickly merged with other local electronics makers and manufactured televisions under the name Qingdao General Television Factory[Bell 2] in Shandong province.[Bell 2]

Color televisions were manufactured through the purchase of a production line from Matsushita,[Bell 2] the first of many such technology transfers from foreign firms Hisense has made in order to remain competitive. The companies it has bought from include Hitachi, Lucent, Matsushita, NEC, Sanyo, Toshiba, and Qualcomm.[Bell 3]

The Hisense Group emerged in 1994[13] from a tumult started in 1992 by then-president Zhou Houjian[15] or perhaps even by Li Dezhen, director of the Electronic Instrument Bureau of Qingdao.[Bell 2] The Hisense Electrical Appliance Share Holding Company (now, Hisense Electrical Co Ltd) was publicly listed on the Shanghai Stock Exchange in April 1997.[Bell 2] Increased competition and price wars in the Chinese electronics market in the 1990s were a boon to Hisense,[13] which gained ten failing enterprises by 1998.[Bell 2]

Schema gezocht Frontech C376 TV

door hanswal @, Hoorn, 13-03-2024, 23:49 (45 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dominic, Maarten,

Het is een Colour TV en geen Color TV. Omdat in Japan de Amerikaanse schijfwijze normaal is, zal het niet uit Japan komen. Hong Kong was natuurlijk in de tijd dat het toestel gebouwd werd nog Brits. Dat zou de Britse woordkeuze kunnen verklaren.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2024, 19:06 (44 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-03-2024, 19:09

Qingdao (tsingtau) ligt op het vaste land van China. Mogelijk liep de export via Hong Kong.

Schema gezocht Frontech C376 TV

door andre cleeren @, 14-03-2024, 09:29 (44 dagen geleden) @ Dominic

ik heb hier een schema van FRONTECH maar er staat enkel een chassisnummer op namelijk
chassis 20P-36A
André Cleeren

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Dominic @, Breda, 15-03-2024, 05:20 (43 dagen geleden) @ andre cleeren

Beste Andre,

Zou je eens kunnen kijken of in dat schema gebruik wordt gemaakt van de Hitachi HA11509 en HA11485 controller chips?

Dominic

Schema gezocht Frontech C376 TV

door andre cleeren @, 15-03-2024, 09:23 (43 dagen geleden) @ Dominic

ik vind maar 1 type terug en dat is UPD1987C
André

Schema gezocht Frontech C376 TV

door Cornelisjan @, Lunteren, 16-03-2024, 11:12 (42 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door Cornelisjan, 16-03-2024, 11:25

Dominic,

Ik heb helaas geen schema voor je maar misschien kan ik je toch helpen.

Ik neem aan dat dit toestel defect is want hij staat bij jouw op de werkbank.
Mocht het zo zijn dat de voeding niet goed werkt of zelfs helemaal niet dan is er kans dat er een relatief hoog weerstandje in deze voeding defect is.

Ik heb vroeger een aantal toestellen gerepareerd met deze seriefout.
Mocht ik vroeger 3x een ander chassis hebben gehad dan gaat de vlieger niet op.

Groet,

Cor

powered by my little forum